Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden process

Hej!
jag har en kanske mycket dum fråga.. hur funkar processen från att man hamnar hos kronofogden? Kan man få avbetalningsplan med dom?

Hej!
jag har en kanske mycket dum fråga.. hur funkar processen från att man hamnar hos kronofogden? Kan man få avbetalningsplan med dom?
Nej.

Du kan alltid kontakta de du har skulder till och försöka få dem att dra tillbaka kravet från kfm, men oftast vill de ha en större klumpsumma då eller att du betalar hela skulden.

Är det väldigt gammal skulder där du betalt mycket räntor ökar chanserna i alla fall i teorin, att de kan skriva av lite av skulderna som återstår öm du betalar in en klumpsumma.

Kfm blir till slut utmätning om fordringsägarna begär det, vilket de nästan alltid gör, eller några av dem i alla fall.

Okej för grejen är den att vi flyttat till USA.. och har inget att utmäta i Sverige längre. Intrum skickade oss till kf, men efter samtal föreslog de att betala 50k för att återgå till dom och sedan 10k i månaden. Men det kommer inte gå… vi har andra smålån som betalas månadsvis och får inte ihop det

Intrum är ett värdelöst bolag att försöka deala med.
Om ni bor i USA och har inkomst där så kommer ju inget att utmätas.
Ni kan inte göra avbetalningsplan med KFM, det måste ske med inkassobolagen. De är väldigt hårda när skulderna är nya, vänta fem-tio år så blir de mer medgörliga.

Ja jag känner sån konstant ångest över detta. Intrum räntan tickar på som tusan också…Vi är folkbokförda i Sverige hos en släkting så är orolig att denne kommer bli påverkad om vi inte betalar intrum och blir skickade till kfm.

Vi är folkbokförda i Sverige hos en släkting så är orolig att denne kommer bli påverkad om vi inte betalar intrum och blir skickade till kfm.
Släktingen kommer att få ta emot post från inkassobolag och kronofogden, samt eventuella delgivningar.
Går det riktigt illa kan det bli bötesföreläggande eftersom det är olagligt att skriva sig på en adress där man inte bor.

Det går under vissa förutsättningar att göra avbetalningsplaner med kronofogden, det är sällsynt och på det jag läser här är du inte aktuell för något sånt.

Okej tack för svar. Får höra med Intrum igen ifall det finns något de kan göra

Har en fråga till, kan de gå in i släktingens bostad och ta dess grejer?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp