Första helgen varje månad görs avstämning av skattekontot. Oftast lördag.då kommer ett krav skickas ut. Om underskottet ligger kvar vid nästa månads skattekontoavstämning då finns risk att det hamnar hos kfm. Hamnar du under 2000kr vid avstämning 2 är detbockså okej. Men du får då absolut inte hamna med räntetillägg över 2000kr. Då är det kört! Här bör du ha koll på marginalerna. Kolla i din kalender hur helgerna infaller så vet. Sen kan du alltid fråga Skatteverket om dessa avstämningsdatum. De är lite svåra att få ett direkt svar. Men du får stå på dig. Då får du datumen bekräftade. Sen kan du alltid stämma av att du fått rätt info och på så sätt få en bekräftelse på att du uppfattat processen rätt. Utifall SKV ändrat nåt i regelverket.Det kommer ett krav brev som jag förstår hur länge efter har jag tid på mig ?
Har Du fått betalningskravet?Okej så i detta fall senaste slutet på nov ska det görs inbetalning?
Oknej, 14 oktober skall det vara betalt inget krav brev
Så skulle jag tolka det. Den första helgen i december så görs nog avstämningen på söndag den 1 dec. Det tar även några dagar att registrera betalningen så pengarna bör vara på skattekontot fredag 30 nov. Tänk på detta med räntor som körs i slutet av månaden som du kanske inte ser om du laborerar med de 2000kr som är gränsen för privatpersoner.Okej så i detta fall senaste slutet på nov ska det görs inbetalning?