Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden tog mammas bil.

Hej. Jag lånade min mammas bil för att hämta dottern som bor 300 km ifrån mig, jag brukar ha henne varannan helg och därav lånar jag min mammas bil de helger jag ska hämta henne. Bilen har ett privatlån men är inte bunden till bilen och jag har ansökt om skuldsanering. Bilen ägs av min mamma och jag lånar endast bilen de tillfällen jag ska hämta dottern. Jag blev stoppad av polisen som nu har tagit bilen då jag har har stora skulder hos Kronofogden. Jag har tidigare haft utmätning på lönen och nu ansökt om skuldsanering. Min fråga är nu har Kronofogden rätt till att ta bilen fast bilen är min mammas och att bilen även har privatlån, då den är köp av en privatperson. Bilen har ett lån på 80.000. Hur går jag och min mamma till väga för att få tillbaka bilen.

Är det ett privatlån så är det inte kopplat till bilen. Dvs bilen är inte säkerhet för lånet.
Lånet och bilen är inte sammankopplade, hade det varit ett billån med bilen som säkerhet är det en annan sak.

Eftersom du har skulder till kfm och inte fått inledande skuldsanering, så gjorde dem det de ska. Dvs tog en bil från dig som de kan utmäta och betala dina skulder för.

Så länge det inte finns något väldigt tydligt avtal om att du lånat bilen denna enstaka gång etc, så tror jag de är svårt att få tillbaka den bilen.
Tråkigt för din mamma.

Jo jag förstår, vad för typ av avtal krävs? jag har tidigare uppgett till kronofogden att jag lånar bilen av min mamma då när jag ska hämta dottern. Jag bor även hos min mamma. Jag har varit i kontakt med en från kommunen som nu hjälper mig med min skuldsanering då jag varit i kronofogden i över 15 år, jag har bevisat att jag är villig att betala mina skulder så att överklaga detta kommer inte kunna ge bilen tillbaka till min mamma eller?
Skulle vi säga så att det inte går att få tillbaka bilen, kan min mamma då skicka in ett ärende i Kronofogden om att jag är skyldig henne pengarna för bilen. Känns inte rätt att hon ska bli drabbad för att hon är snäll och lånar ut bilen så hon får träffa sitt barnbarn.

Jo jag förstår, vad för typ av avtal krävs? jag har tidigare uppgett till kronofogden att jag lånar bilen av min mamma då när jag ska hämta dottern. Jag bor även hos min mamma. Jag har varit i kontakt med en från kommunen som nu hjälper mig med min skuldsanering då jag varit i kronofogden i över 15 år, jag har bevisat att jag är villig att betala mina skulder så att överklaga detta kommer inte kunna ge bilen tillbaka till min mamma eller?
Skulle vi säga så att det inte går att få tillbaka bilen, kan min mamma då skicka in ett ärende i Kronofogden om att jag är skyldig henne pengarna för bilen. Känns inte rätt att hon ska bli drabbad för att hon är snäll och lånar ut bilen så hon får träffa sitt barnbarn.
Tråkig situation. Det finns dock inga avtal man kan skriva. Då skulle så klart alla göra det.

"
Vi gör en bedömning i varje enskilt fall, men utgångspunkten är att den som har bilen i sin besittning anses vara ägare till bilen. Det är upp till dig eller personen som har lånat bilen att bevisa att du är rätta ägaren.

Du kan begära rättelse hos oss om du anser att vi har fattat ett felaktigt beslut. Du kan också överklaga till tingsrätten. Tingsrätten prövar då frågan om vem som ska anses vara ägare."

Måste ju göras något åt det här, helt sjukt att skuldsatta inte ska kunna låna en bil.

Beklagar situationen, verkligen pissig sits :/

Måste ju göras något åt det här, helt sjukt att skuldsatta inte ska kunna låna en bil.

Lagstiftningen har varit likadan i väldigt många år, enda skillnaden är att polisen kan hjälpa till med säkerställandet.
Detta har lett till fler utmätningar av denna typ.

Tror inte de ser positivt ut från kfm håll att du drar på dig mer skulder under ett inledande.

Borde inte vara några problem att låna en tjänstebil eller en bil som är köpt på kredit med återtagandeförbehåll

Så jävla sinnessjukt. Det är som att min polare lånar min lägenhet och förgriper sig på en tjej i min lya sen åker jag in i fängelse för våldtäkten.

Sjukt jävla land.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp