Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Lån 50-60 000 kr

Hej!

Jag har försökt hjälpa min syster med ett lån på 50 - 60 000 kr utan framgång. Jag vet inte hennes UC score men hon brukar inte ha för många krediter, totalt har hon lite på avbetalning på Klarna samt Resursbank samt något privatlån hos sin egna bank Swedbank.

Hon försökte själv att söka nytt/ höja sitt befintliga lån hos Swedbank, men utan framgång.

Jag hjälpte hennes att söka via Lendo, och hon fick ett flertal erbjudande på 60 000 kr till räntor på 8-10%. Allt verkade frid och fröjd tills den ena efter andra började neka, efter att man valt dom. Anledningen är att hon är föräldraledig, med en 6 månaders bebis och kommer vara så fram till mitten av Augusti. Det har inte hjälpt att påvisa att hon har kommande inkomster från försäkringskassan på 15-16 000 varje månad (efter skatt) och även intyga att hon fortfarande är fast anställd på samma företag sedan 10år tillbaka. Vi provade även Zmarta, men det vara samma sak där, får erbjudande som ser bra ut automatiskt, men nekas efter manuell kontroll.

Kan ni tipsa om något lån som är lite "enklare" att få, utan en massa krav på lönespec osv ? Det spelar egentligen inte så stor roll om räntan går upp till 30%, då tanken ändå är att betala tillbaks hela lånet relativt fort (fast med låg månadskostnad fram till Augusti iaf) Hennes UC bör har försämrats negativt nu, med kanske 4 st UC-förfrågningar på kort tid.

Jag vill absolut inte låta fräck eller dryg men varför ta ett lån när hon ändå får relativt mycket i mammapenning?

Nummer två, att ta ett lån under tiden man inte har full inkomst som man dessutom ska betala tillbaka med en del av mammapenning (som uppenbarligen inte verkar räcka till i hennes fall) kanske inte är det bästa? Det blir ju så att hon betalar tillbaka både med mammapenningen och de pengarna hon nyss lånade (?)
Är det verkligen en bra idé dessutom att betala tillbaka så mycket under den relativt korta perioden om vi ser till lånets storlek +ränta med mera?

Och annars vänd på det: Om hon lever ett tag på de här 50000-60000 (som jag antar ska dryga ut hennes mammapenning aningen) så ska hon när hon väl börjar få in en fulltidsinkomst…..behöva ta pengar från lönen. Så att det i slutänden ändå blir som att hon får utbetalt som en mammapenning när hon i själva verket faktiskt är tillbaka och ska tjäna full lön?
Du hör ju själv att det låter som ett ont ekorrhjul, men jag kanske har missförstått något vad vet jag?

Men kör till, Ferratum är ingen UC och de brukar inte ha allt för höga inkomstkrav. Där kan hon dock låna 50 000 maximalt. Wästgöta har hon också, där behöver hon dock ha ytterst få förfrågningar (bisnode) om det ska gå vägen.
Extralånet erbjuder lån upp till 50 000 max, men jag tvekar starkt på att hon skulle få så mycket då dom är ganska hårda.
Har hon haft Vivus förut och betalat tillbaka det ett par gånger så har hon en kreditgräns på 50 000 vilket är maxtak, alla dom jag ovan nämnde är utan UC.
Jag skulle starkt avråda din syster till att ta ett lån, finns det någon sambo (pojkvän/flickvän) eller någon annan anhörig med i bilden som hon kanske kan låna av så är det alternativet mer att rekommendera.
No hard feelings! :)

Nu är jag lite krass men bankerna verkar ta helt rätt beslut som nekar din syster lån. Lånet ska ju börja betalas tillbaka nu och inte i Augusti när din syster börjar arbeta igen. Med föräldrapenningen du beskriver går kalkylerna helt enkelt inte ihop.

I övrigt håller jag med ovanstående. Vänta med att låna tills hon har en inkomst igen eller låna av en anhörig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp