Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning- Behålla hela slutlönen?

Nä maxbelopp är när arbetsgivaren betalar en fast summa till kfm och du får behålla resten oavsett om det är 10.000 eller 100.000.

Annars hade ju alla med utmätning jobbat extra och dubbelt. Precis det som de flesta känner är skönt och enda fördelen med utmätning är, att det inte hjälper att jobba ihjäl sig
Du har helt fel. Jag jobbar extra och får ut allt det utöver mitt förbehållsbelopp.
Samma med semestertillägg och övrigt.
Kronofogden drar alltid 3513kr av min lön. Oavsett.
Min fråga gällde slutlön och huruvida det på något sätt ”signalerades till kfm” att det är just slutlön. Annars får jag ju såklart behåll även den.

Maxbelopp som jag tolkat det.

Du har en fast summa ett maxbelopp som går till fogden.

Vanligt beslut du har ett fastställer belopp vad du skall ha kvar när fogden fått det de kan dra.

Tjänar jag 30.000 och har förmånsbelopp 15000 får jag behålla 15000 fogden får 15000

Tjänar jag en månad 25.000 har förbehåll 15.000 får fogden 10.000

Har jag maxbeslut tar fogden en fast summa och jag behåller det som blir kvar men aldrig så jag får behålla mindre än förbehåll

Skulle jag ha maxbelopp på 10.000 och en månad Tjänar 25.000 får jag behålla 15.000

Tjänar jag en annan månad 35.000 får jag behålla 25.000

Har jag fel så fine, då är det tvärtom. Men rätt ologiskt.
Du skriver inte särskilt tydligt så det är möjligt att vi menar samma. Detta va heller inget jag undrade över.

Maxbelopp som jag tolkat det.

Du har en fast summa ett maxbelopp som går till fogden.

Vanligt beslut du har ett fastställer belopp vad du skall ha kvar när fogden fått det de kan dra.

Tjänar jag 30.000 och har förmånsbelopp 15000 får jag behålla 15000 fogden får 15000

Tjänar jag en månad 25.000 har förbehåll 15.000 får fogden 10.000

Har jag maxbeslut tar fogden en fast summa och jag behåller det som blir kvar men aldrig så jag får behålla mindre än förbehåll

Skulle jag ha maxbelopp på 10.000 och en månad Tjänar 25.000 får jag behålla 15.000

Tjänar jag en annan månad 35.000 får jag behålla 25.000

Har jag fel så fine, då är det tvärtom. Men rätt ologiskt.
Fast maxbeslut och maxbelopp betyder ju samma sak. KFM drar allt över ditt förbehållsbelopp. Det är inte så vanligt att folk har ett sånt beslut. De flesta har ett fast belopp som dras. Det brukar stå ungefär så här i beslutet står att arbetsgivaren skall dra 5000 kr fr xx:s lön men att arbetstagaren har alltid rätta att behålla ex 15000 kr. Så om lönen är mindre en månad så får KFM helt mindre eftersom det alltid ska finnas 15000 kr kvar till löntagaren. Och när lönen är större nån månad så behåller löntagaren det.

Så här står det i mitt utmätningsbesked:

”Tillägg av skuld till beslut om löneutmätning

Kronofogden har tidigare beslutat om löneutmätning för XXXX.
XXXX har fått en eller flera nya skulder. Den pågående löneutmätningen omfattar även dessa, men beloppen i övrigt ändras inte.
XXXX har alltid rätt att behålla 14 465 kr per månad (förbehållsbelopp).
XXXX (företagets namn) ska göra avdrag med 25 913 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.
För att se hur vi har räknat, se förbehållsbeloppsberäkning 2023-01-18.”

Sen står det så här på sista sidan:

”Om arbetsgivaren betalar ut lön i strid med löneutmätningsbeslutet eller inte betalar in det avdragna beloppet till oss, kan vi göra utmätning hos arbetsgivaren. Arbetsgivaren kan även dömas till böter om beslutet inte följs.
Arbetsgivaren ska meddela KFM om något av följande inträffar:

1. Arbetsgivaren kan inte göra avdrag enligt
löneutmätningsbeslutet (orsaken ska anges, t.ex.
att gäldenären är sjukskriven).
2. Anställningen har upphört.
3. Gäldenären har avlidit.”

Så med det sagt borde jag väl få behålla mer om jag får ut mer, t.ex. bonus?

KFM har även i telefon sagt till mig att spara undan lite om jag får ut mer nån månad.

Nä maxbelopp är när arbetsgivaren betalar en fast summa till kfm och du får behålla resten oavsett om det är 10.000 eller 100.000.

Annars hade ju alla med utmätning jobbat extra och dubbelt. Precis det som de flesta känner är skönt och enda fördelen med utmätning är, att det inte hjälper att jobba ihjäl sig
Du har helt helt helt fel.

Du har helt fel. Jag jobbar extra och får ut allt det utöver mitt förbehållsbelopp.
Samma med semestertillägg och övrigt.
Kronofogden drar alltid 3513kr av min lön. Oavsett.
Min fråga gällde slutlön och huruvida det på något sätt ”signalerades till kfm” att det är just slutlön. Annars får jag ju såklart behåll även den.
Samma förbehåll per dag ska beslutas per semesterdag som du har i ditt vanliga beslut om löneutmätning. Om din arbetsgivare gör rätt så meddelar de Kronofogden. Kronofogden meddelar sedan dig och din arbetsgivare ett specialbeslut avseende dina semesterdagar.

Samma förbehåll per dag ska beslutas per semesterdag som du har i ditt vanliga beslut om löneutmätning. Om din arbetsgivare gör rätt så meddelar de Kronofogden. Kronofogden meddelar sedan dig och din arbetsgivare ett specialbeslut avseende dina semesterdagar.
Okej, tack för ditt svar. Känns bra att veta hur det funkar.

Hej, jag vet att frågan inte är helt ovanlig men lyckas inte hitta något definitivt svar på just min situation.
Jag har pågående löneutmätning där kfm drar ett förbestämt belopp varje månad. Jag planerar nu att avsluta min anställning & undrar om jag får behålla hela slutlönen inklusive semesterdagar?
Tänker mig att kronofogden först måste få vetskap om att det är min sista lön och när exakt får dom veta det?
Jag har lön i efterskott så om min sista jobbdag är 31 maj så kommer lönen redan 15 juni.
Vad tror ni?
Semesterersättning(om det ens är det du menar) får du ju iaf behålla.

Du menar alltså att alla ”extrapengar” alltid går till utmätning?

Du menar alltså att alla ”extrapengar” alltid går till utmätning?
Förklarade hur semesterdagar ska behandlas vid uppsägning om allt sköts rätt och riktigt, vet inte om det innefattar det du menar med alltid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp