Lån 1/2 personer, flytt av bolånet

Hej

Jag tänkte flytta bolånet men bankerna är kinkiga när man anger att man är 2 personer i hushållet. Då får vi inte flytta det. Däremot om jag själv anger uppgifterna och klickar i att jag är själv i hushållet går det ihop i deras kalkyler.

Någon som har erfarenhet av att ange 1 person när man i själva verket är 2? Vad kan konsekvenserna bli? Kollar de upp det ens?

Tack

Min kompis fick samma problem så han fick be sin sambo skriva in sig hos sina föräldrar i nån månad tills allt var klart och sen kunde hon flytta in igen. De kollade inte upp något av vad han sa

Hej

Jag tänkte flytta bolånet men bankerna är kinkiga när man anger att man är 2 personer i hushållet. Då får vi inte flytta det. Däremot om jag själv anger uppgifterna och klickar i att jag är själv i hushållet går det ihop i deras kalkyler.

Någon som har erfarenhet av att ange 1 person när man i själva verket är 2? Vad kan konsekvenserna bli? Kollar de upp det ens?

Tack

Saknar sambon inkomst?

Det troliga är att inget händer, i värsta fall åtal för någon sorts bedrägeriliknande

Fan vad skumt.
Men intressant.

Man får alltså lättare lån om man är en person än om man är två? Borde det inte var tvärtom jag tänker att man då har tillgång (förmodligen) till två inkomster och kan dela på el,hyra,internet....Men det är alltså tvärtom det är lättare att få bolån som 1 person än två om det bara är en som ska stå på det?

Sambon saknar inkomst. Det kostar ju mer för två personer att leva än en, därför blir det svårare med dem förutsättningarna än annars..
Då skulle man med fördel skriva sambon på annan adress ett tag, flytta bolånet och få bättre ränta och lägre månadskostnad, och sen skriver sambon tillbaka sig?

Jo så tänker jag också och är förmodligen lättare om man är två och båda har bra inkomst men i hans fall så saknade hans sambo inkomst eller hade runt 5000 kr i månaden och då såg de förmodligen det som att hon skulle leva även en del på hans inkomst

Sambon saknar inkomst. Det kostar ju mer för två personer att leva än en, därför blir det svårare med dem förutsättningarna än annars..
Då skulle man med fördel skriva sambon på annan adress ett tag, flytta bolånet och få bättre ränta och lägre månadskostnad, och sen skriver sambon tillbaka sig?

Ja precis. Be sambon skriva in sig på någon annan adress och sen söker du lånet själv och om de frågar så kan du bara säga att du ska bo själv men de brukar inte fråga iallafall inte i min kompis situation

Ja precis. Be sambon skriva in sig på någon annan adress och sen söker du lånet själv och om de frågar så kan du bara säga att du ska bo själv men de brukar inte fråga iallafall inte i min kompis situation

Ja precis. Jag får ju det själv men med sambon utan inkomst i bilden blir det bara en belastning på ekonomin och då går det inte. Vi sparar ju mycket pengar på att flytta bolånet (och baka in krediter) så kan vara värt det.
Är bara nojig om det skulle ha några följer för att man gör så här. Det är från Swedbank till Avanza om det spelar någon roll.

Ja precis. Jag får ju det själv men med sambon utan inkomst i bilden blir det bara en belastning på ekonomin och då går det inte. Vi sparar ju mycket pengar på att flytta bolånet (och baka in krediter) så kan vara värt det.
Är bara nojig om det skulle ha några följer för att man gör så här. Det är från Swedbank till Avanza om det spelar någon roll.
Flyttade sambon in i din lägenhet eller köpte du den för gemensamt bruk? Om sambon flyttar ut ett tag kanske det kan påverka fördelningen vid en ev riktig separation?

Flyttade sambon in i din lägenhet eller köpte du den för gemensamt bruk? Om sambon flyttar ut ett tag kanske det kan påverka fördelningen vid en ev riktig separation?

sambon och jag flyttade hit gemensamt, min insats men båda står på bolånet för bankens skull.
Om man kan göra så här så sparar vi mycket pengar, men finns det några fallgropar eller risker och får man ens göra så? I så fall avstår jag ju såklart, men hade varit jättebra.
Fördelningen är specificerad i samboavtal så den biten är bekymmerslös.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp