Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden, ska jag anmäla att jag bytt jobb

Hej.
Sitter hos kronofogden, och dom gjorde den första löneutmätning på min lön nu i februari. Utredningen tog cirka 4 mån innan dom gjorde första dragningen från lönen.

Nu är de så här att jag bytt tillbaka till mitt gamla jobb.
Bör jag ringa till dom och berätta det?
Eller ska jag vara ful och vänta tills dom märkt det att jag bytt jobb?

Vill gärna behålla hela lönen som kommer.

Eller gör dom en ny utredning även om jag ringer och berättar. Och blir utredningen lika lång eller ringer dom min chef direkt och drar lönen som kommer?

Det ärliga är att maila eller ringa och berätta så klart. Vänta två veckor eller så så hinns inte det göras avdrag från marslönen.
Det är ganska vanligt att arbetsgivaren berättar vart en anställd som slutar kommer börja i stället

Hej är det 4 månader från att du släppte allt du har fått utmätning? El från när dom utrede din ekonomi?

Hej är det 4 månader från att du släppte allt du har fått utmätning? El från när dom utrede din ekonomi?
Mitt första kronofogden ärende va i början av november eller slutet av oktober. Sen efter det trillade varje lån in efter varandra. Och i slutet av januari ringde dom mig och fråga inkomst osv. Och feb lönen drog dom första gången.

Det ärliga är att maila eller ringa och berätta så klart. Vänta två veckor eller så så hinns inte det göras avdrag från marslönen.
Det är ganska vanligt att arbetsgivaren berättar vart en anställd som slutar kommer börja i stället

Visst måste dom göra en ny utredning? Tänkte nu när jag får 2 löner i mars, som blir mycket mer än va jag ska få behålla. Dom kommer ej kunna ta något förens dom gjort ny löneutmätning right?

Och skatteåterbäring kommer dom också ta va som kommer i april?
Känns värdelöst då jag verkligen får en bra återbäring i år. De minskar iaf en bit på skulden isåfall..

:))

Visst måste dom göra en ny utredning? Tänkte nu när jag får 2 löner i mars, som blir mycket mer än va jag ska få behålla. Dom kommer ej kunna ta något förens dom gjort ny löneutmätning right?

Känns värdelöst då jag verkligen får en bra återbäring i år. De minskar iaf en bit på skulden isåfall..

Första delen förstår jag inte riktigt frågan i, så den hoppar jag. Skatteåterbäringen ryker helt och hållet.

En ny utredning görs inte bara för att du "råkar" få 2 löner en månad, om det var det du menade. Och även om dom skulle göra det pausas inte tidigare beslut ...

En ny utredning görs inte bara för att du "råkar" få 2 löner en månad, om det var det du menade. Och även om dom skulle göra det pausas inte tidigare beslut ...

Andra lönen är ju från ett helt annat företag, han kommer ju betala ut lönen till mig som vanligt. Dom lär ju göra en löneutmätning på nya jobbet?

På gamla jobbet får jag 6700 i lön den 25e mars och där kan han inte betala in något till kronofogden. Då jag ska behålla minst 11 nånting.
Och på nya jobbet får jag 12 kanske.

Så jag antar jag får behålla allting tills dom gjort en ny löneutmätning på nya jobbet.

Kontakta inte kronofogden så får du behålla hela lönen denna månad och kanske nästa. Efter det gör dem ny utmätning på din lön. Har vart med om samma.

Meddelar företaget kronofogden att man slutat hos företaget om man har löneutmätning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp