Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden skuldsaldo direkt från böter

Men alltså jag har inga synpunkter på 90% utav dessa ärenden men det är för rättsosäkert.

Jag kan låna min mors bil köra för fort och då är morsan prickad i 3 år. Om en bot kommer som hon missar av såkert hundra möjliga skäl.

Jag kan råka ut för en olycka och missa CSN första gången på 15 år och få framtiden förstörd. Det fungerar inte att pricka folk som aldrig haft något med KFM att göra i tre jävla år utan att åtminstone säkerställa rätt person fått skulden att uppkomma...

Det borde gå ut ett föreläggande innan skuld uppstår.
Det med morsans bil får du faktiskt förklara närmare.
Fartkameror ger inte per automatik böter till registrerad ägare.
Skulle alla statliga skulder behandlas genom delgivning skulle en ny myndighet minst i storlek med Kronofogdemyndigheten behöva inrättas.

Ja vi fattar att ni två tycker ALLT utan reservation, Lasseman tex sedan 25 juli 2014 när han blev medlem som den stolta representanten för KFM tycker ALLT är fullständigt klockrent med allt vad det innebär. Alla hans 25.000 inlägg här har alltid varit med samma logik - myndigheterna har rätt - ni här idioter på forumet har fel (varför han fortfarande hänger här för att peka fingrar förblir en fråga)

Men i själva verkligheten kan "Jan" t.e.x. åka på semester till Rhodos - vara iväg ett par veckor eller månader. Under tiden är hans son hemma och lånar bilen, åker på en P-bot som han missar där "Jan" en hedersmedborgare och perfekt ekonomi få en eller två prickar hos KFM/UC på grund utav sonen. Om man inte ser problemet med det är man bara naiv.

Du hade inte så mycket rätt där nej..

Janne får packa ner bilnycklarna i handbagaget eller ha en fin relation med sonen så att denne är öppen och ärlig med parkeringsboten.

Och det finns alltid möjlighet till resning, alternativt att åberopa domvilla, om förutsättningarna ligger för handen.

Är långtifrån okritisk till myndigheter i allmänhet, till Kronofogden, Försäkringskassan och Domstolsverket i synnerhet.

Domvilla skulle nog vara det som ligger närmast till hands när tror jag. Inte sett just ett sånt där, men sett någon som fått domvilla beviljad pga suttit i häkte/fängelse. Tror den missade överklaga igen dock.

Men alltså jag har inga synpunkter på 90% utav dessa ärenden men det är för rättsosäkert.

Jag kan låna min mors bil köra för fort och då är morsan prickad i 3 år. Om en bot kommer som hon missar av såkert hundra möjliga skäl.

Jag kan råka ut för en olycka och missa CSN första gången på 15 år och få framtiden förstörd. Det fungerar inte att pricka folk som aldrig haft något med KFM att göra i tre jävla år utan att åtminstone säkerställa rätt person fått skulden att uppkomma...

Det borde gå ut ett föreläggande innan skuld uppstår.
Och då även möjligheten att bestrida och dra det i domstol? Jag har för mig att du ganska nyss skrev att du tyckte det var inget vidare att rättsväsendet inte hinner med allt. Att då lägga på dom uppgifter som att kolla så den böter som kanske dömdes ut av tingsrätten, fastställdes av hovrätten, och HD inte gav pt över, faktiskt ändå är rätt nu också, det känns ganska onödigt. Det skulle bli följden av om alla a-mål skulle gå via betalningsföreläggande.

Det skulle bli rätt dyr grej också, det skulle nog behövas hyfsat många nya delgivare för att hålla jämna steg. Som det ser ut nu verkar man inte öppna pengakranarna över myndigheterna, så då skulle väl de resurserna behöva tas från andra verksamheter, vilket skulle kunna innebära tex färre handläggare på skuldsaneringen, och längre handläggningstider där.

Menar mer den ursprungliga boten från Polisen borde man väl få påminnelse först innan den åker vidare till Kronofogden?
Man får ingen påminnelse, det går direkt till Kronofogden.
Tror faktiskt att den informationen framgår när man får boten hemskickad, jag fick iallafall den informationen muntligen.

Man får ingen påminnelse, det går direkt till Kronofogden.
Tror faktiskt att den informationen framgår när man får boten hemskickad, jag fick iallafall den informationen muntligen.
Nu får man till och med boten/inbetalningskortet direkt till kivra bara sekunder efter man godkänt det på polisens telefon.

Och då även möjligheten att bestrida och dra det i domstol? Jag har för mig att du ganska nyss skrev att du tyckte det var inget vidare att rättsväsendet inte hinner med allt. Att då lägga på dom uppgifter som att kolla så den böter som kanske dömdes ut av tingsrätten, fastställdes av hovrätten, och HD inte gav pt över, faktiskt ändå är rätt nu också, det känns ganska onödigt. Det skulle bli följden av om alla a-mål skulle gå via betalningsföreläggande.

Ja men då får man hitta någon annan lösning på det. Jag tycker att den som är föremål för att hamna hos KFM åtminstone för en vecka - tio dagar på sig att inse detta där man VET att han är medveten om det. Personen kan hamnat på sjukhus efter en olycka? Han kan ha lånat ut sin bil till sin son? Jag säger inte att möjlighet till domstolsöverklagan ska finnas jag säger bara att personen som kommer att bli i princip omyndighetsförklarad i 3 år borde få veta om det och bli delgiven.

Jag kan ge ett exempel som jag själv råkade ut för 2007 (?) osäker på året.

Skånetrafiken hade tidigare att om du inte hade biljett på tåget uppgav du ditt personnummer helt enkelt och då fick du hem en faktura på 800 eller 1000 istället om du saknade biljett.

På den tiden studerade jag utomlands, kom hem och hade fått betalningsföreläggande ifrån KFM. Bestred det naturligtvis med motiveringen att jag överhuvudtaget inte befann mig i Sverige.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp