Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning, Hjälp en ung stackare i djungeln

Löneutmätning

Min sambo har hamnat hos kronofogden och löneutmätning är ett faktum. Det är med 1000 frågor. Vi har möte inbokat med kommunen och jag försöker läsa på här för att bli lite klokare.

Han vill inte dra med mig i skiten. Dock står jag med på två lån.
Ett ihopbakslån som jag hjälpte med där räntan skjutit i höjd ordentligt.

Ett billån, på en bil som vi använder gemensamt.

Är det någon som nyligen fått löneutmätning eller skuldsanering där ni fått behålla billånet?
säljer man bilen så kan man precis täcka billånet. Vi har inte haft den så länge. Kronofogden säger att dem kan ta bilen, sälja den och vi står utan bil med billån. Borgenären säger att dem har förbehålls rätt så pengarna för bilen måste först täcka skulden till dem.

Kan han på något vis ansöka om skuldsanering utan att ta med ihopbakslånet? Borgenären säger att söker han skuldsanering så kommer dem krävs mig på hela beloppet direkt eftersom att han försvinner som säkerhet. Men om dem kräver mig på hela beloppet så finns det ju inget kvar att utmäta på skuldsaneringen? Eller är det jag som missuppfattat något?

Hur betalas skulderna via kronofogden? Månadsvis? Hur gör man för att utmätning inte bara ska täcka räntor?

har ni tips så kom gärna med dem, eller om det är något annat som jag har missat

Alla lån som han antigen står på själv eller är medlåntagare till kommer att ingå i en sanering. Det innebär att han kommer att betala en viss procent på skulden och efter fem år är han fri från bet.ansvr på det lånet men du kommer att krävas på resten tills lånet är betalt. Du kommer alltså att få fortsätta betala på lånet som vanligt under hans sanering.
Vid sanering så betalar man in en summa till KFM och de i sin tur betalar ut till borgenärer 1 gång per år.

Hur mycket har han i skuld? Vad tjänar han?
Skuldsanering är svårt att få. Anses han kunna betala av skulden på ett antal år framåt får han ingen skuldsanering

Alla lån som han antigen står på själv eller är medlåntagare till kommer att ingå i en sanering. Det innebär att han kommer att betala en viss procent på skulden och efter fem år är han fri från bet.ansvr på det lånet men du kommer att krävas på resten tills lånet är betalt. Du kommer alltså att få fortsätta betala på lånet som vanligt under hans sanering.
Vid sanering så betalar man in en summa till KFM och de i sin tur betalar ut till borgenärer 1 gång per år.
Så jag kommer inte behöva betala hela skulden utan bara min halva så att säga? Medan han betalar sin del så gott han kan via ev. Skuldsanering
Får även jag en anmärkning?

Hur mycket har han i skuld? Vad tjänar han?
Skuldsanering är svårt att få. Anses han kunna betala av skulden på ett antal år framåt får han ingen skuldsanering
Det vet jag inte än. Det vet jag inte ens om han själv vet. Men vi ska sätta oss ner och kolla kapitalbelopp, räntor, aktuell avbetalningsplan. Sen vet inte jag hur inkasso fungerar. Om dem tar kapital beloppet och lägger på egen ränta osv. En riktig djungel om du frågar mig

Han tjänar olika pga timlön. Samt så får han ut sin semester ersättning en gång per år. Som är meningen att man ska spara tills man går hem. Så tar han semester så kommer han ju egentligen ha minskad inkomst den månaden

jag tror inte heller på skuldsanering dem närmaste åren tyvärr

Så jag kommer inte behöva betala hela skulden utan bara min halva så att säga? Medan han betalar sin del så gott han kan via ev. Skuldsanering
Får även jag en anmärkning?
Jo du kommer att få betala fulla månadsbetalningar tills lånet är betalt. Låt säga att han i en sanering får beslut att 20 % av skulden betalas. Han är då fri efter fem år men du får fortsätta betala tills lånet är till fullo betalt. Som medlåntagare är man solidariskt betalningsansvarig för att lånet betalas.
Så länge du sköter dina betalningar får du ingen anmärkning.

Jo du kommer att få betala fulla månadsbetalningar tills lånet är betalt. Låt säga att han i en sanering får beslut att 20 % av skulden betalas. Han är då fri efter fem år men du får fortsätta betala tills lånet är till fullo betalt. Som medlåntagare är man solidariskt betalningsansvarig för att lånet betalas.
Så länge du sköter dina betalningar får du ingen anmärkning.
Okej, bra att veta ☺️ den informationen fick inte jag från kommunen när jag frågade per telefon

Okej, bra att veta ☺️ den informationen fick inte jag från kommunen när jag frågade per telefon
Tyvärr är kompetensen hos skuldrådgivare inte den bästa...Säger inte att det är så hos alla men det finns de som ger direkt felaktiga svar o katastrofala råd till den enskilde.

Det vet jag inte än. Det vet jag inte ens om han själv vet. Men vi ska sätta oss ner och kolla kapitalbelopp, räntor, aktuell avbetalningsplan. Sen vet inte jag hur inkasso fungerar. Om dem tar kapital beloppet och lägger på egen ränta osv. En riktig djungel om du frågar mig

Han tjänar olika pga timlön. Samt så får han ut sin semester ersättning en gång per år. Som är meningen att man ska spara tills man går hem. Så tar han semester så kommer han ju egentligen ha minskad inkomst den månaden

jag tror inte heller på skuldsanering dem närmaste åren tyvärr
Inkassobolag "lägger inte på ränta" utan den beräknas från skuldens förfallodatum och på samma procentsats som presenterades när man ingick "avtalet" om ingen dröjsmålsränta specificeras appliceras Lagstadgad dröjsmålsränta vilket är 8% + referensräntan (Så nu är det typ 8+4=12%) Så om räntan i från riksbanken går ner på sikt, går även dröjsmålsräntan ner.
Säger avtalet/fakturan exempelvis: Dröjsmålsränta 24%
Då är räntan alltid 24% och den fortsätter ticka upp om inte inkassobolaget går med på en uppgörelse och fryser räntan. "Vi slutar räkna ränta om du följer amorteringsplanen/betalplanen etc etc"

Ta kontakt med alla fordringsägare/inkassobolag och få en lägesbild på vilka skulder ni faktiskt har, vilken ränta de har.
En uppdaterad lägesbild och ny verklighet är tung att skapa och greppa, men min uppfattning är att man får lite känsla av kontroll. Sen finns det gott om tips på snöbollsmetoden och andra alternativ hur man ska tackla sitt skuldberg i forumet.

Blir det ingen skuldsanering så är det väl smakligt om han (ni) fokuserar på att betala av lånen där du är med som låntagare. Det brukar underlätta sambolivet om en person inte har betalningsanmärkningar i alla fall. Sen öppenhet/ärlighet från honom till dig är A och O, en skuld som dyker upp ett halvår in i ett gemensamt krigande med skulderna blir ett hårdare svek än man tror.

<3

Okej. Tack för ordentlig beskrivning. En del har gått till inkasso. Så får kolla upp dröjsmålsräntan på dem så vi har koll. En del verkar inte ha förfallit dit än. Så en efter en kommer väl trilla till kronofogden. Framförallt när löneutmätningen sätter igång för det som är inne nu.
min förhoppning är att han ska hinna betala in små skit med hög ränta innan löneutmätning också sätter igång. Annars kommer dem bara sitta och ticka ränta.

Hittills har han skött ihopbakslånet bra själv då det var hans skulder vi samlade ihop. Tanken är att fortsätta betala på den med löneutmätning om möjligt. Annars får vi kolla hur vi gör.
För kommunen sa på telefon att spontant tror dem inte han kommer få godkänd skuldsanering för man ska kunna uppvisa att man kommer ändra sitt beteende som orsakat detta.
Som ihopbakslånet vi tog, för att hjälpa honom.. och ändå fortsatte han med lånekarusellen. Så även jag har svårt att se honom bryta det beteendet. Som du säger: hårdare svek än man tror..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp