Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lämnar allt

Jag ska berätta för henne men asså blir det enklare om jag skiljer mig och bor sambo ihop? Då vi har barn tillsammans och jag vill undvika att hon ska hamna eller få problem av kronofogden…… kan det bli så att man utmäter hennes lön också eller hur funkar det?
Hennes lön rör dem inte men har hon mer lön än dig så räknar dem med att hon får stå för mer kostnader hemma så dem drar mer från din lön.

Visst dem kan komma hem till dig men är inte så stor risk av vad man läser och hör om dem på ngt viss inte vet att ni har massa av värdesaker hemma.

Är alla skulder så gamla som 2018 och inte massa nya så kan absolut skuldsanering vara ett alternativ, beror ju på annat med men ålder på skulderna har stor inverkan

Hennes lön rör dem inte men har hon mer lön än dig så räknar dem med att hon får stå för mer kostnader hemma så dem drar mer från din lön.

Visst dem kan komma hem till dig men är inte så stor risk av vad man läser och hör om dem på ngt viss inte vet att ni har massa av värdesaker hemma.

Är alla skulder så gamla som 2018 och inte massa nya så kan absolut skuldsanering vara ett alternativ, beror ju på annat med men ålder på skulderna har stor inverkan
Okej då förstår jag mer men är det inte enklare för mig och skilja mig och bo som sambos istället då vi har två barn och vill leva sambos då kan de inte röra hennes lön för hon har inget med mina skulder att göra och har inte ens haft någon inverkan i det eller så

Okej då förstår jag mer men är det inte enklare för mig och skilja mig och bo som sambos istället då vi har två barn och vill leva sambos då kan de inte röra hennes lön för hon har inget med mina skulder att göra och har inte ens haft någon inverkan i det eller så
Det spelar ingen roll om ni är gifta eller sambo vid beräkning av förbehållsbeloppet (hur mycket du får behålla för din löpande försörjning).

Det spelar ingen roll om ni är gifta eller sambo vid beräkning av förbehållsbeloppet (hur mycket du får behålla för din löpande försörjning).
Men då måste jag flytta där ifrån för att få det enklare eller ? Jag vill inte involvera henne i den skiten som jag ställt till med ?

Se först och främst över er boendesituation. Hur mycket är boendet värt i förhållande till bolånet? Är det mycket övervärde behöver det säljas och ni behöver fixa annat boende. Det är väl den största påverkan på din fru och dina barn. Fixa nytt boende innan anmärkningarna börjat ramla in, för efter det blir det svårt!

När skulderna väl har hamnat hos kf kommer de göra en tillgångsutredning, dvs kolla konton, tillgångar i form av fordon och fastigheter och de kan göra besök hemma om de tror det kan finnas saker värda att utmätas. Sedan drar de igång med löneutmätning. Hur mycket som dras beror på din inkomst, din frus inkomst, era boendekostnader, kostnader för resor till jobbet och barnomsorg plus lite till samt normalbeloppet för antalet vuxna och barn i familjen. Man räknar ut hur stor andel av de gemensamma kostnaderna som du resp din fru ska stå för baserat på hur stor andel av hushållets inkomster du resp din fru har. Tjänar ni lika mycket blir det 50/50, tjänar du mer får du behålla mer, tjänar hon mer får du behålla mindre. Det spelar ingen roll om ni är gifta eller sambos. De drar bara pengar från din lön, de kan aldrig dra från hennes lön för dina skulder. Att skilja sig gör ingen skillnad.

Men då måste jag flytta där ifrån för att få det enklare eller ? Jag vill inte involvera henne i den skiten som jag ställt till med ?
Om bostaden måste säljas, av er eller med tvång, blir hon och barnen involverade oavsett.

Det spelar ju ingen roll vart DU bor om din lägenhet har övervärde så den måste säljas/ mätas ut. Din fru och barn får ändå inte ha kvar din lägenhet då.

Om det inte finns övervärde så går det väl att hon bor kvar och du flyttar. Det som påverkas om du inte bor ihop med fru och barn är ju vilket belopp kf kan dra från dig. Då räknar de på din inkomst, din boendekostnad och normalbelopp mm och din försörjningsplikt för dina barn. Och din fru får ju då stå för hela kostnaden för sitt boende och uppehälle och sin del av barnens försörjning. Jag tvivlar på att en sådan lösning skulle ge er mer pengar kvar. Och så vet jag inte hur kf ställer sig till särboende när man är gift. Men gör beräkningar på hemsidan på kf så ser du själv hur det blir med era siffror.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp