Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lägga upp ekonomi som sambos i nytt boende era tankar?

Det skiljer inte jättemycket på era inkomster låter det som. Men jag personligen hade nog tyckt att man i huvudsak ska bidra till gemensamma kostnader procentuellt utifrån lön. Jag tycker också det är viktigt att till viss del skydda sitt för framtiden, för man vet aldrig vad som händer. Bostad, pension osv. Så att båda är trygga oavsett i största möjliga mån.
Men...vad tycker din blivande sambo i denna fråga?

Så du menar att man med 19000kr efter allt är betalt inte har råd med saker?
Är inte så att jag tjänar massor mer och får mycket mer över efter jag heller.
Hade jag tjänat dubbelt så mycket och velat bo dyrare än vad sambon klarar eller vill så hade jag gladeligen betalat mer. Men nu är det ju inte så att sambon inte klarar av kostnaderna.

Självklart ser jag att det ska va vi i all framtid men mycket kan ske oavsett.
4000 i månaden är fortfarande 4000 mer i månaden som du kan lägga på annat än vad hon kan.
48 000 på ett år,efter 3år är det 144 000 plus ev ränta beroende på om det sparas eller inte.

Men det spelar inte så stor roll vad vi tycker, det handlar om hur ni vill se er framtid och vad ni tycker.

Ska ni tex skaffa barn i framtiden, kommer du kompensera henne för att hon då kommer tjäna mindre?
Kompensera för hennes pension osv.
Kommer ni vabba lika mycket eller blir det hon som får ta den smällen för att hon tjänar mindre?
Kommer du vara med och bekosta allt vad en graviditet hör till, allt från nya kläder till bortfall från lön pga av hemma och illamående, läkarbesök osv.
Betala lika mycket för barnets alla saker.

Om ni skaffar barn, vem vill du ska ärva dig barnet och ev sätta mamman till barnet i en jobbig sits när hon ej har råd att köpa ut barnet ur huset utan lär sälja och flytta ifall du dör.
Vilket även gör att din barn kanske behöver flytta till en liten lägenhet någonstans.
Eller vill du att hon ärver dig.
Detta är ju en fråga om ni skaffar hus även om ni ej har barn. Om någon av er dör, vill ni ärva varandra eller att era släktingar ärver och den ena av er står där och kanske inte bara behöver ha hand om sorgen efter en käraste utan även en hel del juridiskt och försäljning av hem, flytt mm.

Hade du ansett det du anser idag, om rollerna var omvända med, att hon tjänade mer än dig?
Att du var den som genomgår en ev graviditet osv. Du som ev står och inte har råd att behålla ditt hem om hon går bort.

Som sagt jag är för att man delar ekonomin, gemensamt sparande, samt eget sparande och att båda får lika mycket över i månaden.
Då slipper man sitta och räkna på sådana saker senare.
Då handlar det inte om du eller hon har råd med en solsemester utan om ifall ni har råd. Ni som ett team.

Det finns en del juridik man inte kan komma åt utan att vara gifta, då arvsrätt går in.
Det är enklare att skriva äktenskapsförord än att skriva juridiskt bindade avtal som sambos.

Ska ni köpa hus och vet hur ni vill ha det, så kontakta en jurist som hjälper er skriva avtal som är gällande vid en ev separation eller bortgång.
Använd inte standardmallar på nätet för det är inte säkert de gäller.

Oavsett ser jag det positivt att du tänker på detta nu, nu när ni kan komma överens tillsammans hur ni vill göra och skriver avtal efter det.

4000 i månaden är fortfarande 4000 mer i månaden som du kan lägga på annat än vad hon kan.
48 000 på ett år,efter 3år är det 144 000 plus ev ränta beroende på om det sparas eller inte.

Men det spelar inte så stor roll vad vi tycker, det handlar om hur ni vill se er framtid och vad ni tycker.

Ska ni tex skaffa barn i framtiden, kommer du kompensera henne för att hon då kommer tjäna mindre?
Kompensera för hennes pension osv.
Kommer ni vabba lika mycket eller blir det hon som får ta den smällen för att hon tjänar mindre?
Kommer du vara med och bekosta allt vad en graviditet hör till, allt från nya kläder till bortfall från lön pga av hemma och illamående, läkarbesök osv.
Betala lika mycket för barnets alla saker.

Om ni skaffar barn, vem vill du ska ärva dig barnet och ev sätta mamman till barnet i en jobbig sits när hon ej har råd att köpa ut barnet ur huset utan lär sälja och flytta ifall du dör.
Vilket även gör att din barn kanske behöver flytta till en liten lägenhet någonstans.
Eller vill du att hon ärver dig.
Detta är ju en fråga om ni skaffar hus även om ni ej har barn. Om någon av er dör, vill ni ärva varandra eller att era släktingar ärver och den ena av er står där och kanske inte bara behöver ha hand om sorgen efter en käraste utan även en hel del juridiskt och försäljning av hem, flytt mm.

Hade du ansett det du anser idag, om rollerna var omvända med, att hon tjänade mer än dig?
Att du var den som genomgår en ev graviditet osv. Du som ev står och inte har råd att behålla ditt hem om hon går bort.

Som sagt jag är för att man delar ekonomin, gemensamt sparande, samt eget sparande och att båda får lika mycket över i månaden.
Då slipper man sitta och räkna på sådana saker senare.
Då handlar det inte om du eller hon har råd med en solsemester utan om ifall ni har råd. Ni som ett team.

Det finns en del juridik man inte kan komma åt utan att vara gifta, då arvsrätt går in.
Det är enklare att skriva äktenskapsförord än att skriva juridiskt bindade avtal som sambos.

Ska ni köpa hus och vet hur ni vill ha det, så kontakta en jurist som hjälper er skriva avtal som är gällande vid en ev separation eller bortgång.
Använd inte standardmallar på nätet för det är inte säkert de gäller.

Oavsett ser jag det positivt att du tänker på detta nu, nu när ni kan komma överens tillsammans hur ni vill göra och skriver avtal efter det.
Nu går du väldigt långt fram i din text men det ser jag som något som kommer naturligt sen när det sker. Då ändras ju också allt.

Nu har vi inte bott ihop alls fulltid ännu och allt är nytt.
Jag har inga problem med att betala mer om dessa situationer kommer såklart.

Jag skulle heller inte vilja att min sambo skjuter till mig pengar om hen tjänar mer om det handlar om att jag har så pass mycket kvar att röra mig med.
Skulle tycka det va fel, men hade det varit så att ena tjänade mycket mer eller dubbelt så mycket och den andra har väldigt lite kvar efter allt är betalt så hade jag inte sett något problem med att skjuta över mer pengar så det blir mer jämnt.
Men i min mening för att hamna i en sådan sits med våra löner måste ena parten vilja ha något dyrare boende som den andre inte riktigt klarar av med sin inkomst.
Då får ju den som vill ha det dyrare såklart också betala mer och den summan som det skiljer.

Ja kontakta jurist är bra och det ska va korrekt allting utan tvekan på saker.

Det skiljer inte jättemycket på era inkomster låter det som. Men jag personligen hade nog tyckt att man i huvudsak ska bidra till gemensamma kostnader procentuellt utifrån lön. Jag tycker också det är viktigt att till viss del skydda sitt för framtiden, för man vet aldrig vad som händer. Bostad, pension osv. Så att båda är trygga oavsett i största möjliga mån.
Men...vad tycker din blivande sambo i denna fråga?
Vi har bara lite snabbt tagit i frågan och sambon nämnde då att hen inte vet hur man gör och att en del betalar utifrån procentuell skillnad på lönen.

Men detta är vårat första boende tillsammans och vi har aldrig bott tillsammans innan.
Jag känner lite då att åtminstone boendekostnaderna ska betalas 50/50 annars betalar jag 20% mer och skulle det skita sig om nått år vilket man aldrig vet och såklart inte siktar på så blir det ju skevt när det sen ska delas upp vid försäljning.

mycket tankar i detta samtidigt som man känner sig dum för att man inte ska betala mer när det är till den man älskar så är det i mitt huvud ändå fel.
Dessa saker har inget med vad jag känner för min sambo men det kan ju lätt bli fel i såna här saker.

Om du känner starkt för att du vill dela lika på boendekostnad så kanske du kan betala lite mer på annat? Maten eller andra löpande utgifter? För att ändå visa good will att det ska vara hyffsat jämnt ekonomiskt i förhållandet.
Det finns nog inga rätt eller fel allmänt utan man måste komma fram till något som känns bra för båda.

Senast ändrad:
Vi har bara lite snabbt tagit i frågan och sambon nämnde då att hen inte vet hur man gör och att en del betalar utifrån procentuell skillnad på lönen.

Men detta är vårat första boende tillsammans och vi har aldrig bott tillsammans innan.
Jag känner lite då att åtminstone boendekostnaderna ska betalas 50/50 annars betalar jag 20% mer och skulle det skita sig om nått år vilket man aldrig vet och såklart inte siktar på så blir det ju skevt när det sen ska delas upp vid försäljning.

mycket tankar i detta samtidigt som man känner sig dum för att man inte ska betala mer när det är till den man älskar så är det i mitt huvud ändå fel.
Dessa saker har inget med vad jag känner för min sambo men det kan ju lätt bli fel i såna här saker.
Tycker ni har tillräckligt mycket kvar efter räkningarna är betalda för att dela 50/50. Är det en bostad nu båda har kommit överens om så är det 50/50 är det bil/bilar ni båda kommit överens om är det 50/50. Vill hon ha en ny väska då köper hon det med sina egna pengar om inte du vill köpa det som en gåva. Vill du ha en badanka så köper du det med dina egna pengar osv osv..

Tycker ni övertänker lite för mycket nu, ni kan ha ett litet gemensamt sparande också för framtiden och framtida köp till lägenheten osv

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp