Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning, läggs det på mer ränta

Så kan det kanske vara. Det var inget som han jag pratade med sa i alla fall. Sen behöver det kanske inte bli ett plus, det kan ju vara så att det bara inte blir minus.

Jag är mycket förbryllad över dom som verkligen får igenom en sanering och sedan missköter den.. senast i förmiddags beslutade jag om löneutmätning på 5siffrigt belopp per månad på en med pågående skuldsanering. Kan tänka mig att den skuldsaneringen kommer braka sönder och samman pga det.. Löneutmätningen kommer pågå i ungefär ett halvår, och jag kan tänka mig att en löneutmätning på 12-15k i månaden innebär att betalningsplanen på nästan 10 i månaden blir svår att följa...

Jag förstår inte riktigt vad du skriver.. jag visste inte ens att man kan kunde få löneutmätning samtidigt som man hade skuldsanering... men jag hålla med dig i din förbrylling angående de som missköter en beviljad skuldsanering. Blir jag beviljad så kommer jag att vara evigt tacksam över att ha fått en ny chans i livet. Det skulle betyda så otroligt mycket. Min skuldsättning kommer från ett spelberoende, och även om jag förstår mitt ansvar i det hela så har mitt beroende/missbruk varit utom all form av kontroll. Spelbolagen vet precis hur de ska hålla igång ett beroende. Jag har fått tiotusentals kronor helt gratis i bonuspengar av spelbolag. Så fort jag inte hade spelat på några dagar så fick jag mail om att jag nu fått bonuspengar så att jag kan fortsätta spela. Det var inte någon hundralapp heller, utan 4 siffriga belopp alltid. Inte nog med det, så har spelbolagen tagit över varenda reklamplats överallt. Tvn, tidningar, och var det än finns det reklam. Spel spel spel... vi som har anlag för att fastna i beroende har ju inte en chans. Var finns samhällets ansvar?

Jag tycker också det är skrämmande att jag kan låna 3-4 gånger min årslön... till räntor som är kriminella i mitt tycke. Vilken människa vid sina sinnesfulla bruk gör det? Hur kan det ens vara lagligt? Usch, jag mår illa över det. Här tycker jag att samhället borde införa någon form av skyddsnät...
Det värsta är att alla lånegivare av smålån måste väl vilja att låntagaren hamnar hos Kronofogden... på det sättet får de ju in ränta på ränta pengar vilket ger betydligt mycket mer än om man skulle betala tillbaka enligt avtal... nej fy fan för dom. Var ligger deras ansvar?

Nu blev det en lång text, men jag antar att jag behövde kräkas ur mig lite.. :)

Det är inga problem att få en löneutmätning samtidigt som skuldsanering, det gäller bara att få nya skulder som inte omfattas av skuldsaneringsbeslutet. Minns jag riktigt så ska skulden uppstå efter beslut om beviljande av skuldsanering, om sådant inte betalas och går till verkställighet så blir det utmätning. Exempel på sådant som kan hända: tvavgifter, trängselskatter, fordonsskatter, kvarskatt, skadestånd.. Det är nog de vanligaste skulderna att dra på sig trots skuldsanering, det är ju lite svårt att tex ta lån under sanering (och ska vara svårt/omöjligt också enligt mig), så sånt är ganska sällsynt.

Skyddsnät finns ju, till exempel skuldsanering.
Och jag måste rätta dig, någon ränta på ränta har jag faktiskt aldrig sett i ett mål. Däremot kan det vara drakoniska dröjsmålsräntor, men jag har aldrig att ränta kapitaliseras och i sin tur blir räntebärande även den.
Tror jag sett dröjsmålsräntor på över 20% per månad, och det är ju då, tyvärr, enligt avtal. I princip i alla låneavtal avtalar man dels om vad som ska betalas, dels avtalar man om vad som gäller om man inte betalar på det sätt man lovat. Om man inte avtalar så får man som regel bara ta ut enligt 6§ räntelagen vilket innebär 8 procent i år tror jag.
Men 20% per månad borde absolut vara omöjligt att ens avtala om. Problemet är nog att folk dels inte läser vad dom skriver på i euforin att fått något efterlängtat lån (som man egentligen inte har råd med) beviljat, dels att man inte läser vad som står när betalningsföreläggandet kommer på posten, utan skriver på delgivningen och det går till utslag och det innebär i praktiken att man godkänt de galna räntorna.

Håller med om att det är väldigt mycket reklam för spel på både tv och radio och anser att det borde vara betydligt mer restriktivt.

Skuldsanering skulle jag inte vilja kalla skyddsnät... det fångar ju inte upp mig i fallet, utan försöker plocka ihop spillrorna av något som tidigare varit en människa... men missförstå mig inte, jag är väldigt tacksam att det finns!

okej, det här med räntorna så som du förklarar det är ju illa nog, även om det inte blir ränta på ränta. I vilket fall så tjänar bolagen på att jag hamnar hos Kronofogden. När det gäller smålån, dvs. Och visst är det som du skriver, att folk i dessa situationer inte läser vad som avtalas om. Lättnaden av att någon beviljar ett lån är allt som betyder nåt, i den lånepsykos man är inne i.

Skuldsanering skulle jag inte vilja kalla skyddsnät... det fångar ju inte upp mig i fallet, utan försöker plocka ihop spillrorna av något som tidigare varit en människa... men missförstå mig inte, jag är väldigt tacksam att det finns!

okej, det här med räntorna så som du förklarar det är ju illa nog, även om det inte blir ränta på ränta. I vilket fall så tjänar bolagen på att jag hamnar hos Kronofogden. När det gäller smålån, dvs. Och visst är det som du skriver, att folk i dessa situationer inte läser vad som avtalas om. Lättnaden av att någon beviljar ett lån är allt som betyder nåt, i den lånepsykos man är inne i.

Du får engagera dig och driva att bankerna ska återregleras som på 80talet, då avgjorde staten hur mycket lån man fick ha och om behoven var större spelade ingen större roll. Skuldsanering fanns inte överhuvudtaget.
Jag tror lite mer på individen och en individs förmåga att ta beslut och lära sig av detta.

Dom tjänar inget speciellt på att det är hos kronofogden, utan den högre räntan börjar redan innan ens betalningspåminnelsen gått ut.

Du får engagera dig och driva att bankerna ska återregleras som på 80talet, då avgjorde staten hur mycket lån man fick ha och om behoven var större spelade ingen större roll. Skuldsanering fanns inte överhuvudtaget.
Jag tror lite mer på individen och en individs förmåga att ta beslut och lära sig av detta.

Dom tjänar inget speciellt på att det är hos kronofogden, utan den högre räntan börjar redan innan ens betalningspåminnelsen gått ut.

Jag tror också på individen.
Jag tror på sjukdomstillstånd också. Beroendesjukdomar, manier, hypomantillstånd, etc. Det är vid dessa tillstånd jag menar att det borde finnas skyddsnät. Mitt förslag är att alla lånegivare till privatpersoner i Sverige måste ta sin kreditupplysning via Upplysningscentralen. På det sättet hade man sett hela individens skuldbörda, och överbelåning hade kunnat förhindras betydligt mycket lättare än så som det är idag, och ett större ansvar för ansvarsfull utlåning hamnar hos lånegivaren. Svårare behöver det inte vara.

Jag tror också på individen.
Jag tror på sjukdomstillstånd också. Beroendesjukdomar, manier, hypomantillstånd, etc. Det är vid dessa tillstånd jag menar att det borde finnas skyddsnät. Mitt förslag är att alla lånegivare till privatpersoner i Sverige måste ta sin kreditupplysning via Upplysningscentralen. På det sättet hade man sett hela individens skuldbörda, och överbelåning hade kunnat förhindras betydligt mycket lättare än så som det är idag, och ett större ansvar för ansvarsfull utlåning hamnar hos lånegivaren. Svårare behöver det inte vara.

Nej svårare behöver det inte vara. Övriga bolag i kreditupplysningsbranchen kommer dock misstycka

Nej svårare behöver det inte vara. Övriga bolag i kreditupplysningsbranchen kommer dock misstycka
Ja, men då kanske man ska sätta hårdare regler på dessa bolag, att dom ska visa individens totala skuldbörda när det är fråga om utlåning.
Men detta kan vi ju diskutera ihjäl oss, det hjälper inte :)

Det är väl inte jätteviktigt för staten att lösa den här problematiken helt enkelt för att det inte är särskilt synd om den som lever med löneutmätning eller skuldsanering. Dessa personer har för det första sig själva att skylla, och för det andra så har de väsentligt bättre ekonomi än många pensionärer, sjuka, arbetslösa och andra som lever på socialens existensminimum.

Sluta gnäll och skaffa ett jobb till eller nåt...

Det är väl inte jätteviktigt för staten att lösa den här problematiken helt enkelt för att det inte är särskilt synd om den som lever med löneutmätning eller skuldsanering. Dessa personer har för det första sig själva att skylla, och för det andra så har de väsentligt bättre ekonomi än många pensionärer, sjuka, arbetslösa och andra som lever på socialens existensminimum.

Sluta gnäll och skaffa ett jobb till eller nåt...
Jag gnäller inte, jag bara diskuterar ämnet. Jag har heller aldrig sagt att det är synd om mig. Helt ärligt så har du större problem än mig, det räcker att höra vad du har för attityd för att dra den slutsatsen. Må väl min vän och slappna av lite.

Jag gnäller inte, jag bara diskuterar ämnet. Jag har heller aldrig sagt att det är synd om mig. Helt ärligt så har du större problem än mig, det räcker att höra vad du har för attityd för att dra den slutsatsen. Må väl min vän och slappna av lite.

Det lät så väldigt dramatiskt, med "spillror av något som tidigare varit en människa" osv, som att hela världen skulle rasa samman bara för att man har Kronofogden efter sig. Kul är det ju inte, varken när man är mitt uppe i det eller efteråt, men det är heller inte så farligt som en del får det att låta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp