Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Löneutmätning- Behålla hela slutlönen?

Hej, jag vet att frågan inte är helt ovanlig men lyckas inte hitta något definitivt svar på just min situation.
Jag har pågående löneutmätning där kfm drar ett förbestämt belopp varje månad. Jag planerar nu att avsluta min anställning & undrar om jag får behålla hela slutlönen inklusive semesterdagar?
Tänker mig att kronofogden först måste få vetskap om att det är min sista lön och när exakt får dom veta det?
Jag har lön i efterskott så om min sista jobbdag är 31 maj så kommer lönen redan 15 juni.
Vad tror ni?

Skulle gissa att KFM tar allt utom ditt förbehåll. Så, om du får 50k mer än vanligt så tar KFM det vanliga beloppet + 50k.

Skulle gissa att KFM tar allt utom ditt förbehåll. Så, om du får 50k mer än vanligt så tar KFM det vanliga beloppet + 50k.
Men hur vet dom att det är sista lönen? Fast lönekontoret kanske meddelar det i samband med att lönerna körs.

Det beror nog på hur din arbetsgivare hanterar situationen, en del ringer och frågar KFM och andra inte.

Det beror nog på hur din arbetsgivare hanterar situationen, en del ringer och frågar KFM och andra inte.
Spännande, det är ett väldigt stort företag så jag gissar att lönekontoret har koll på processen.

Har du inte maxbelopp så skall ju allt du får ut utom förbehpllsbeloppet betalas till KFM.

Det borde ju

Det vet ju inte att det är din sista lön. MEN din arbetsgivare gör en inbetalning av det överskjutande beloppet, fogden drar inga pengar.
Så allt som överskrider ditt förbehållsbelopp skall din arbetsgivare dra av och sätta in på KFM såvida su inte har ett maxbeslut.
Det du beskrev nu är maxbeslut

när jag bytte jobb under löneutmätning förra året bad jag arbetsgivaren att dela upp sista lönen och semesterersättning på 2 utbetalningar. dem betalde in den fasta summan från min månadslön . sen dagen efter gjorde dem en separat utbetalning på mina sparade semesterdagar och drog då inget på det. KFM kollade inte mitt konto eftersom dem hade fått sin månatliga betalning. Sen bytte jag arbete tog ca 2 månader innan dem såg att jag hade nytt och det kom igång med utmätning igen..

Nä maxbelopp är när arbetsgivaren betalar en fast summa till kfm och du får behålla resten oavsett om det är 10.000 eller 100.000.

Annars hade ju alla med utmätning jobbat extra och dubbelt. Precis det som de flesta känner är skönt och enda fördelen med utmätning är, att det inte hjälper att jobba ihjäl sig
Precis tvärtom är det…

Nä maxbelopp är när arbetsgivaren betalar en fast summa till kfm och du får behålla resten oavsett om det är 10.000 eller 100.000.

Annars hade ju alla med utmätning jobbat extra och dubbelt. Precis det som de flesta känner är skönt och enda fördelen med utmätning är, att det inte hjälper att jobba ihjäl sig
Tvärtom ! Maxbeslut är när dom drar allt över det beloppet som du ska få behålla !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp