Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Läs daypays villkor noga!

Står den infon i en parentes, eller är det du som tycker att det är en parentes?

Är nog inte så vanligt på privatlån men finns absolut. Bolån är just så här, oftast löper dom på 30 eller 40 år och förväntas sedan slutbetalas.
Det är bildligt menat. Paragrafen om att krediten upphör efter 60 månader står med liten text, nästan längst ned i dokumentet. Med tanke på att det är synnerligen viktig och relevant information borde det givetvis vara mycket tydligare än så.

Nej, jag har aldrig sett ett liknande förfarande hos någon annan aktör. Och då har jag haft många. Normalt sett skrivs ett avtal på ett visst antal år och där är både amortering och ränta uträknad månad för månad tills 0 kr återstår. Daypays ”regel” som de kallar det för är sjukt.

Det är bildligt menat. Paragrafen om att krediten upphör efter 60 månader står med liten text, nästan längst ned i dokumentet. Med tanke på att det är synnerligen viktig och relevant information borde det givetvis vara mycket tydligare än så.

Nej, jag har aldrig sett ett liknande förfarande hos någon annan aktör. Och då har jag haft många. Normalt sett skrivs ett avtal på ett visst antal år och där är både amortering och ränta uträknad månad för månad tills 0 kr återstår. Daypays ”regel” som de kallar det för är sjukt.

Hoppas du inte har med bank normerande att göra, en kredit med 10-15s löptid med så hög ränta att du av 450000 betalat ner till 400000 på 10-15 år, och sedan ska hosta upp 400k på ett bräde.

Hoppas du inte har med bank normerande att göra, en kredit med 10-15s löptid med så hög ränta att du av 450000 betalat ner till 400000 på 10-15 år, och sedan ska hosta upp 400k på ett bräde.
Nej, jag har inte -och har aldrig haft med en sån bank att göra. Du får gärna ge exempel på andra aktörer än Daypay som har det här förfarandet gällande blancolån. Mig veterligen finns det ingen.

Nej, jag har inte -och har aldrig haft med en sån bank att göra. Du får gärna ge exempel på andra aktörer än Daypay som har det här förfarandet gällande blancolån. Mig veterligen finns det ingen.

Att det finns en bortre dag för sista betalning bör finnas i alla kreditavtal. Att den är kortare än ursprungligen uppsatt betalplan är nog ovanligare.
Jag vet att Swedbank haft likadana, eller har. Vissa har behov av kortare lån, vid husbilen och sånt, då läggs lånet upp med en sista förfallodatum strax efter allt ska vara klart, kanske om 4 månader. Kan vara ett lån på några hundra tusen, symbolisk amortering på 1000 i månaden och sista oktober ska allt betalas.
Något strular till sig i affären och det blir sista november i stället men det glömmer man ta med banken. Vips städar bankens dragning till lånet bort varenda tillgänglig krona på debiteringskontot sista oktober.

Eftersom du skött betalningarna och skulden ändå inte reglerats så kan man ju tycka att lpneavtalet är felaktigt?!

Känns som om man har med att man skall betala tillbaka inom ett par år men att man inte gör det genom att sköta avbetalningsplan borde det finnas nån sorts möjlighet att hävda att avtalet är oriktigt, på nått sätt.

" låna x-tusen i antal år och betala så här mycket per månad, men gör du det så kommer du vara skyldig oss massa pengar om 5 år."

känns väldigt skumt att man får ha den dubbeltydligheten.

Är inte finansinspektionen nyfiken på sånt där?

Eftersom du skött betalningarna och skulden ändå inte reglerats så kan man ju tycka att lpneavtalet är felaktigt?!

Känns som om man har med att man skall betala tillbaka inom ett par år men att man inte gör det genom att sköta avbetalningsplan borde det finnas nån sorts möjlighet att hävda att avtalet är oriktigt, på nått sätt.

" låna x-tusen i antal år och betala så här mycket per månad, men gör du det så kommer du vara skyldig oss massa pengar om 5 år."

känns väldigt skumt att man får ha den dubbeltydligheten.

Är inte finansinspektionen nyfiken på sånt där?

Jag är tveksam att dom är det. Det är ju lika som många billån med "restvärde" Betala 2000 i månaden i 3-4 år och sen ska du upp med 80000 efter det, då lånetiden är slut.

Så du har betalt enligt plan i 5 år och aldrig lånat upp igen ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp