Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden utmätning fastighet

Hej

Jag står som ägare på halva huset jag bor i. Jag bor här själv. Om mitt hus nu utmäts, kan den andra ägaren köpa ut min del och sen hyra ut det till mig? Hur ser kronofogden på det? Måste de godkänna försäljning och summan det köpts för innan utmätning kommit igång? Kan huset beslagtas senare för att jag bor ensam i det? Pengarna kommer givetvis gå till att betala av skulder. Behöver nånstans att bo och om mitt hus säljs har jag ingen annanstans att ta vägen.

Den andra ägaren måste köpa till marknadspris.
Pengarna för försäljningen får du sen skatta på, och borde betala in till dina skulder.

Men du borde kunna du bo där som hyresgäst sålänge ni gör allt "by the book".

Den andra ägaren måste köpa till marknadspris.
Pengarna för försäljningen får du sen skatta på, och borde betala in till dina skulder.

Men du borde kunna du bo där som hyresgäst sålänge ni gör allt "by the book".
Om huset redan är under utmätning så är det väl inte bara ett borde, utan vinsten kommer garanterat att mätas ut om huset säljs privat?

Hej

Jag står som ägare på halva huset jag bor i. Jag bor här själv. Om mitt hus nu utmäts, kan den andra ägaren köpa ut min del och sen hyra ut det till mig? Hur ser kronofogden på det? Måste de godkänna försäljning och summan det köpts för innan utmätning kommit igång? Kan huset beslagtas senare för att jag bor ensam i det? Pengarna kommer givetvis gå till att betala av skulder. Behöver nånstans att bo och om mitt hus säljs har jag ingen annanstans att ta vägen.
Att huset säljs privat, så länge det är till marknadspris, borde ju vara vad KFM föredrar. Det blir sannolikt ett högre belopp in och de slipper kostnader relaterade till försäljningen.

Angående att beslagta huset senare så får KFM inte mäta ut en hyresrätt som du stadigvarande bor i, så det är ingen fara. Det är inte som för annan egendom där de kan göra ett antagande om att du är den verkliga ägaren.

Att huset säljs privat, så länge det är till marknadspris, borde ju vara vad KFM föredrar. Det blir sannolikt ett högre belopp in och de slipper kostnader relaterade till försäljningen.

Kfm tar ut alla kostnader ur försäljningssumman så det spelar mindre roll. Kan till och med bli en slant in pga avgifterna.

Angående att beslagta huset senare så får KFM inte mäta ut en hyresrätt som du stadigvarande bor i, så det är ingen fara. Det är inte som för annan egendom där de kan göra ett antagande om att du är den verkliga ägaren.
Att utmäta en hyresrätt är i princip omöjligt, man kan inte sälja ett hyreskontrakt på en bostad på den öppna marknaden.
Möjligen en kommersiell lokal, men då måste fastighetsägaren vara med på noterna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp