Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Köper man en utgången oxfilé och råkar bli matförgiftad så har man i alla fall bara "skadat" sig själv. Att låna folks dyra bilar och aktivt försöka hamna i poliskontroller för att bilarna ska utmätas och ens skulder ska blir mindre skadar andra men gynnar en själv. Stor skillnad.
Fast jag utgick ju från säljarens perspektiv. Säljer du dåliga livsmedel till andra skadar du dem.

Den affärsmodellen är nog lika hållbar som att sälja utgången oxfilé för halva priset. Ganska snabbt kommer ryktet om matförgiftning börja gå och kundflödet troligen upphöra.
Big Bengt Erlandsson (High Chaparall) sa ju en gång när han fick frågan vad han skulle göra med sitt stora parti utgångna konserver han precis köpt upp, eftersom de inte går att äta. Svaret var: "Äta dom? Jag ska sälja dom!"

Big Bengt Erlandsson (High Chaparall) sa ju en gång när han fick frågan vad han skulle göra med sitt stora parti utgångna konserver han precis köpt upp, eftersom de inte går att äta. Svaret var: "Äta dom? Jag ska sälja dom!"
Till rätt pris kan allting säljas!

Alltså samma koncept som Matsmart.

Alltså samma koncept som Matsmart.
Väldigt mycket mat kan man äta lång efter datumet som står på förpackningen! Var observant, BBD; best before date; betyder att det kan hålla betydligt längre. Expiration date; gärna inte äta efter det datumet. Sedan skall man alltid använda sunt förnuft; titta på det, lukta på det och smaka på det. Då kommer man långt.

Bra deal egentligen för den skuldsatte det här. Man lånar en bil som utmäts och säljs och sen betalas ens egna skulder av i och med det. Får börja försöka låna så dyra bilar som möjligt framöver och söka upp poliskontroller. Kanske man kan bli skuldfri snabbare än jag nånsin trott. Skulle vara väldigt intressant att se statistik över hur vad det är för bilar som faktiskt utmäts ad hoc vid poliskontroller, gissar att det är fler BMW X5 än Skoda Octavia. Statistik även på dem som kör bilen vore intressant, känns som om det är färre "Kalle Karlsson som har skulder pga obetalda CSN-avier" och mer av typen "XXX som har skatteskulder kopplat till något aktiebolag". (XXX är då eventuellt inte ett svenskt namn).
Tänkte inte på det!

Det är väl det här momentet jag är mest nyfiken på. Kommer det utredas huruvida ägaren har bättre rätt? Om ja, varför? Om inte, varför?

Det är ju upp till gäldenären och tredje man att överklaga och visa att den inte ägs av gäldenären, så inget behöver utredas.

Det är ju upp till gäldenären och tredje man att överklaga och visa att den inte ägs av gäldenären, så inget behöver utredas.

Är man lite mer tveksamt kring läget så kan man säkerställa fordonet genom en provisorisk åtgärd, UB 6:12, då får man 14 dagar på sig att utreda ägarskapet lite närmare, och sen utmäta.

Så vad du menar är att: KFM bestämmer godtyckligt efter känsla att någon annans egendom tillhör gäldenären, och ni tar inget ansvar för att ni stjäl andras egendom, utan ägaren måste gå igenom domstol med omvänd bevisbörda och stå emot hela rättsapparaten?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp