Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning, hur står vi/ni ut, nu hjälper vi varandra! Pepptråd

Jag vill börja med att önska alla en God Jul och hoppas att ni har det så fint ni bara kan ha det i just er situation. Jag vill även säga ett stort tack, till alla ni som orkar besvara våra andras frågor och funderingar på detta forum, jag är så oerhört tacksam att jag hittade hit och det har hjälpt mig oerhört mycket, om det jag inget visste om, för bara några månader sedan. Är så tacksam för er här.

Men iallafall, jag kommer inte dra en massa fakta om mig, utan i korta meningar är jag skuldsatt, släppte "allt" i slutet av augusti, och fick för några dagar sedan mitt brev om delgivning från kfm. Jag har sökt skuldsanering i samma veva (augusti), kommer troligtvis bli nekad den, och " väntar" på löneutmätning, och vet inte riktigt när den börjar, men snart är jag där, och jag är både livrädd, tycker det ska bli jättejobbigt, men också till viss del kommer en kämparglöd in i mig också, även när det ser nattsvart ut.

Vi är så många här, alla kämpar vi på, och jag vill att vi i en samlad tråd "bara" kan komma med tips, råd, och hjälpa varandra att stå ut. Ha en tråd om billiga saker att göra/intressen för att ändå må bra, hur ni lägger upp er budget för att klara månaden, hur ni "överlever" det mentala, skriver av er när ni behöver det, och bara vill dela med er av vad just ni gör för att överleva. Billiga matrecept? Billiga kläder på nätet att köpa? Bästa hemförsäkringen, billigaste telefonabonemanget, ja allt ni kan komma på som ni hittat för att klara en stram ekonomi och ändå kunna ha lite guldkant någon gång. Vad gör ni alla för att klara er. Nu peppar vi på med tips här och överlever alla svårigheter tillsammans :)

Jag vill ändå börja i min egna tråd och ge lite enkla tips. Se över alla abbonnemang ni har, elavtal, mobil, fack mm. Jag har sagt upp facket med en trygg anställning ( det måst ni kolla upp först). Hade hemförsäkring, a-kassa på fackavgiften, men med egen hemförsäkring, folksam, och a-kassa, så betalar jag ungefär hälften av innan ( sparar 250 kr). Jag köpte min mobil kontant, en billig, men ny. Jag "tjänar" ca 250 kr på att inte betala på telefonen, bara utgiften på själva användandet ( 250 kr till, dator inräknad). Jag är "duktig" på att laga mat, kommer gärna med billiga recept och tips på mat om ni vill, här kan ni tjäna stora pengar på den dyraste posten. Man kan äta bra/ok för ca 1500 kr i månaden om man anstränger sig. Elen är svår, men kolla lite iallafall när elen är billig, inga jättesummor att spara i en hyreslägenhet, men släck lampor när ni inte är hemma, ha bara tänt i de rum ni är i och laga storkok när elen är billig. Storhandla! Nja, säger jag. Storhandla gärna, men gärna lite oftare. Kolla varje vecka istället vad affärerna har för erbjudande. Köpte kaffe för 25 kr styck nu på Willys, trots att jag hade kaffe hemma och inte behövde just nu, priset är ju kanon. Kolla alltid "matsvinn"/billiga priser på utgången mat, DÄR kan du tjäna riktigt bra med pengar om du har tur. Gör soppor/grytor, jisses vad pengar du sparar där. Tänk efter före, köp bara något när du verkligen behöver, allt annat är överkonsumtion vi inte behöver. Va kreativ, eller sök/fråga andra, det finns så mycket som är gratis i naturen vi kan knåpa ihop så mycket av, gäller både att äta och pyssel för att få ett fint hem och trivas. Kom igen nu, visst har ni mer tips :)

Håller verkligen med dig kring inköpen. Förut storhandlade jag alltid månadsvis. Därefter kompletterade jag med frukost, mejeri, frukt och grönt.
Nu handlar jag veckovis och handlar efter erbjudanden och svinn. Det spar man flera tusenlappar på. Jag är även medlem i matmissionen vilket innebär att jag kan handla för 300kr i veckan till ett värde av ca 1000kr, VARJE vecka. Detta gäller dock enbart i sthlm.

Jag är en fena på att fynda möbler osv. Detta gör jag nästan dagligen i bortskänkes annonser. Antingen för att behålla eller sälja vidare med vinst. Kan ändå bli någon tusenlapp extra I veckan utan större ansträngning.

Senast ändrad:
Jag gjord en lista för ett tag sen på vad man kan förvara längst i frysen.

• Vilt: 2-3 år (Undantag viltsvin: 6 månader)
  • Fryst Potatis (Påse med pommes/sötpotatis/bbq räfflor/klyfton etc): ca 18 månader
  • De flesta grönsaker (Paprika, Vitlök, Chiili, Svamp, Sparris, Haricot Verts, Lök, Wok-mix, (Inte tomat)): 12 månader+
  • Oxpytt: ca 12 månader
  • Kyckling: 8-12 månader
  • Nöt: 8-12 månader
  • Kebab: ca 9 månader
  • Kalv: ca 9 månader
  • Fryspizza: ca 9 månader
  • Smör: ca 9 månader
  • Lamm: ca 6-9 månader
  • Bröd: ca 6 månader

Lax, hamburgare, fläsk, köttfärs, korv, schnitzel, köttbullar etc har ca 3 månader eller kortare tid på sig, även i frysen.

Så om man storhandlar: planera att mycket av det man köper kan frysas in och har lång hållbarhet är mitt tips, skriv också datum när det är inköpt om du köpt mycket. Du ska kunna ta upp och laga maten du handlar ett halvår senare utan att vara orolig.

Att köpa en Wokpanna är ett annat tips:

Wokka:

Protein: marinerad Kycklig/Biff/Fläsk
Pasta: ägg-nudlar
Sås: Woksås eller teriyakisås
Grönsaker: Finns färdiga Wokblandingar i frysdisken - jag gillar den som heter Findus: Wok Zanju Style. Innehåller: bambuskott, paprika, rödlök, lite morötter, vitlök, haricots verts, chili. Vill man lägga till något annat så är det bara göra.
Valfritt: Fond eller buljongtärning

Enkelt och gott att göra, dessutom så får man får in billiga grönsaker i blandningen (ca 30kr per påse).

Ska man inte storhandla och frysa in så brukar jag äta fläsk någon dag varje vecka. Både billigt, prisvärt och gott.
Sverige och Danmark är fan världsbäst på fläsk, något som inte ska underskattas. Inte riktig filé men fläskytterfilé ca 99-139kr kilot tycker jag är bland det mest prisvärda i hela butiken.

För min egen del som nu är inne på månad två av löneutmätning, är det viktigt att känna att jag kan unna mig något ibland. Så att verkligen se över och försöka få ner alla kostnader, och sen fundera på vad som är viktigast att kunna göra utöver. Är det att gå ut att äta ibland? Att gå på sportevenemang, kulturevenemang eller liknande? Eller att kunna åka på en liten semester? Räkna på det. Lägg pusslet och försök frigöra pengar för något sånt som ger lite glow till livet. Jag tror att det är viktigt för att orka mentalt.

I övrigt instämmer jag i att handla varje vecka och kolla på priser och rabatter. Det finns pengar att spara på det utan att behöva äta särskilt mycket sämre. Jag är ensam och har satt matbudgeten till 2000:-. Min snittkostnad per månad har varit 4100:- innan löneutmätning. Förra månaden landade det på 1700:-. Så visst fasen går det att göra saker som gör skillnad.

Vi är tre vuxna och en 11- åring på två inkomster varav mannen har utmätning. Nu tjänar ju jag mycket mer, men vi har påtagligt märkt av prisökningar och så gick bolånet från bundet till rörligt i somras så vi behöver hålla ned kostnaderna. Jag sitter just och kollar upp hur mycket vi lägger på mat (dvs allt som köpts på Ica) och vi landar på drygt 7000 kr/ mån. Utöver det handlar jag hygien-städ-godis- hundben mm på en lågprisaffär för kanske en 1000-lapp i månaden. Har Ica-affären tvärs över gatan så jag handlar flera gånger i veckan och brukar ta de köttbitar och grönsakslådor med kort datum, plus veckans erbjudande förstås. Ska försöka bli bättre på att äta billigt. Jag vet ju att vi kan, levde betydligt billigare när jag hade skuldsanering. Då blev det mycket hembakat, grytor/soppor med korv eller köttfärs utdrygade med lök, morötter, tomatkross, linser, buljong, ärtsoppa utan fläsk ( med fläsk om plånboken tillät), pannkakor, ugnsrostade rotfrukter, kokta och stekta ägg, hemgjorda pizzor, gröt. Men numera har sonen blivit extremt kräsen och vägrar potatis, rotfrukter och soppor tex. Han är nöjd om han får pasta, ketchup, köttbullar, korv eller pannkakor.

Nu har jag ingen utmätning, men vill ändå komma med tips som kan hjälpa.

Mina tips och vad jag gjort:
Säg upp kyrkan, jag sparar 400kr/mån
Skaffa ett kort med cashback, sparar/tjänar 100kr/mån
Kopplat cashbackkortet till ica, Coop, Willys ger ca 50kr/mån
Förhandla mobilabonnemanget, jag sparade 100kr/mån
Fixade Spotify duo tillsammans med tjejen, sparar 40kr/mån var
Byta bank från Swedbank till Skandia, sparar 20kr/mån
Förhandla bilförsäkring, sparar 80kr/mån

Totalt sparat 790kr/mån utan att avstå något. Sedan finns det förmåner via jobb tex, utnyttja friskvårdsbidraget då sparar man 300kr/mån för sitt gymkort tex.

Vi har även förmån via jobbet (jobbar inom energisektorn), där vi får betalkort med 1000kr laddat som kan användas till det mesta. Så bara via förmåner på jobb så sparar/tjänar jag extra 1300kr utöver det jag själv sparat.

Så allt som allt sparar jag personligen ca 2000kr/mån utan att avstått något, via förmåner och annat.

Tänk även på vara medlem på Ica, Coop, Willys. Blir lätt 25-50kr/mån man får i bonus. Och sedan håll utkik varje vecka efter extrapris som du vet går åt, tex kaffe kan man spara 25kr paketet och fortfarande dricka samma märke. Bunkra upp, eller färs.

Bara genom att kolla reklamblad och köpa efter det kan man enkelt spara 100-200kr/mån utan någon speciell ansträngning.

Senast ändrad:
Jag tror att en viktig grej med en tight budget är att skaffa koll. Koll på vart varenda krona går. Man kanske inte tror att man shoppar eller äter för så mycket i månaden, pga småköp här o där. Men i slutändan kan det bli väldigt mycket.

Så mitt tips är att göra en ordentlig budget. Finns ett jättebra verktyg i IPhones, i appen Numbers. Samt på utgiftskollen i Swedbanks app.

Annars har jag inte så mycket att tillägga. Ni andra har kommit med så bra tips. Det går att leva snålt, utan att tumma på livskvaliteten. Jag har dödat mitt ”vill ha-begär” helt, efter några års utmätning. Så länge jag och barnen är friska, har tak över huvudet och mat på bordet så är jag ”rik”. :folded:

Jag tror att en viktig grej med en tight budget är att skaffa koll. Koll på vart varenda krona går. Man kanske inte tror att man shoppar eller äter för så mycket i månaden, pga småköp här o där. Men i slutändan kan det bli väldigt mycket.

Så mitt tips är att göra en ordentlig budget. Finns ett jättebra verktyg i IPhones, i appen Numbers. Samt på utgiftskollen i Swedbanks app.

Annars har jag inte så mycket att tillägga. Ni andra har kommit med så bra tips. Det går att leva snålt, utan att tumma på livskvaliteten. Jag har dödat mitt ”vill ha-begär” helt, efter några års utmätning. Så länge jag och barnen är friska, har tak över huvudet och mat på bordet så är jag ”rik”. :folded:
Håller med. Dock är inte lägga upp budget min starka sida men jag skaffar mig koll på andra sätt.
Vill bara säga att din sista mening du skrev är så viktig och insiktsfull, för visst är man rik när man är nöjd och glad och kan uppskatta det man har.

Nu blev jag lite osäker på om man får lägga ut "reklam" här. Adm får ta bort annars. Men alla ni med glasögon, kolla in Extra otical på nätet. Jag har nyttjat dem i många år och är jättenöjd, både med kvalite, men framförallt priset. Förutom att glasögonen är otroligt billiga, så går det söka på nätet efter extra rabatter man kan få, och även värva vidare folk för ännu mer rabatt. Det enda du behöver är ett "ögonrecept", vilket du måste gör hos en optiker såklart ( kostar ca 500 kr), men väl med ett recept i handen kan du spara många tusenlappar på glasögon här. Jag betalade strax över 1000 kr för progressiva kompletta glasögon, och blev verkligen överraskad av priset, även om jag nu inte valde till en massa tillägg som man kan göra ( repskydd, färgade och valde billig båge mm)Kanske är de lika bra med linser, men då jag ej använder det själv, så går jag inte i god tro här bara.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp