Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lån 500K, kan göra något för att förbättra och få kanske lite mer.

Hej

Jag ansökte i torsdag via Lendo. Fick inte så mycket erbjudande då undrar jag om jag kan göra något för att förbättra och få kanske lite mer.

UC score 0,3 innan jag ansökte och ligger fortfarande på 0,3 efter ansökan.
2 kreditkort. 70K(nordea gold) och 30K (ecster) som är outnyttjad sedan maj 2019.
0 FF
Har 300K lån via wästgöta i Juni 2019 som tog Bisnode (men inte syns på Bisnode upplysning) och inte heller syns på UC.
Inkomst 2018 : 763000.

Jag ansökte för 500.000 med 15 år och fick 7 st erbjudande ganska automatisk/direkt.

1. Lån & Spar bank : 350 000 kr / 12 år
Effektiv ränta 4.41%

2. Ikano Bank : 350 000 kr / 12 år
Effektiv ränta 5.58%

3. Marginalen Bank : 350 000 kr / 12 år
Effektiv ränta 6.20%

4. Collector Bank : 500 000 kr / 15 år
Effektiv ränta 10.82%

5. Avida Finans : 300 000 kr / 15 år
Effektiv ränta 18.41%

6. Lendify : 50 000 kr / 5 år
Effektiv ränta 7.14%

7. Konsumentkredit : 300 000 kr / 15 år
Effektiv ränta 7.64%

Blev ganska besviken då jag fick inte så mycket erbjudande eftersom de bankerna erbjuder upp till 500K. Swedbank (500/12 år), ICA Bank (500/15å), Nordax (600/15år), Villabanken (500/12år), Remember (500/15år).

Även jag fick inte heller erbjudande från de som ger mellan 300-400K t.ex Santander (350/12år), Forex(400/15år), ResursBank (400/15år), Sevenday, och Coop. SEB (350/10år)

Jag ringde Lendo och ber de att sänka bellopet direkt igår till 400K och 12år eftersom jag fick sms att min ansökan är färdig behandlad tidigt på morgonen. Hittill fick jag ingen nytt. Samma banker med oförändrad offert.

1. Jag undrar om jag behöver ändrar något för att få bättre erbjudande. Mitt mål är att få ränta mellan 3-4% med högsta bellopet mellan 400-500K men så länge räntan ligger mindre än 5% är OK.

2. Jag skrev in 44250 för månadsinkomst som är fast baslön. Vet inte riktig hur mycket jag bodde har angivit. Eftersom jag har genomsnittlön runt 63600Kr/månad (763000 inkomst i 2018) men det är pga OB jourer. Får jag ringa till Lendo och ändrar det?

3. Om jag får inget bra offert, tror inte jag skulle acceptera någon. Men jag tänker att avsluta mitt Nordea Kreditkort (70K kredit) och sedan förhöppningsvis UC score ser lite bättre nästa månad och sedan provar jag igen.

Du fick ett förslag på 500.000 bara hos COllector?

Förstod inte den här meningen "Blev ganska besviken då jag fick inte så mycket erbjudande eftersom de bankerna erbjuder upp till 500K. Swedbank (500/12 år), ICA Bank (500/15å), Nordax (600/15år), Villabanken (500/12år), Remember (500/15år)."

Du fick ett förslag på 500.000 bara hos COllector?

Förstod inte den här meningen "Blev ganska besviken då jag fick inte så mycket erbjudande eftersom de bankerna erbjuder upp till 500K. Swedbank (500/12 år), ICA Bank (500/15å), Nordax (600/15år), Villabanken (500/12år), Remember (500/15år)."

Jag fick 500K endast från collector. Jag mejnar att det finns många bank hos Lendo som har högst bellopp upp till 500K (t.ex ICA, Swedbank, Nordax osv), men jag fick ingenting alls hos dem. Därför fattar jag inte vad som har hänt.

Självklart måste du ändra din snittlön till den rätta, bankerna räknar på det du angivet. Ring och ändra det så löser det sig utan problem!:)

Du skriver att du redan ar 300 hos Wästgöta och att det inte syns på Bisnode eller UC. Du har säkert rätt i att det inte syns på UC för det kan du se själv. Vad gäller Bisnode så ser inte du själv de uppgifter Bisnode har om dina lån och vad de lämnar för uppgifter till de som använder deras tjänster. Det finns ett antal banker och kreditinstitut som rapporterar in till Bisnode och får uppgifter om de lån och krediter du har med de som ingår i detta "samarbete, eller vad man ska kalla det. Har du fått någon upplysningskopia från Bisnode utöver den du fått från UC? Bland anat Nordax, Seven day och Forex använvänder Bisnode och syns på Bisnode. Det kan ju vara något sådant som gör att en del banker inte vill låna ut.

Skumt detta. Tycker du borde fått erbjudanden från Swedbank, ICA, Santander. Är det din angivna lön som spökar? Att den är rejält lägre än tidigare deklarerad?

Valde du att du skulle samla lån?

Vilken bransch tillhör företaget som du angav att du jobbar hos?

Du skriver att du redan ar 300 hos Wästgöta och att det inte syns på Bisnode eller UC. Du har säkert rätt i att det inte syns på UC för det kan du se själv. Vad gäller Bisnode så ser inte du själv de uppgifter Bisnode har om dina lån och vad de lämnar för uppgifter till de som använder deras tjänster. Det finns ett antal banker och kreditinstitut som rapporterar in till Bisnode och får uppgifter om de lån och krediter du har med de som ingår i detta "samarbete, eller vad man ska kalla det. Har du fått någon upplysningskopia från Bisnode utöver den du fått från UC? Bland anat Nordax, Seven day och Forex använvänder Bisnode och syns på Bisnode. Det kan ju vara något sådant som gör att en del banker inte vill låna ut.

Om jag kommer ihåg rätt, det är endast sevenday och nordax som tar bisnode samtidigt. Både Nordax och sevenday tog kreditupplysning från Bisnode 2ggr på 2 separata tillfället. Oklar varför. Men jag tror, förutom sevenday och nordax, inga andra som tar bisnode.

Skumt detta. Tycker du borde fått erbjudanden från Swedbank, ICA, Santander. Är det din angivna lön som spökar? Att den är rejält lägre än tidigare deklarerad?
Valde du att du skulle samla lån?
Vilken bransch tillhör företaget som du angav att du jobbar hos?

Jag valde att investera. Det var min plan iallafall om jag får bra erbjudande med bra ränta. Vet inte om lön. Jag jobbar inom halso-sjukvård. Därför är det svårt att ange en fast inkomst pga jourer/Ob som är obligatorisk värje månad. Tjänar 44250 Kr som fast lön men samtidigt får extra 40-50% värje månad pga jourer. Ibland jobbar jag också på bemanningsföretag.

Självklart måste du ändra din snittlön till den rätta, bankerna räknar på det du angivet. Ring och ändra det så löser det sig utan problem!:)

Jag ringer lendo idag och ändrar inkomstuppgifter. Jag ska testa med Lån på 480K. Inkomst på 63K/månad och återbetalningstid på 10 år. Vi får se hur mycket får jag sedan.

Jag såg i minuc att nordnet tog en mini/micro kreditupplysning. Det är konstigt eftersom det står ingenstans att Nordnet är en partner hos Lendo.

Vad skulle detta spela för roll?

Det borde vara mindre riskfyllt att låna ut pengar till någon som jobbar på ABB än till någon som jobbar på Vingresor, t.ex. Det ena företaget har funnits i snart tvåhundra år och tjänar miljarder, medan det andra inte vet från en dag till en annan om de fortfarande bedriver någon verksamhet.

Därmed inte sagt att jag vet om sådant tas med i beräkning, men det borde vara en faktor...

Det borde vara mindre riskfyllt att låna ut pengar till någon som jobbar på ABB än till någon som jobbar på Vingresor, t.ex. Det ena företaget har funnits i snart tvåhundra år och tjänar miljarder, medan det andra inte vet från en dag till en annan om de fortfarande bedriver någon verksamhet.

Därmed inte sagt att jag vet om sådant tas med i beräkning, men det borde vara en faktor...

Med tanke på automatiken i processen tror jag inte det tas hänsyn till sådant, eftersom man inte anger orgnr på arbetsgivaren..

Intressant att se om det ändras i erbjudandena. Skulle jag vara bank skulle jag tycka det vara konstigt om man först söker 500, lön säg 40. Sedan söker 400, lön 40 för att sedan ändra till 400 och lön 55. Att man fått påökt med 15k precis just mitt i ansökningsprocessen skulle få varningsklockor att ringa hos mig

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp