Kommunalt är ju dock inte en bransch, det är en form av arbetsgivare. Så pratar man arbetsgivare så är det nog privata arbetsgivare som är lättast att få lån av, eller minst svårt.Branschen spelar roll, typ. Jobbar man inom kommunalt får man inte låna oavsett vad.
Pengarna får dom ju tillbaka varje lön, oavsett om jag vill eller ej, sålänge jag är kvar på företaget. Den enda risken är väl om jag skulle bli uppsagd eller sluta, men finns väl något avtal man går in i vid lån som skyddar på något vis
Inte bara det, det kostar för dom att göra den typen av deals.Kommunalt är ju dock inte en bransch, det är en form av arbetsgivare. Så pratar man arbetsgivare så är det nog privata arbetsgivare som är lättast att få lån av, eller minst svårt.
Jo dom får pengarna, men dom tar ju risker.
Sitter i en knepig situation med boende och måste hosta upp 2 dubbla månadshyror väldigt omgående. Om jag skulle ta ett lån av min arbetsgivare, och jag har en pågående löneutmätning INTE max beslut, hur görs då avdragen? Är det på nettoinkomsten eller är det på mitt förbehållsbelopp?
Tacksam för svar.
Nu har inte alla företag dessa pengar. Men det bästa i så fall måste ju vara att betala ut en bonus med engångsskatt direkt som motsvarar summan som täcker alla lån netto. Det blir förmodligen billigare att skatta direkt än betala ränta och förmånsskatt över tid. Sen skriva ett nytt anställningsavtal bara med lägre lön och ett krav på hur länge personen ska vara anställd.Lån av arbetsgivare är ingen lätt sak.
För det första så måste det vara marknadsmässigt (ha ränta) annars ska det förmånsbeskattas...
Det är isåfall bättre att få förskott på lönen som sen regleras på x-antal månader. Men om man redan sitter i en sits där man har löneutmätning och behöver ha mer än 1? månadslön så är ju ditt kommande boende allt för dyrt. Behöver du ha en halv månadslön eller mindre i förskott är det kanske mer realistiskt.
Men, prata med din arbetsgivare. Enbart dem kan svara på din fråga alls.
Boendet är inte för dyrt. Personen vi hyr av idag har blivit av med lägenheten och vi behöver plötsligt akut flytta igen, så de blir andrahandshyrning vilket betyder deposition m.m något man intr har råd eller utrymme för med utmätningLån av arbetsgivare är ingen lätt sak.
För det första så måste det vara marknadsmässigt (ha ränta) annars ska det förmånsbeskattas...
Det är isåfall bättre att få förskott på lönen som sen regleras på x-antal månader. Men om man redan sitter i en sits där man har löneutmätning och behöver ha mer än 1? månadslön så är ju ditt kommande boende allt för dyrt. Behöver du ha en halv månadslön eller mindre i förskott är det kanske mer realistiskt.
Behöver 15-20k och kan inte få tag i dom pengarna på något annat sättLån av arbetsgivare är ingen lätt sak.
Pengar har dom allt.. men nej min skuld är såpass hög att den enda vägen ut för mig är skuldsanering så det kommer inte på fråga ens, behöver bara en livlina för att lösa boendesituationen vi hamnat iI så fall så kanske det är lika bra att ta upp diskussionen om dom kan lösa ut dig helt från utmätningen och alla skulder om arbetsgivaren har bra med pengar och går med på lån?
Antingen genom att du lojalt jobbar kvar flera år till, eller genom att dom får ge dig lägre lön.
Det finns en annan person på forumet vet jag där arbetsgivaren löste bort alla skulder.