Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Låta allt gå till kronofogden -bra lösning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ett antal smslån och blancolån som jag dragits med genom åren. Detta grundat i nya lån för att betala gamla lån osv. i den välbekanta karusellen. Detta beror inte på någon överdriven lyxkonsumtion utan helt enkelt på att jag under lång tid fått för lite jobb för att täcka upp mina utgifter (som inte på något sätt är exceptionella, hyresrätt med normalhyra, mat, mobil, internet osv.).

Hur som helst, nu är inkomsterna bättre och hade jag inte haft alla krediter att dras med (runt 120 000 allt som allt) så skulle jag överleva hyggligt. Men hur kommer man nu ur denna karusellen? Vad jag verkligen hade behövt är ju ett samlingslån, men detta är ju nu något som är totalt omöjligt att få med min historik.

Nu till saken: Är det verkligen så farligt att låta alla "hemska" räkningar gå till kfm och sedan upprätta en avbetalningsplan på hela rasket? Det skulle ju i praktiken vara samma sak som att betala av på ett samlingslån. Vad är nackdelarna?

Naturligtvis vet jag att man får betalningsanmärkningar i några år, men detta är nog något jag kan leva med. Har förstahandskontrakt på en hyresrätt jag tänker bo kvar i och har inget behov att ta nya prylar på avbetalning de närmaste åren. Vad finns det mer för nackdelar? Hur funkar det rent praktiskt med utmätning och så? Är det något de gör automatiskt när man hamnar hos dem? Har absolut inga tillgångar.. det mest värdefulla är väl en 2 år gammal dator, en iphone och en ipad mini (som inte är på avbetalning, förutom telefonabb då) Är detta något de skulle kunna tänkas lägga vantarna på? Så jäkla mycket är ju inte de prylarna värda.

Alltså:

1) Kommer de att vilja ta mina prylar?
2) Hur funkar avbet. hos dem? Kommer de att dra ett fast belopp varje månad eller kommer de att dra mer om jag tjänar mer någon månad?
3) Vad finns det mer för nackdelar med att ha betalningsanmärkningar?

Jag bryr mig inte om det emotionella.. att det skulle vara en "skam" att hamna hos fogden osv. Är inte heller viktigt för mig att ha mycket pengar över till lyxkonsumtion varje månad. Kan jag bara betala räkningar och mat samt kanske ta en öl då och då så är jag fullt nöjd :) Har heller ingen familj att ta hänsyn till eller liknande.

Vad är era tankar kring detta?

Hej.. Jag vet inte så mycket än men är snart där.. Det jag vet är ju att man inte kan få någon avbetalningsplan men att dom gör en löneutmätning och då ska man få behålla ca 4600 plus hyran.. Det är ju ett ganska rimligt levende tycker jag... Har även hört att om man ringer och pratar med dom så är dom trevliga.. Om man berättar att man inget har och dom inte misstänker det så brukar dom inte komma hem till en... Jag undrar med vad mer som händer än detta!!

Hej på er.
Jag höll på att hamna där och dem är super trevliga!! Först gick dem med på löneutmätning efter att vi gått igenom mitt hem i telefon så dem kom aldrig hit. Sen drog hon fram löneutmätningen 2 månader. men jag lyckades att få lån på banken med en borgenär så jag hann undan.
Men ring o prata med kronofogden, jag ger dem en stor guldstjärna. Plus att jag mådde så mycket bättre av att prata med dem.

Lycka till!!

Hej på er.
Jag höll på att hamna där och dem är super trevliga!! Först gick dem med på löneutmätning efter att vi gått igenom mitt hem i telefon så dem kom aldrig hit. Sen drog hon fram löneutmätningen 2 månader. men jag lyckades att få lån på banken med en borgenär så jag hann undan.
Men ring o prata med kronofogden, jag ger dem en stor guldstjärna. Plus att jag mådde så mycket bättre av att prata med dem.

Lycka till!!

Hur gjorde du för att få kfm att skjuta upp löneutmätningen 2 månader??
Ringde du själv upp dom för att slippa hembesöket??
Tacksam för svar då ja står inför dessa båda själv inom en snar framtid och därför mår skit!!

Usch ja!! Jag med!! Hur fick du dom att skjuta framLöneutmätningen??

Jag vet inte hur man skjuter fram löneutmätning men det tar ett bra tag från delgivning till utmätning. Först delgivning sedan utslag. Efter det brukar inkassobolagen skicka brev igen om att utslag har kommit och att de vill göra upp med dig istället för att lämna för utmätning. Kan du inte betala kan de lämna in det till KFM för utmätning. Du får först ett brev från KFM om att du har en skuld att betala och så får du ca 14 dagar på dig att betala den till KFM. Om du ändå inte betalar får du efter det hem papper att fylla i om inkomst, hyra med mera. Efter du har skickat in dessa papper ska utredning ske och sedan kommer beslut från KFM. Beslutet skickas även till ditt jobb, lönekontoret, som lägger in utmätningen på din lön. Inget märkligt! Har du precis fått din första delgivning? I så fall är nog din skatteåterbäring säkrad och du får behålla den. Det brukar ta ca 3-4 månader från första delgivningen till första löneutmätningen.

Jag vet inte hur man skjuter fram löneutmätning men det tar ett bra tag från delgivning till utmätning. Först delgivning sedan utslag. Efter det brukar inkassobolagen skicka brev igen om att utslag har kommit och att de vill göra upp med dig istället för att lämna för utmätning. Kan du inte betala kan de lämna in det till KFM för utmätning. Du får först ett brev från KFM om att du har en skuld att betala och så får du ca 14 dagar på dig att betala den till KFM. Om du ändå inte betalar får du efter det hem papper att fylla i om inkomst, hyra med mera. Efter du har skickat in dessa papper ska utredning ske och sedan kommer beslut från KFM. Beslutet skickas även till ditt jobb, lönekontoret, som lägger in utmätningen på din lön. Inget märkligt! Har du precis fått din första delgivning? I så fall är nog din skatteåterbäring säkrad och du får behålla den. Det brukar ta ca 3-4 månader från första delgivningen till första löneutmätningen.
Smsbolagen är mycket snabba att skicka till kronofogden, så 3-4 månader är nog andra skulder.

När jag fick släppa samtliga mina lån till smslåneföretag på grund av totalhavererad ekonomi tog det fem månader från det jag ställde in betalningarna tills utmätningen gick igång.

för mig tog det 4 månader då räknat från låta skulderna gå från inkasson till kfm skriva på delgivningarna inkomstredovisning och sen utmätning.
smslånen åkte raka vägen i rasande fart.så de är de snabbaste komma in.sen resterande skulder som kreditkortslån och banklån som jag släppte lades till utmätningen under tiden de tog längst tid komma in.men 4 månader tog det.

det jag vill veta vinter hur du kunde få fördröjning av utmätningen.jag har aldrig hört eller läst någon annanstans att man får uppehåll av utmätningen.då måste mycket speciella själ finnas.som sjukdom eller annat som gör att ens ekonomi drabbats av något som man själv inte kunnat påverka.men de flesta blir inte beviljade detta.för det hadde ju varit bra om du berättar mer hur du kunde slippa 2 mån.finns flera här som håller på hamna i utmätning kanske de hinner göra något så de kan skjuta det framför sig.men det låter tyvärr för otroligt.möjligen om man bestrider ärendena då kan man nog förhala en utmätning.

Jag har ännu inte mottagit någon delgivning men dom första bör ju komma nu i veckan.. Är livrädd för hur allt ska gå... Men när man mottager första delgivningen så skriver man på den och skickar in, vad händer sedan?? Och hur lång tid tar det?? Ska man ringa kronofogden direkt eller ska man invänta nåt mer???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp