Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning eller skuldsanering

Hej
Har nu precis fått löneutmätning, vilket känns bra trots allt, Det har gjort att min ångest och oro över ekonomin minskat lite . Men funderar på om jag ändå skall skicka in för skuldsanering? Då den aktuella summan är 980 000, i skullder.
Blir min sambo upp kollad ekonomiskt vid ansökan? Tänker på uc.då jag ska fylla i namn o person nr på honom .
Hur räknas vårat boende har en gemensam gård blir den utmätt egendom vid skuldsanering,? Har provat att maila kommunen skuldrådgivning men får inget svar.

H

Hej
Har nu precis fått löneutmätning, vilket känns bra trots allt, Det har gjort att min ångest och oro över ekonomin minskat lite . Men funderar på om jag ändå skall skicka in för skuldsanering? Då den aktuella summan är 980 000, i skullder.
Blir min sambo upp kollad ekonomiskt vid ansökan? Tänker på uc.då jag ska fylla i namn o person nr på honom .
Hur räknas vårat boende har en gemensam gård blir den utmätt egendom vid skuldsanering,? Har provat att maila kommunen skuldrådgivning men får inget svar.

H
De tar ingen uc på din sambo om du söker skuldsanering. Inget utmäts vid skuldsanering. Men har du övervärde i gården kan ju din del utmätas för skulderna du har hos kronofogden nu om dina borgenärer begär det. Du kan få avslag på skuldsaneringsansökan om gården har ett stort övervärde och du inte säljer den för att betala skulder.

Vad menas med överväde? Gården är belånad till max .

Vad menas med överväde? Gården är belånad till max .
Övervärde är om du äger en bostad/tillgång som t.ex är värd 2 miljoner men belånad till 1 miljon.
Då har du 1 miljon i övervärde och tillgången kommer utmätas för att betala dina skulder.

har du tvärtom en "tillgång" värderad till 2 miljoner och belånad till 2 miljoner finns inget övervärde.
Blir man beviljad skuldsanering så utmäts inget, med löneutmätning så kan dem komma och utmäta.
Det finns dock ett undantag till ovan och det är om nya skulder inkommer under skuldsanering, då kan utmätning ske för att betala dessa.

Eventuellt övervärde utreds under skuldsaneringsansökan. Så man kan bli nekad sanering om man äger tillgångar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp