Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lånforum - Fond.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl mer om man lånar mot ränta kan jag tänka mig.. @Lånforum.se kan förtydliga.

Ser inte problematiken med att swisha någon ett par tior till mat eller busskort.

Intressant idé Terry. För att få detta att fungera tror jag dock att det inte ska handla om ett lån. Frivilligt att betala tillbaka, sändaren får se det som att man skänker. Det måste handla om små belopp.

Sen kan detta dra till sig scammers...

För att svara på frågan, lån mellan medlemmar är inte tillåtet. Att det är utan ränta ändrar egentligen inget. Hela återbetalningsproblematiken kvarstår. Det kommer skapa problem på forumet. Lånen verkar även kunna ingå i en skuldsanering sedan enligt @Lasseman osv. Att skänka pengar känns dock som en annan sak.

Fint initiativ!

Dock, för att det här ska kunna hållas inom forumreglerna så kan det inte handla om lån, utan i så fall är det gåvor som gäller som Lånforum.se skriver ovan. Istället för att det ska vara frivilligt att betala tillbaka kanske man borde uppmuntra till att den som får hjälp i sin tur hjälper någon annan när möjligheten uppenbarar sig? Ett slags pay it forward som aldrig riskerar bli något sorts förtäckt lån.

Ett tips är att kanske villkora att den som behöver ett bidrag måste ha varit medlem en viss tid - och skrivit ett visst antal inlägg? Risken för "scammers" lär ju då minska rejält.

Senast ändrad:
Fint initiativ!

Dock, för att det här ska kunna hållas inom forumreglerna så kan det inte handla om lån, utan i så fall är det gåvor som gäller som Lånforum.se skriver ovan. Ett tips är att kanske villkora att den som behöver ett bidrag måste ha varit medlem en viss tid?
Ja för det kan skapa strul o tjafs här.
Nån som är villig att skänka några tior eller så är väl helt okej. För handlar det om lån blir det knivigare och personen har svårt att betala tillbaka och då kan det bli dålig stämning här o oenigheter.
Men att Hjälpa någon i nöd är en mycket bra o fin tanke.
Så syftet är gott bara det inte ställer till problem här.
Sen gör man naturligtvis som man vill.
Vill man hjälpa någon och har möjligheten så är ju det bra.

Fint initiativ!

Dock, för att det här ska kunna hållas inom forumreglerna så kan det inte handla om lån, utan i så fall är det gåvor som gäller som Lånforum.se skriver ovan. Istället för att det ska vara frivilligt att betala tillbaka kanske man borde uppmuntra till att den som får hjälp i sin tur hjälper någon annan när möjligheten uppenbarar sig? Ett slags pay it forward som aldrig riskerar bli något sorts förtäckt lån.

Ett tips är att kanske villkora att den som behöver ett bidrag måste ha varit medlem en viss tid - och skrivit ett visst antal inlägg? Risken för "scammers" lär ju då minska rejält.

Pay it forward tanken var en bra idé.

Ang scammers, yes det hade varit ett bra skydd. Skriva en kort förklaring vad som hänt kanske vore en annan... Tror det kan vara svårt att ljuga ihop en vettig sådan.

För att det ska funka någorlunda hyfsat så skulle det behövas utformas några få enkla och tydliga regler, t ex hur många inlägg krävs det för att berättiga till hjälp, ska frekvensen fastställas på ngt sätt, alltså får en och samma medlem fråga varje månad eller ska det vara en viss tidsintervall mellan förfrågningarna om hjälp (så fler kan få hjälp).

Jag tycker också det är viktigt att hjälptråden är överskådlig och att den hålls fri fr övriga kommentarer, alltså inga "Men gud vad fint av dig" x 100 inlägg.

Som sagt några få men tydliga regler!

Jag hjälpte för att jag kunde hjälpa med meddelandet ”betala tillbaka om du kan.” Och ”tänk inte på att betala tillbaka, nästa gång är det du som kan hjälpa någon i knipa”. Alltså har iallafall inte jag sett det som ett lån, utan har varit medmänniska och hjälpt någon i en knivig sits. Vilket känns bra för mig.

Sen så absolut, endel här är ju ”kända”. Jag mer från mitt gamla konto, men för att inte outa mig själv använder jag sedan ett tag enbart detta konto. Och jag tror någonstans att jag är en av dom som forumet känner att ni kan lita på. Scammers kommer alltid finnas. Därav känns det iallafall bättre för mig att låna ut till långtida användare här då vi på något sätt känns som en stor, trasslig familj med det största hjärtat som går att finna

Jävla ,vilken fin idé "TERRY"❤
Jag skulle också kunna tänka mig att bidra till någon i nöd.
Vet inte riktigt hur
Har ju Nordea själv.
Går det att swisha anonymt?

Ni är så jävla tunga !
Jag är självklart med på det här, har varit medlem sedan 2017 tror jag, Och ni har hjälpt mig massor speciellt du Terry riktig kung här inne, och resten till alla medlemmar det är bara kärlek här!

Ni är så jävla tunga !
Jag är självklart med på det här, har varit medlem sedan 2017 tror jag, Och ni har hjälpt mig massor speciellt du Terry riktig kung här inne, och resten till alla medlemmar det är bara kärlek här!

Bro <3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp