Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lån 500 000 hur gå till väga?

Jag vet inte hur det är för er andra som varit här länge men jag får PM åtminstone 1-2 gånger i månaden på diverse frågor. Varför folk inte skriver ut det själva dock vet jag inte det är anonymt men ja ja. Fick detta nyss.
Hej kompis behöver din vägledning,

Har inkomst på ca 45 000 månaden. Inga anmärkningar inget hos inkasso osv. Inte heller några konstiga transaktioner.
Totalt synliga lån idag är 150 000 men nu behöver jag ytterligare 500.000. Hur går jag till väga?
Antal FF är 0 eller 1 och jag har inget kreditkort. Juste, har 1.9% i UC.
Ska jag söka 1 lån på 350K eller 500K direkt?

Jag har inte sökt lån på så många år så någon annan kanske kan guida?

Sällan som det inte döljer sig ett brutalt spelberoende eller mängder med lån utanför uc så mitt råd även om det gör ont välj kreditgivare som inte använder kreditz

"På min tid" var det en aktör som gjorde TInk/Kreditz. Nu verkar det ju vara som att i princip varenda bank kollar historiken?

Man undrar ju om det bara är spel dom ryggar på eller om varningslampor kan tändas även om man till exempel ser att Roger handlar på systembolaget för 1200 i veckan, alternativt tar ut mycket kontanter eller spenderade 6000 på Artemis i Berlin :D

"På min tid" var det en aktör som gjorde TInk/Kreditz. Nu verkar det ju vara som att i princip varenda bank kollar historiken?

Man undrar ju om det bara är spel dom ryggar på eller om varningslampor kan tändas även om man till exempel ser att Roger handlar på systembolaget för 1200 i veckan, alternativt tar ut mycket kontanter eller spenderade 6000 på Artemis i Berlin :D
Skulle tro att det är budget den kollar efter mest. inte lika mycket typer av transaktioner.

Att man inte konstant lever över sina tillgångar.

Exempel:
  • Kalle får inkomst på 30.000 och spenderar i snitt 27.000 per månad, sparar oftast 3000kr. Han är grön för lån
  • John får inkomst på 30.000 och spenderar i snitt 33.000 kr per månad, går oftast back 3000kr han är varningsmarkerad.
  • Lisa får inkomst på 30.000 spenderar i snitt 40.000kr per månad och går oftast back 10.000 kr, får oftast låna. Rödmarkerad
Tror inte man kollar så mycket vad det spenderas på. Kanske den känner av betalningar till vissa kategorier som är väldigt hög risk. Om det oftast är betalningar till KF, inkasso, många långivare, orimligt mycket shopping, lån eller spel i förhållande till inkomst etc.
Men tror mest den kollar på om budget brukar gå ihop eller inte. Att inkomst per månad minus utgift per månad oftast landar på pluss och inte på minus

Senast ändrad:
Jag vet att de reagerar på mycket swishande och speltransaktioner.
Men som ovan skriver så får de ju även fram vilken KALP man har.

Jag vet att de reagerar på mycket swishande och speltransaktioner.
Men som ovan skriver så får de ju även fram vilken KALP man har.
Tippar på att om det är över rekommendationerna som dom reagerar. Den generella regeln från spelinspektionen och olika instanser som mäter spelberoende och jobbar mot spelberoende är att inte mer än max 4-5% av sin inkomst ska gå till spel innan man anses ha problem/vara i riskzone. Kan tänka mig att bankerna har ganska enad syn i frågan.

Så om man ex spelar för mer än 5% av sin lön per månad kan man ganska snabbt anses som riskfylld att låna pengar till desto större denna procent är. Risken för spelberoende och okontrollerbart spelande (om man inte redan är där) ökar också väldigt mycket när det börjar handla om tusenlappar. Spelar man för ett par tusen per månad blir det efter ett tag några tusen till och första lånet till spel blir många lån till spel, till slut blir dessa lån obetalda. Talar av erfarenhet och det finns många studier som visar att det är ofta så. Förstår om det är en kategori som seriösa kontroller reagerar hårt på vid tecken på riskfyllt betende.

Swish vet jag inte varför dom reagerar så mycket på. Kanske rädd för sanktioner runt pengatvätt eller droghandel. Men oftast är det vanligt folk att sambon åkt och handlat eller någon som handlar på blocket eller köper saker från nätet och betalar via swish

Nu är det ett tag sen men jag sökte lån då de använde rink. De ringde upp och ville veta varför det var mycket Swish då de inte var till företag utan privata nummer. De misstänkte spel eller annat misstänksamt.
Inget jag erkände för dem då men Swish var pga spel och många Swish var anledningen till nekat

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp