Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Löneutmätning - ändrat förbehållsbelopp

Jag har sedan april 2023 löneutmätning och i början av januari ändrades förbehållsbeloppet
Det sänktes pga normalbeloppet ändrats. Nu har jag fått ett brev om ändrat förbehållsbelopp och denna gång har beloppet ÖKAT med dryga 11.000kr! Utan att inkomst eller annat ändrats. Har Kronofogden fått hjärnblödning? Är det någon annan som varit med om ngt liknande?

Jag har sedan april 2023 löneutmätning och i början av januari ändrades förbehållsbeloppet
Det sänktes pga normalbeloppet ändrats. Nu har jag fått ett brev om ändrat förbehållsbelopp och denna gång har beloppet ÖKAT med dryga 11.000kr! Utan att inkomst eller annat ändrats. Har Kronofogden fått hjärnblödning? Är det någon annan som varit med om ngt liknande?
? Förbehållsbeloppet ökade med 379 kr 2024..

? Förbehållsbeloppet ökade med 379 kr 2024..
Du menar normalbeloppet? Förbehållet är det jag får behålla och beloppet som har ökat med dryga 11.000kr är det som de kommer dra på lönen vilket jag inte kan förstå då ingenting har förändrats. Dvs jag har samma lön och samma kostnader och antal barn.

Du menar normalbeloppet? Förbehållet är det jag får behålla och beloppet som har ökat med dryga 11.000kr är det som de kommer dra på lönen vilket jag inte kan förstå då ingenting har förändrats. Dvs jag har samma lön och samma kostnader och antal barn.
Förbehållsbelopp = Boendekostnad + normalbelopp, det ökade, ingen del som sänkts.
Har du verkligen läst rätt på det du fått från kfm, är det inte så att de skriver att förbehållsbeloppet ökat med 11.000 per år för dig?
Står det någon motivering till varför de ökat det som då ska dras från din lön? Låter väldigt märkligt.

Senast ändrad:
Vad skiljer i beräkningen från förra gången?

Kan det vara detta annars?:

Från kfms sida:
Det är bra att veta att normalbeloppet för barn påverkas av till exempel underhållsbidrag, barnbidrag eller studiebidrag.
Normalbeloppet minskar med motsvarande belopp som du får i bidrag. Självklart blir minskningen aldrig större än själva normalbeloppet.

Vad skiljer i beräkningen från förra gången?
Alltså det ser ut som om de missat att jag är sammanboende och nu så har de räknat med min sambos inkomst. Mycket märkligt. Någon måste ha haft hjärnsläpp? Så min budget spricker nu när de ska dra drygt 11’ istället för knappt 6’. Förbehållet har minskat från ca 37’ till ca 25’. En väsentlig skillnad.

Alltså det ser ut som om de missat att jag är sammanboende och nu så har de räknat med min sambos inkomst. Mycket märkligt. Någon måste ha haft hjärnsläpp? Så min budget spricker nu när de ska dra drygt 11’ istället för knappt 6’. Förbehållet har minskat från ca 37’ till ca 25’. En väsentlig skillnad.
Du, det låter inget kul!

Har dom missat det på tidigare beslut, att du är sambo?
Då är ju denna uträkningen rätt och uträknad på att din sambo ska stå för en del av de gemensamma kostnaderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp