Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lån utan att betala?

Hej, är ny här och skriver endast för att jag är bekymrad för en väns skull och skulle vilja få veta lite mer info, vad jag läst runt på forumet verkar det som att det är rätt ställe.

Min vän har alltså varit spelmissbrukare i en beroendeform om man kallar det så, i ca 15 år. Har gått på program hos kommunen för spelmissbrukare och gjort de mesta.

Hen har under alla år haft skulder etc, även hos kronofogden. Hen vart fri från kronofogden för en period sen dock ligger det lån hos familj och vänner (blanco lån).

Hens tanke har vart att betala tillbaka de lånen när namnet blir fritt från anmärkning och etc, att ta över dom på sitt namn så att säga. Låna på nytt och föra över till de lån som finns.

Nu har personen tagit lån och betalat de lånen som hen hade hos vänner och familj men dessutom tagit mer än de hen behövde. Så totalt har skulden stigit till över 2 miljoner sek. Inget finns kvar, hen har spelat bort det som inte gick till lånen.

Fråga mig inte hur det har gått till. ”Det bara slant och allt var så enkelt”

Nu till mitt bekymmer, jag bryr mig om personen och undrar vad det är som kommer/kan hända.

Hen har absolut ingen chans att betala tillbaka och redan inom ca 3-4 månader så lär allt hamna hos kronofogden och kravet att betala.

Är förstådd om utmätning etc, hen bor i hyresrätt och har egentligen inget av värde.

Vad händer när allt uppdagas och Det märks att personen inte har en chans att betala tillbaka och vetskapen borde funnits. Kan de va på tal om bedrägeri här?

Jag är själv en spel missbrukare och har vart spelfri nu i över 1 år. Så jag vet hur allt fungerar kring misstagen av att ta flera lån och hamna i skiten.

Kan jag hjälpa hen att kontakt bankerna och fråga hur f*n dom kunde ge hen så Mycket? Det är från flertal banker. Även fast det är individens ansvar att inte låna mer än man kan betala tillbaka, så borde bankerna ha något ansvar.

Moralpoliser och bankers ögontjänare kan hålla sig undan denna tråd.

Har aldrig hört om nån som fällts för bedrägeri för att ha tagit ett lån och inte betalat. Men det är teoretiskt möjligt, dock svårt att bevisa.

Däremot brukar det bli svårt att få skuldsanering om skulderna är nya och/eller man inte anses ha gjort sitt yttersta för att lösa situationen. Terapi eller annat bevis för att man skärpt sig lär vara ett måste.

Om lån tagits på felaktiga uppgifter kan det bli problem, har hen kört med korrekta uppgifter är det nog ingen fara

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp