Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Krypto, spelvinster & ränteavdrag 2025 – hur deklarera och få tillbaka skatt?

Hej först vill jag säga älskar denna sida är inne varje dag för nya trådar och läsa allas historier speciellt dom som är kunniga och hjälper folk ni hjälper oss jättemkt önskar man kunde donera lite ?

Har under 2025 bränt hela min lön till spel och kryptotransaktrioner till sidan stake och förlorat nästan allting men har också liksom cashat ut till coinbase sen överfört t paypal sen banken men efter 1v sedan lagt in förlorat allt csn lön och besparande 300-400k Om jag lägger in det i skatteverket kommer jag behöva betala skatt eller får jag pengar tillbaks? för om jag mst betala skatt så skiter jag i detta
sen när vi kommer till ränteavdrag så har jag under 2025 betalat mycket till binly lumify credifi tomly där jag alltid har utökat krediten så det blir mkt mer ränta och bekostnad men är det något jag själv mst lägga in elller lägger dom det automatiskt för får olika svar ifrån skatteverket och själva luma finans bolagen Kan någon hjälpa mig detta är min första skatteåtbering/dekleration är ej kunnig och vill inte förlora pengar är tacksam?

Det är billigare att du lägger in det själv än att skatteverket kommer på det själv senare.

Låter som du kommer få tillbaka en del skatteåterbäring. Har du förlorat så mycket lär du knappast få betala. Oavsett så rekommenderar jag att lägga in det.

Hej först vill jag säga älskar denna sida är inne varje dag för nya trådar och läsa allas historier speciellt dom som är kunniga och hjälper folk ni hjälper oss jättemkt önskar man kunde donera lite ?

Har under 2025 bränt hela min lön till spel och kryptotransaktrioner till sidan stake och förlorat nästan allting men har också liksom cashat ut till coinbase sen överfört t paypal sen banken men efter 1v sedan lagt in förlorat allt csn lön och besparande 300-400k Om jag lägger in det i skatteverket kommer jag behöva betala skatt eller får jag pengar tillbaks? för om jag mst betala skatt så skiter jag i detta
sen när vi kommer till ränteavdrag så har jag under 2025 betalat mycket till binly lumify credifi tomly där jag alltid har utökat krediten så det blir mkt mer ränta och bekostnad men är det något jag själv mst lägga in elller lägger dom det automatiskt för får olika svar ifrån skatteverket och själva luma finans bolagen Kan någon hjälpa mig detta är min första skatteåtbering/dekleration är ej kunnig och vill inte förlora pengar är tacksam?
Jag bad chatgpt skriva ihop mitt svar till dig för att jag inte orkade, helt mör i huvudet haha men oavsett kanske det hjälper. Jag la in ett par kommentarer i prompten om vad jag själv har gjort (använt koinly) då jag också handlat väldigt mycket med krypto.

Krypto (Coinbase ? PayPal ? bank)​

Varje försäljning/uttag räknas som en avyttring:
  • Vinster beskattas
  • Förluster ger 30 % skattereduktion i kapital

Har du totalt sett förlorat pengar på krypto under året så är det alltså positivt skattemässigt – det kan minska din skatt. Däremot är det, som du säger, en djungel om man haft många transaktioner.
Jag satt själv i samma sits och använde Koinly, som hjälpte mig att:
  • importera transaktioner från Coinbase, Mexc m.fl.
  • räkna ut korrekt vinst/förlust
  • få färdiga siffror att föra in i deklarationen
De svarade även på mejl och var rätt pedagogiska.

Räntor & krediter (Binly, Lumify, Credifi, Tomly m.fl.)​

Här är den goda nyheten:
  • Ränteavdrag rapporteras i regel automatiskt till Skatteverket
  • Det brukar redan vara förifyllt i deklarationen
Det du ska göra är:
  • kontrollera att beloppen stämmer
  • lägga till manuellt endast om något saknas (ovanligt)

Sammanfattning​

• Nettoförlust på krypto ? skattereduktion
  • Räntor ? oftast automatiskt
  • Du riskerar inte att “förlora pengar” på att deklarera korrekt – tvärtom

Så chansen är att jag inte betalar in någon skatt för det står man mst betala för alla transaktioner oavsett förlust eller inte liksom 2025 är minus väldigt mkt 500k är men kan någon hjälpa mig typ de första gången jag deklarerar snälla kan ge er pengar swish crypto paypal vill ba få en hjälp för känns som har mkr pengar att hämta elle få tbx då

Så chansen är att jag inte betalar in någon skatt för det står man mst betala för alla transaktioner oavsett förlust eller inte liksom 2025 är minus väldigt mkt 500k är men kan någon hjälpa mig typ de första gången jag deklarerar snälla kan ge er pengar swish crypto paypal vill ba få en hjälp för känns som har mkr pengar att hämta elle få tbx då
Har ej möjlighet att hjälpa i detalj men generella saker:

Använd chatgpt och be om en guide. Ta en dag förklara vilka kryptoplatformer du använt och ta reda på hur du exporterar alla transaktioner från dessa (coinbase, mexc, safello osv). När du exporterat alla filer laddar du upp dom i koinly - använd deras support för eventuell hjälp efter att du laddat upp (de svarar ofta inom 24 h).

Sedan när allt känns någorlunda bra så köper du en av deras planer beroende på hur många transaktioner du haft mellan 100-400 EUR typ.

Gjorde via koinly divly 21000 i förlust men betyder det att jag ej ska betala skatt då eller

Gjorde via koinly divly 21000 i förlust men betyder det att jag ej ska betala skatt då eller
Någon review som behövs? Om du klickar på tax reports så kan det se ut som nedan.

Om du har gjort nettoförlust ska du inte betala någon skatt utan "få" tillbaka (skattereduktion). Om du har gjort nettovinst ska du betala skatt.

1769804154576.png

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp