Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånelöftet som inte höll

Jag måste bara gnälla av mig. 31/7 fick jag lånelöfte godkänt. Har sedan dess jagat bostad som en galning. Hittade ett fantastiskt hus, budade, vann. Ringde banken igår (5/9) och får besked om att de kan bevilja lån men då med ett lägre belopp (alltså inte tillräckligt för att täcka bostadens köpeskilling). Frågar vad som hunnit ändras på drygt en månad med tanke på att civilstatus, jobb, lön, kreditvärdighet och allt annat är samma, samt att huset jag tänkt köpa har en lägre driftskostnad än kalkylen i lånelöftet. Får till svar att banken justerat för ökade levnadskostnader sedan lånelöftet godkändes. Helt paff. Visst, nu kan jag nog med hjälp av familjen skaka fram pengarna som fattas... Men man tycker ju att banken lite får "stå sitt kast" när de godkänt ett lånelöfte? Lånelöftet gäller ju bara en begränsad tid så rimligen borde de ha gott om chanser att justera ner beloppet om man inte köper inom löftets giltighetstid. Och jag har ju hållit min del av dealen så att säga.

Men, ja, jag vet. Som ensam vanlig dödlig människa är man inte vatten värd i det stora finans-sammanhanget. Så det är ju inte lönt att klaga egentligen. Men man blir ju trött...

Förstår känslan, och det är skönt att kunna ventilera missnöje här:-(. Helt sant det du skriver i andra stycket. Hoppas det ändå kan lösa sig för dig. Sjukt frustrerande att hittat drömhus och till och med vunnit budgivning och ändå få mattan undandragen.

Jag måste bara gnälla av mig. 31/7 fick jag lånelöfte godkänt. Har sedan dess jagat bostad som en galning. Hittade ett fantastiskt hus, budade, vann. Ringde banken igår (5/9) och får besked om att de kan bevilja lån men då med ett lägre belopp (alltså inte tillräckligt för att täcka bostadens köpeskilling). Frågar vad som hunnit ändras på drygt en månad med tanke på att civilstatus, jobb, lön, kreditvärdighet och allt annat är samma, samt att huset jag tänkt köpa har en lägre driftskostnad än kalkylen i lånelöftet. Får till svar att banken justerat för ökade levnadskostnader sedan lånelöftet godkändes. Helt paff. Visst, nu kan jag nog med hjälp av familjen skaka fram pengarna som fattas... Men man tycker ju att banken lite får "stå sitt kast" när de godkänt ett lånelöfte? Lånelöftet gäller ju bara en begränsad tid så rimligen borde de ha gott om chanser att justera ner beloppet om man inte köper inom löftets giltighetstid. Och jag har ju hållit min del av dealen så att säga.

Men, ja, jag vet. Som ensam vanlig dödlig människa är man inte vatten värd i det stora finans-sammanhanget. Så det är ju inte lönt att klaga egentligen. Men man blir ju trött...
Vilket bolag ?
Skönt att det löste sig ändå.

Skulle tippa på att den äckliga giriga banken gör så eftersom räntorna gick ner.

Vilket bolag ?
Skönt att det löste sig ändå.
Sparbanken Skåne rör det sig om, men misstänker att de är långt ifrån ensamma i detta förfarandet.
Skulle tippa på att den äckliga giriga banken gör så eftersom räntorna gick ner.
Är ju ändå deras förlust, de går ju miste om ränteintäkter om de beviljar lägre summa i lån till människor med stabil ekonomi...?
Förstår känslan, och det är skönt att kunna ventilera missnöje här:-(. Helt sant det du skriver i andra stycket. Hoppas det ändå kan lösa sig för dig. Sjukt frustrerande att hittat drömhus och till och med vunnit budgivning och ändå få mattan undandragen.
Det minsta man kan begära tycker jag är att banken i fall som denna skickar ett meddelande i internetbanken. "Då ändrade omvärldsfaktorer gör att vi fått justera i beräkningar för bolån uppmanar vi våra kunder att göra en ny ansökan om lånelöfte för att få korrekta beräkningar, då tidigare siffror kan vara inaktuella." eller något.

Hade jag nu dragit mig ur affären så hade ju säljaren dessutom eventuellt behövt göra om hela budgivningen om jag varit den drivande budgivaren.

Liten uppdatering men känner mig sjukt frustrerad över situationen. Hela anledningen till att jag behöver söka lån ensam är för att min pojkvän har en betalningsanmärkning (en enda missad CSN-betalning). Med honom med i kalkylerna får vi inget lån alls, trots att han har en stabil inkomst. Den enda banken som beviljar lån med min låga inkomst är Sparbanken (Bluestep och dylikt undantaget). Premisserna är att jag inte uppger att jag har någon sambo, inte försörjer några barn eller har några andra lån. När de nu räknar ner summan mellan lånelöfte och bolån ska jag hosta upp hundra lax utan att låna... Men då är det i så fall "svärföräldrarna" som kan skriva det som en gåva. Kruxet då är istället att det framkommer att jag har en partner (med betalningsanmärkning), eller att jag väntar barn. För varför skulle "svärföräldrarna" annars ge bort pengar? Känns som helt omöjligt att lyckas, trots att pengarna i praktiken finns tillgängliga. Bara inte enligt de regler banken satt upp. Jag blir så trött. Vi är ju människor och inte bara siffror i en kalkyl.

Kan det vara Swedbank som gjort så?!
Vilken tur att ni ändå kan få fram pengarna som fattas.
Tycker det är jättedåligt att banken backar fr ett redan beviljat lånelöfte när inget annat i dina förutsättningar har ändrats. De borde kommunicerat detta innan du hann hitta bostaden du vill köpa.

Kan det vara Swedbank som gjort så?!
Vilken tur att ni ändå kan få fram pengarna som fattas.
Tycker det är jättedåligt att banken backar fr ett redan beviljat lånelöfte när inget annat i dina förutsättningar har ändrats. De borde kommunicerat detta innan du hann hitta bostaden du vill köpa.
Jag håller helt med dig. Och nu håller vi andan för att banken ska godkänna att resten av insatsen är en gåva från en närstående, utan att krångla över kring hur vi känner varandra. Men jag har efter denna process inget som helst förtroende för bankerna längre.

Jag håller helt med dig. Och nu håller vi andan för att banken ska godkänna att resten av insatsen är en gåva från en närstående, utan att krångla över kring hur vi känner varandra. Men jag har efter denna process inget som helst förtroende för bankerna längre.
Hoppas inte de krånglar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp