Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden utmätning hus

Klart man kan åberopa. Man kan åberopa precis vad som helst.

Ett utnätningsbeslut går också att överklaga och där får man också åberopa vad man vill.
Ja, det är klart att man kan. Sedan kanske det finns vissa saker som väger tyngre?

Då törs jag inte ta risken ifall dom sätter mig i persolig konkurs. Illa redan som det är.

Jag får hoppas på det bästa att dom kommer fram till samma sak som för 2 år sedan att det inte är värt att sälja huset.att vinsten inte blir försvarsbar.

För jag har tagit upp med Kfm efter att pratat med min man, att han går in med 10 000 kr/månaden utöver min införsel och då är min skuld betald på drygt 2 år. Vi får börja så och hoppas att inte husförsäljningen blir aktuell.

Men går det så långt att dom ska utmäta så skall jag dra ärendet så långt det bara går.

Har du räknat med räntorna i den prognosen också?
Förstår jag det rätt så har din man inget med kfm att göra, då behöver man göra en indragning av hans fastighetsandel, bara det tar tid, det måste delges innan det kan säljas något, till skillnad från utmätningsbeslutet som inte behöver vara delgivet, går bra att sälja ändå.

Ja, det är klart att man kan. Sedan kanske det finns vissa saker som väger tyngre?

Jo absolut. Barns behov kan väga en del i sammanhanget, nu var barnet här 18 år och är väl inte juridiskt sett ett barn längre, även om man kan ha försörjningsplikt fortfarande, jag gissar att det en familjemedlem på 18 år och uppåt väger betydligt mindre tungt än om barnet vore 3 år eller så. Sen ställs det också mot hur stort överskottet är eller förväntas bli.
Se rättsfallet sverige vs rousk

Jag har räknat med räntor och betalar av det som har högsta räntorna först. Kommer att ta drygt två år att betala av.

Dom gjorde en utredning för två år sen men då kunde dom inte utmäta huset. Jag hoppas dom inte gör det nu heller.
Den första handläggaren som ringde mig var jättetrevlig. Hon frågade massa saker och jag svarade ärligt. Hon frågade även om vi gjort något med huset så som renovering mm men det har vi inte gjort. Då sa hon att då är det samma som förra utredningen.
Dagen efter ringde jag tillbaka för jag glömde tala om att jag hade kostnader för resor. Då fick jag prata med en annan handläggare och han var så otrevlig. Det blev inget bra samtal. Han ville inte alls lyssna på mig.

Jag har räknat med räntor och betalar av det som har högsta räntorna först. Kommer att ta drygt två år att betala av.

Dom gjorde en utredning för två år sen men då kunde dom inte utmäta huset. Jag hoppas dom inte gör det nu heller.
Den första handläggaren som ringde mig var jättetrevlig. Hon frågade massa saker och jag svarade ärligt. Hon frågade även om vi gjort något med huset så som renovering mm men det har vi inte gjort. Då sa hon att då är det samma som förra utredningen.
Dagen efter ringde jag tillbaka för jag glömde tala om att jag hade kostnader för resor. Då fick jag prata med en annan handläggare och han var så otrevlig. Det blev inget bra samtal. Han ville inte alls lyssna på mig.

Även människor hos kfm kan ha sämre dagar

Så är det. Men arbetar man som jag tex på lönekontor och har med människor att göra så låter jag aldrig mina dåliga dagar gå ut över andra.

Kom på att förra gången för 2 år sen dom gjorde utredning så var min skuld bara 200 000 kr men redan då berättade jag för Kfm att det kommer att komma in en stor skuld skuld och min skuld kommer att hamna på över 500 000 kr.
Och nu gick jag in och kollade på ratsit självbevakning och min skuld har minskat med 90 000 kr på ett år.
Så dom ser ju att pengar kommer in. Varför ska dom då förstöra människors liv genom att utmäta deras hem?
Varje månad har dom kunnat dra införsel fullt ut sedan införseln startade förutom 3 månader då jag var sjukskriven pga att vi förlorade vår äldsta son i en sjukdom.

Min man har också haft införsel och en skuld på 250 000 som är nu klar denna månad.

Har funderat på att kontakta marginalen bank, för kan tänka mig att dom kan tänka sig att sälja huset då jag har den största skulden till dom. Om jag kan få dom att gå med på att jag betalar extra till dom nu när min mans införsel är klar och att jag kan börja betala på en gång. Då kanske dom inte vill att man utmäter huset?

Senast ändrad:
Så är det. Men arbetar man som jag tex på lönekontor och har med människor att göra så låter jag aldrig mina dåliga dagar gå ut över andra.

Kom på att förra gången för 2 år sen dom gjorde utredning så var min skuld bara 200 000 kr men redan då berättade jag för Kfm att det kommer att komma in en stor skuld skuld och min skuld kommer att hamna på över 500 000 kr.
Och nu gick jag in och kollade på ratsit självbevakning och min skuld har minskat med 90 000 kr på ett år.
Så dom ser ju att pengar kommer in. Varför ska dom då förstöra människors liv genom att utmäta deras hem?
Varje månad har dom kunnat dra införsel fullt ut sedan införseln startade förutom 3 månader då jag var sjukskriven pga att vi förlorade vår äldsta son i en sjukdom.

Min man har också haft införsel och en skuld på 250 000 som är nu klar denna månad.

Har funderat på att kontakta marginalen bank, för kan tänka mig att dom kan tänka sig att sälja huset då jag har den största skulden till dom. Om jag kan få dom att gå med på att jag betalar extra till dom nu när min mans införsel är klar och att jag kan börja betala på en gång. Då kanske dom inte vill att man utmäter huset?
Håller helt med dig! Jobbar man med människor får man aldrig låta sitt egna mående påverka de man ska bemöta. Jag har bara positiv erfarenhet av kronofogdens personal. Men rötägg och negativa människor finns väl i alla branscher tyvärr...

Det låter klokt att ta en kontakt med Marginalen!

Varför ska dom då förstöra människors liv genom att utmäta deras hem?
Anledningen till att man kan utmäta hus trots löneutmätning är att det också ska finnas en rimlighet i hur länge borgenärerna ska behöva vänta på att få fullbetalning.
Finns även en hel del som mer ser det som ett sätt att få nystart också när man flyttar.

En sak som jag tycker kan bli lite sur är vinstskatten som uppstår.
Säg att ni köpt kåken för 400000, får 1.4 för den och hade lån på en miljon.. då gör ni en vinst på en mille och det blir väl ungefär 220000 i skatt på det. Samtidigt som överskottet blev ungefär 150000 på din del som gick till skulder så åker familjen på att betala 220000 i skatt. Och den skatteskulden är inget man får ta hänsyn till.

Det är inte klokt så det är. I slutändan kommer jag har mer i skuld och utan bostad. För jag kommer inte att ha råd att betala vinstskatt. Varför tänker inte kfm så?

Då är vi på ruta ett igen. Och vinsten på huset om det överhuvudtaget blir någon vinst så får dom max 100-150000

I det skick vårat hus är i kan inte jämföras med andra på området där dom kanske fått 1,5 miljoner för huset. Vårt hus saknar vissa köksluckor pga att sonen får raserutbrott. Det saknas tapeter i ett rum, badrummet är fuktskadat,pannan och vitvaror jättegamla. Ett under att dom håller än.
Och vi har låtit allt vara pga att betala skulder och tänkt att den dagen vi är skuldfria så börjar vi renovera sakta.
Jag har sagt till kfm att dom gärna får komma och titta.

Finns det verkligen inget sätt att få dom att förstå?
Enda som jag läst om är att dom tar hänsyn till att om någon i bostaden har allvarlig sjukdom. Men jag vet inte vad som klassas som det?
Jag har många års depression och ångest samt reumatisk sjukdom och vår son har autism. Vet inte om det är för lindriga sjukdomar för kfm. Både jag och sonen har mediciner sedan flera år tillbaka.
Och lättast vore det för alla om vi kan fortsätta leva ekonomiskt i familjen och ta min mans införseldel och lägga även den på mina skulder.

För att man inte får ta hänsyn till skulder som inte ligger för indrivning. Och skatteskulden gör ju inte det, den finns ju inte ens. Man får ju inte heller ta hänsyn till avbetalningsplaner man har, när det kommer till löneutmätning.

Jag tycker så här; om det är marginalen ni är orolig över, be om betalplan direkt med dom som din karl betalar. Kolla med bluestep om dom vill låna ut på kåken så det täcker resten av skulderna.

Allvarlig sjukdom skulle jag gissa handlar om tumörsjukdomar och liknande med dålig prognos, tror jag sett ett sånt fall.
Jag skulle gissa att kåken inte utmäts, om det nu lugnar dig. 0

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp