- Meddelanden
- 8
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 6
Jag måste bara gnälla av mig. 31/7 fick jag lånelöfte godkänt. Har sedan dess jagat bostad som en galning. Hittade ett fantastiskt hus, budade, vann. Ringde banken igår (5/9) och får besked om att de kan bevilja lån men då med ett lägre belopp (alltså inte tillräckligt för att täcka bostadens köpeskilling). Frågar vad som hunnit ändras på drygt en månad med tanke på att civilstatus, jobb, lön, kreditvärdighet och allt annat är samma, samt att huset jag tänkt köpa har en lägre driftskostnad än kalkylen i lånelöftet. Får till svar att banken justerat för ökade levnadskostnader sedan lånelöftet godkändes. Helt paff. Visst, nu kan jag nog med hjälp av familjen skaka fram pengarna som fattas... Men man tycker ju att banken lite får "stå sitt kast" när de godkänt ett lånelöfte? Lånelöftet gäller ju bara en begränsad tid så rimligen borde de ha gott om chanser att justera ner beloppet om man inte köper inom löftets giltighetstid. Och jag har ju hållit min del av dealen så att säga.
Men, ja, jag vet. Som ensam vanlig dödlig människa är man inte vatten värd i det stora finans-sammanhanget. Så det är ju inte lönt att klaga egentligen. Men man blir ju trött...
Men, ja, jag vet. Som ensam vanlig dödlig människa är man inte vatten värd i det stora finans-sammanhanget. Så det är ju inte lönt att klaga egentligen. Men man blir ju trött...