Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning. Chans till expat kontrakt

Hej,

Följt forumet på avstånd i flera år..

Kortfattat,
Hårt skuldsatt sen flera år tillbaka (ca650k, 26 ärenden) haft utmätning i 3,5 års tid (ca 16k i månaden, senaste året 20k) är 34 år gammal.

Skulden har inte minskat många kronor.

har ansökt om skuldsanering två gånger, fick ej beviljat, senast i December. Då de anser att jag kan betala tillbaka inom rimlig framtid. Trots att jag påpekade om räntorna som äter upp allt av min utmätning. Plus att jag årligen betalar över 15k i kostnader

Har försökt med allt som jag kan, ringa & förhandla o dyl, men ingen nappade då de får rätt fina pengar varje månad av mig.
Vill göra rätt för mig, tyvärr får man ingen hjälp.

Nu är det så, jag har ev möjlighet att få expat kontrakt i annat EU land i centrala Europa. Alla fina förmåner som betald lägenhet & dyl plus självklart bättre lön. Detta kontrakt skulle gälla i 2-3 år.
Finns det någon här inne som har erfarenhet av liknande situation? Vad händer med min skuld? Följer den med mig? Kommer jag ha kvar löneutmätning?Kommer min kreditvärdighet vara lika kass i nya landet?

Tacksam om någon har några råd.

Ingen personlig erfarenhet, men känner folk som b.la åkt till schweiz…

får du in lönen på ett utländskt konto så är chansen minimal att kronofogden utmäter, kreditvärdigheten följer inte med. När du återkommer till Sverige kommer skulderna ha tickat på, men ev kanske du kan få till bra ackord då i och med att du nolltaxerat i Sverige i flera år, alt lär skulderna vara så höga att du kanske har lättare att kvalificera sig för skuldsanering.

Har flyttat lite fram och tillbaka till Sverige så lite vet jag. Det beror lite på vart du kommer att vara anställd om det fortfarande är i Sverige, lokalt eller via brevlåda i ett skatteparadis. Så länge det är utomlands kan fogden inte göra mycket. Kreditscore fungerar olika i olika länder, och man tar inte med sig något. Kom hem till Sverige 2014 med en hel del cash och med välbetalt jobb och insåg snabbt att då jag inte hade historik så blev jag till och med nekad att få bonuskort hos Bauhaus. Lika nollad är man utomlands och får leva på cash. Ibland går företaget in som garant för hyror, lån, bilar etc för att det skall fungera praktiskt att leva. I din sits skulle jag nog satsa på att samla odeklarerad cash på hög och förhandla om skulder när du kommer hem som nolltaxerare. Har man en mindre dos samvete och inte kommer i kläm hos arbetsgivaren kan du ju passa på att ta lite krediter och köpa loss på avbetalning så det ryker veckan innan du reser hem (inte gjort själv men en bekant handlade så mycket att han skämdes och åkte sedan till sydamerika och betalde inte en endaste faktura.)
Kanske du kan halvera berget och börja fresh när du kommer hem!

Du skriver att du försökt förhandla men så länge det trillar in pengar via utmätningen så har de inget intresse att förhandla.
Alternativet skulle vara att du nån månad efter flytt tar upp förhandling och säger som det är. Att via KFM kommer de inte få något mer (vilket de troligen upptäcker efter 2-3 månader) men du vill gärna fortsätta att betala i samma takt. Kanske även försöka bli av med lite räntor mot löfte om snabbare avbetalning.

Ingen personlig erfarenhet, men känner folk som b.la åkt till schweiz…

får du in lönen på ett utländskt konto så är chansen minimal att kronofogden utmäter, kreditvärdigheten följer inte med. När du återkommer till Sverige kommer skulderna ha tickat på, men ev kanske du kan få till bra ackord då i och med att du nolltaxerat i Sverige i flera år, alt lär skulderna vara så höga att du kanske har lättare att kvalificera sig för skuldsanering.
Ok, toppen & veta att man kan ”starta om” på noll i nytt land.

Har flyttat lite fram och tillbaka till Sverige så lite vet jag. Det beror lite på vart du kommer att vara anställd om det fortfarande är i Sverige, lokalt eller via brevlåda i ett skatteparadis. Så länge det är utomlands kan fogden inte göra mycket. Kreditscore fungerar olika i olika länder, och man tar inte med sig något. Kom hem till Sverige 2014 med en hel del cash och med välbetalt jobb och insåg snabbt att då jag inte hade historik så blev jag till och med nekad att få bonuskort hos Bauhaus. Lika nollad är man utomlands och får leva på cash. Ibland går företaget in som garant för hyror, lån, bilar etc för att det skall fungera praktiskt att leva. I din sits skulle jag nog satsa på att samla odeklarerad cash på hög och förhandla om skulder när du kommer hem som nolltaxerare. Har man en mindre dos samvete och inte kommer i kläm hos arbetsgivaren kan du ju passa på att ta lite krediter och köpa loss på avbetalning så det ryker veckan innan du reser hem (inte gjort själv men en bekant handlade så mycket att han skämdes och åkte sedan till sydamerika och betalde inte en endaste faktura.)
Kanske du kan halvera berget och börja fresh när du kommer hem!
Haha nja, vill inte dra på mig mer skulder någonstans egentligen.

Vill kunna försöka få till någorlunda normalt liv framöver.
Så verkar som detta kan bli min räddning.

Du skriver att du försökt förhandla men så länge det trillar in pengar via utmätningen så har de inget intresse att förhandla.
Alternativet skulle vara att du nån månad efter flytt tar upp förhandling och säger som det är. Att via KFM kommer de inte få något mer (vilket de troligen upptäcker efter 2-3 månader) men du vill gärna fortsätta att betala i samma takt. Kanske även försöka bli av med lite räntor mot löfte om snabbare avbetalning.
Exakt, de har inget som helst intresse om jag inte kan pröjsa in X antal kr . Vilket såklart jag inte klarar av med tanke på löneutmätning.

Grejen är den också att i många av skulderna har jag betalat in så mycket att kapitalbeloppet skulle betalats av, men räntan & kombination med många skulder gör att det inte händer något.

Tänker mig att eftersom de flesta av skulderna är i runt 20-30k klassen, så är det inte värt för dom att ”leta” upp mig igen.

Eller har någon erfarenhet av att man pga en 20-30k skuld blivit uppsökt utomlands?
Kostar mer än det smakar kan jag tänka mig?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp