Lån till bostadsrätt utan lysande förutsättningar, hur ska jag tänka (ensamstående, underhåll, bank, summa?)

Hej,
Lång historia kort: uppslitande separation, underhållsbekymmer, utdragen husförsäljning... Nu är huset i alla fall sålt, om än till lägre pris än önskat, och jag måste hitta ett nytt boende till mig och barnen snarast. Jag har hittat en jättefin lägenhet som skulle passa oss, men frågan är hur jag bäst går vidare? Bor i en liten stad och har tidigare haft den lokala sparbanken till våra bolån, men för några år sedan bytte vi till SBAB för att få lägre ränta. Känner spontant att SBAB inte är rätt bank att vända sig till nu. Ska jag återvända till sparbanken där jag fortfarande har mina och barnens konton? Anledningen till att jag tvekar är att de förstår kommer kolla min historik, och den är inte lysande sedan ett och ett halvt år tillbaka (mitt ex-barnens pappa lämnade mig och flyttade utan att bidra till barnens försörjning överhuvudtaget, så jag stod plötsligt ensam med alla löpande kostnader vilket gjorde att många räkningar gick till inkasso osv). Jag har dessutom ett ganska högt blanco. Så här ser mina förutsättningar ut:

Blanco 350 000 (bil och husrenovering, la ihop dessa till ett lån i september)
Inkomst 468 000
UC score 619, risk 1,24
1 förfrågan (lendo september)
har 150 000 sedan husförsäljningen att lägga i kontantinsats (kan låna resten av mina föräldrar)

BR jag är intresserad av kostar 1.5 miljoner, månadsavgift 6200 + drift 500.

Det som gör mig fundersam är att när jag knappar in mina och lägenhetens uppgifter i t ex Handelsbankens och SE-bankens kalkyler så säger de att de bara kan bevilja runt 700 000 i bolån. Men t ex Swedbanks kalkylator har ett fält där jag kan lägga till underhållet som en inkomst på 5800, vilket kanske är anledningen till att den kan bevilja hela bolånesumman?

Så, jag undrar:

- Är det upp till varje bank att räkna underhåll som en inkomst eller är det något som alla gör?
- Borde jag försöka sänka mitt blancolån genom ett wästgötalån eller dylikt, eller spelar det ingen roll?
- Finns väl inget Lendo för bolån, så hur undviker jag att sänka min kreditvärdighet om jag måste kolla med olika banker?

Mycket tacksam för hjälp med hur jag gör detta så bra som möjligt!

6200 var en väldigt hög avgift för en bostadsrätt, hur stor är den? Jo, det finns ett ”Lendo för bolån”. Nästan varje privatlåneförmedlare har en bolåneavdelning också :) jag hade nog ringt runt och berättat mina förutsättningar för olika banker och hört vad dom säger utan uc.

Testa Länsförsäkringars bolåne kalkyl. Den tar med andra lån och annat. De beviljar även med blanko upp till din nivå.

https://www.compricer.se/bolan/

Anledningen till så "lågt" belopp är nog pga du är ensamstående och har barn förmodar jag då. Men som Doodles o Zaozi tipsar om skulle jag också ringt runt och höra dig för innan du tar ett lånelöfte.

Tack för svar! Ska göra så, får ta nästa vecka till att ringa runt.
Det är ganska hög avgift, men inte jättehög tycker jag, det är en fyra på 100 kvadrat, byggd 2007.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp