Lånelöfte/bolån hos annan

Hej!

Vi har skrivit på en bostad i helgen, dock med en punkt om att vi har fem arbetsdagar på oss att få OK från banken för objektet. Säger dom nej till objektet så blir det ingen affär, utan avgifter.

Mäklaren sa då att om vi får lånelöftet/objektet OK så kan vi ta bolånet hos någon annan bank eftersom att vi inte behöver ett bolån förrän om 2 månader. Säljaren sa samma sak under avtalsskrivningen, försök förhandla räntan mellan olika banker. Att vi inte behöver ta banken som godkänner objektet/lånelöftet.

Hur fungerar detta i verkligheten? Hittar inget när jag googlar. Kommer inte banken där vi har lånelöfte (Nordea) vilja att vi tar bolånet hos dom direkt när dom OKar objektet? Eller skickar dom en "signal" som alla banker ser när dom OK'ar objektet så alla andra ser att vi är OK?

Får man ett mail när objekt OK'as eller ringer dom upp en? Dom sa att det kan ta upp till två dagar.

Alltså, varje bank behandlar lånelöften helt enskilt. De skickar inte ut ett ok till andra banker. Om Nordea ger ok ska ni självklart köra på det och att försöka förhandla räntan med andra banker var det dummaste jag har hört, då får ni ju en bunt med ny förfrågningar på er. Att säljaren uttrycker sig så är inte konstigt, men mäklaren borde inte säga så. De vill sälja bostaden till varje pris men det borde finnas gränser.

Hoppas nu Nordea säger ja, annars blir det ju dyrt och i det läget har ni ju inget att förlora på att söka er till andra banker, då är läget ett annat.

När ni väl köpt bostaden kan ni i ett senare läge försöka byta till annan bank om ni så önskar, men i nuläget rekommenderar jag er att ta Nordea eftersom det är där ni sökt först.

Alltså, varje bank behandlar lånelöften helt enskilt. De skickar inte ut ett ok till andra banker. Om Nordea ger ok ska ni självklart köra på det och att försöka förhandla räntan med andra banker var det dummaste jag har hört, då får ni ju en bunt med ny förfrågningar på er. Att säljaren uttrycker sig så är inte konstigt, men mäklaren borde inte säga så. De vill sälja bostaden till varje pris men det borde finnas gränser.

Hoppas nu Nordea säger ja, annars blir det ju dyrt och i det läget har ni ju inget att förlora på att söka er till andra banker, då är läget ett annat.

När ni väl köpt bostaden kan ni i ett senare läge försöka byta till annan bank om ni så önskar, men i nuläget rekommenderar jag er att ta Nordea eftersom det är där ni sökt först.

Dummaste du hört? Det är annars så man kan göra för att pressa ränta..

Instämmer på Lasseman. Det är så de flesta gör för att förhandla om räntan. Självklart är det ju inte kul med massa FF. Men de förfrågningar som tas för bolån ska vara mildare än de för blanco. Du ska absolut sätta i första prio att få så bra villkor som möjligt , ingen bank kommer säga emot att du har flera FF och därav ger dig avslag eller sämre ränta, tvärtom. De ser isåfall att du förhandlar med andra och vill vinna dig som kund

Okej, jag ger mig. Tänkte bara att de redan skrivit på innan de fått lånelöfte. Svensk fastighetsgörmedling håller med både mig och mina antagonister, det beror helt enkelt på hur situationen ser ut.

Senast ändrad:
Okej, jag ger mig. Tänkte bara att de redan skrivit på innan de fått lånelöfte. Svensk fastighetsgörmedling håller med både mig och mina antagonister, det beror helt enkelt på hur situationen ser ut.
Lånelöfte fanns ju, det var bara objektet som behöver få ok.

Det man kan göra när man väl har objektet klart är ju att söka bolån hos flera banker för att förhandla ner räntan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp