Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden utmätning hus

Tack för ditt svar.

Vi provade att låna hos banken och bluestep om vi kunde få låna upp så det täckte skulderna men det fick vi tyvärr inte. Det var för ca 1 år sedan.

Jag hoppas det blir så att dom inte utmäter huset.

Nu har jag gått igenom noga våra huspapper.
Vårat lån på hus är i dagsläget drygt 998 000 kr. Pantbrev 4 stycken på totalt 1 031 000. Har även kollat sålda hus i området och dom har gått för ca 1.4-1.5 miljoner kronor. Dom har dom varit i bra skick.

Har sån ångest över detta. Kan varken äta eller sova. Enda jag kan göra är att hålla mina tummar.

Nu har jag gått igenom noga våra huspapper.
Vårat lån på hus är i dagsläget drygt 998 000 kr. Pantbrev 4 stycken på totalt 1 031 000. Har även kollat sålda hus i området och dom har gått för ca 1.4-1.5 miljoner kronor. Dom har dom varit i bra skick.

Har sån ångest över detta. Kan varken äta eller sova. Enda jag kan göra är att hålla mina tummar.

Det stämmer, inte mycket annat att göra.
Det spelar ingen större roll hur stora pantbreven är, värde och belåning styr.
Det enda mängden pantbrev avgör är om man mäter ut pantbreven, fastigheten eller både och. Slutprodukten blir detsamma, försäljning. Mängden papper som skickas skiljer också.

Våran del är huset värt max 1.3 miljoner. Inte mer med tanke på hur dom andra husen sett ut.
Jag hoppas dom nöjer sig med fortsatt löneutmätning som jag kan höja betalningen på.
Om det blir utmätning så undrar jag hur långt jag kan överklaga? I hur många instanser och hur lång tid tar det?
Hoppas du förstår min fråga?

Våran del är huset värt max 1.3 miljoner. Inte mer med tanke på hur dom andra husen sett ut.
Jag hoppas dom nöjer sig med fortsatt löneutmätning som jag kan höja betalningen på.
Om det blir utmätning så undrar jag hur långt jag kan överklaga? I hur många instanser och hur lång tid tar det?
Hoppas du förstår min fråga?

3 instanser. Tingsrätt, hovrätt och högsta domstolen. Tingsrätten är den enda instans som måste pröva utmätningen, HovR och HD prövar bara frågan om dom tycker att det finns någon finurlig juridisk knäckfråga att reda ut, i princip, så det ska först prövas om det finns anledning att meddela prövningstillstånd.

Sen hur lång tid... det är HELT omöjligt att ge ett svar på.. Tingsrätten allt från några veckor till 3-4 månader, hovrätten 1-3 månader för att reda ut om man ska meddela prövningstillstånd eller ej. om dom ej meddelar PT så kan det beslutet att ej meddela PT överklagas till HD, där kan det gå ganska fort ibland, ett par månader eller så när det bara är frågan om det var rätt eller fel av HovR att neka PT eller ej som prövas (oftast tycker HD att det var rätt).
Om faktiskt alla instanser prövar själva saken, alltså utmätningen så tar nog hela processen ett par år. Om HD tycker att dom fått nys om någon spännande juridisk fråga att klura på, och meddelat prövningstillstånd, så tar det säkert närmare ett år innan HD meddelar beslut/dom i saken. Att få saken prövad i HovrR i sak är sällsynt och i HD praktiskt taget omöjligt. Ser ut som HD beviljat tillstånd till prövning i 3 mål i år som har något med utmätning eller utsökning att göra.

Sen innebär ju inte ett överklagande nödvändigtvis att processen förhalas, kan ju vara värt att veta.

Tack snälla för att du tar tid på dig att svara på mina frågor.

Grubblar så mycket nu så jag kom på en fråga till.
Om kronofogden tar ens hus. Hjälper socialen till att skaffa boende? För enligt lag så får man ju inte lämna människor utan tak över huvudet. Men jag vet att drt förekommer. Vi har många hemlösa i sverige. :(

Vi har ju en vuxen son 18 år men med autism och vi har ju försörjningsplikt.

Grubblar så mycket nu så jag kom på en fråga till.
Om kronofogden tar ens hus. Hjälper socialen till att skaffa boende? För enligt lag så får man ju inte lämna människor utan tak över huvudet. Men jag vet att drt förekommer. Vi har många hemlösa i sverige. :(

Vi har ju en vuxen son 18 år men med autism och vi har ju försörjningsplikt.

Det förutsätter jag. Det är ju kommunens ansvar så. Jag kan inte komma på något fall där boendet sålts och säljarna blivit ställd på gatan, på något vis verkar det lösa sig.

Kommunen ansvar är att se till att barn har tak över huvudet, det vill säga, kan handla om plats på vandrarhem, stuga, eller liknande under lång period.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp