Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lån med skuldsaldo hos KFM – möjligheter med borgensman?

Har 600 000kr i skulder totalt och allt hos KFM.
Funderar på att söka lån någonstans med borgensman. Jag har som sagt skuldsaldo ovan men inget mer, ca 1 100 000kr i årsinkomst. Mina frågor:
1: Är det med skuldsaldo aktuellt söka lån för att lösa KFM?
2: Vilken årsinkomst måste borgensmannen ha?
3. Vart ska man testa söka?

Med skuldsaldo kommer du inte få stå på något vettigt. Din borgensman kommer få ta hela lånet

Skuldsaldo och historiskt skuldsaldo är bland det värsta du kan ha sett ur perspektivet att söka lån.

Du kommer behöva be någon ta lånet åt dig. Visst någon bank som har externt hög ränta kan ge dig lån med borgenär. Och dessa sk omstartslån = borgenär kommer krävas.

Jag tror du får sätta dig med och fundera över vart du lägger pengarna. För om du tjänar över en miljon per år borde du kunna fixa betalning på dina lån.

Vad är det som gör att du har fått 600 000 kr till KFM? Spelmissbruk? För höga omkostnader i livet?
Jag tror du behöver börja i den ändan av repet. Nya lån kommer nog inte att lösa det grundläggande problemet - vad det än är.

Med den inkomsten hade jag faktiskt övervägt att betala av allt via löneutmätning. Du bör vara klar inom max 2 år om det dras mycket.

Att be någon annan ta lån åt en ska inte vara en lösning, det ska vara en absolut sista utväg - en situation du förmodligen inte är i.

Även om någon går med på det så är det dens besparingar som förstörs, den personens uc som blir sämre om den vill köpa lägenhet eller bil och inte blir beviljad eller få högre ränta. Även om det är du som betalar lånet på en halv miljon, så står lånet fortfarande registrerat på den personens uc och kan förhindra tex att ett bolån blir beviljad om personen får för sig att köpa lägenhet om ett år.

Jag är väldigt emot att utnyttja andras ekonomier om man säger så.

Men om det är så det blir så är det bäst att personen söker själv eller tar från sparande. Ditt skuldsaldo kommer förstöra räntan om du är med. Min rekommendation är dock att om det dras mycket så låt löneutmätningen ticka på tills du är klar.

Personen har stadig inkomst och bostad som säkerhet. Tänker på svea som har omstartslån. Mer tvivelaktig till Nstart. Viktigt att få bort från KFM utav olika anledningar. Så gärna svar utifrån lösningar.

Större chans att få något vettigt om din borgensperson lånar upp själv och lånar ut till dig i sin tur.

Skulle säga
1 nej
2 irrelevant
3 ingenstans

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp