Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden kräver in skuld som gått till tingsrätten

Hej !

Jag har en gammal skuld som gått från inkasso-kronofogden-tingsrätten och nu tillbaka till kronofogden eftersom jag bestridit den hela vägen. Jag har nu fått hem ett brev om att betala in hela skuld beloppet på fredag. Skulen är på totalt 7500 kr men jag har ingen möjlighet att betala in beloppet på så kort tid.
Vad hände om jag inte betalar ? Får jag en anmärkning ? Blir det löneutmätning trots att skulden inte är enorm ? Går det att skjuta på skulden fram till lönen i januari och på så sätt undvika en betalningsanmrkning ?

Tacksam svar.

Du får ingen anmärkning utan ett skuldsaldo hos Kfm som finns där tills skulden är betalad
Har du ingen möjlighet att betala av lite på skulden?
Risk är att det blir lönutmätning den 25 januari om du får lön då och om Kfm hinner göra en inkomstutredning på dig
Det bästa är ju om du kan få ner skulden lite genom att betala lite nu så har du inte så mycket 25 januari
Men anmärkning får du inte

Vilka är sökanden?
Har du haft lönutmätning förut?
Kan du inte prata med de som är sökanden om att göra upp en avbetalning på tre ggr t.ex
Oftast brukar dom inte gå med på det eftersom skulden nu ör hos Kfm och de får in sina pengar på det sättet och den vägen

Det är arvato finance jag har skulden till det är sms lån det handlar om. Jag har aldrig haft löneutmätning tidigare. Jag har möjlighet att betala in en del på skulden nu o resterande vi lön 23:e januari. Vad har ni för erfarenheter av sånt här ?

Precis som jag skrev. .förmodligen hinner de dra på din lön den 25 men det är ju inte alls säkert

Beror på hur mycket ärenden kfm har och sen ska de göra en utredning på din inkomst också

Det beror på.... det tog 4 månader innan KFM hörde av sig till mig efter ärendena slutade komma in...

Jag hade en skuld till kfm. Ringde dit och frågade vad som händer om jag inte betalar på utsatt dag. Fick till svar att då måste de enligt regelverket påbörja en tillgångsutredning dagen efter förfallodagen.
Det registreras ett skuldsaldo i samband med att du fått fakturan.
"En skuld som har varit oreglerad i mer än en månad hos Kronofogden visar UC som ett historiskt skuldsaldo. Den uppgiften visas i 24 månader." från UC.

Historiskt skuldsaldo är i sig en sorts anmärkning.

"Ett historiskt skuldsaldo kommer att finnas registrerat i minst 24 månader. Detta händer alltså om man har en skuld hos Kronofogden som efter 1 månads tid fortfarande kvarstår som oreglerad. Ett historiskt skuldsaldo kan bli mycket besvärligt för även om man betalar av skulden så snart som det uppstått så får man lida för registreringen under 2 års tid därefter."

Jag har inte upplevt att det är besvärligt
Mycket värre med en vanlig anmärkning

Jag skulle säga att ett skuldsaldo är än sämre än en betalningsanmärkning, då det visar att man trots anmaningar och förelägganden inte betalat.

Har tingsrätten meddelat tredskodom så kan den i sig registreras som anmärkning också.

Du kan ju försöka kontakta inkassobolaget och fråga om en betalplan.. du behöver kanske inte ha något jättehopp för att det ska gå vägen, dom tycker nog att dom tjorvat klart med dig och tycker det kan ligga kvar hos kfm.

KFM kommer inte hinna göra någon tillgångsutmätning dagen efter, det tar ofta någon månad eller så, så 2 dar sent gör ingenting i sig, men ett risigt kreditbetyg har du 24 månader framöver i alla fall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp