Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden, Kan man välja löneutmätning?

Löneutmätning är nr 3 i utmätningsordningen.
Kontanter är först
Bankmedel och fonder 2a
Sen löneutmätning.

Man kan låta dig ha en oskäligt hög hyra kvar ett år under löneutmätning, sen ändra till högsta godtagbara bodtadskostnad.
Jag har gjort så någon enstaka gång bara.
Om det går att med läkarintyg visa på att man måste bo i ett nybygge så kanske man får det, annars får väl domstol kika på det.

Jag har aldrig fått fondandelar utmätta. Har haft löneutmätning kanske ett dussin gånger eller så, och har haft pengar i fonder vid varje sådant tillfälle, som inte har rörts. Däremot så har det nallats kontotillgodohavanden, men inte så ofta.

Hur hög är oskälig boendekostnad? Senast jag hade löneutmätning låg jag runt 7500 kr/mån, ensamstående, inga barn. Det gick bra.

Jag har aldrig fått fondandelar utmätta. Har haft löneutmätning kanske ett dussin gånger eller så, och har haft pengar i fonder vid varje sådant tillfälle, som inte har rörts. Däremot så har det nallats kontotillgodohavanden, men inte så ofta.

Hur hög är oskälig boendekostnad? Senast jag hade löneutmätning låg jag runt 7500 kr/mån, ensamstående, inga barn. Det gick bra.

Du ska haft fondandelar värda nog mycket för att det ska vara försvarligt att utmäta dom samtidigt som du har pengar nog på bankkonto så det går att utmäta, ungefär så.
Det finns en tabell, det beror lite på var man bor bland annat, har inte siffrorna i huvudet, det är så sällan man tillämpar det.

De veckor jag hanterar svar från banker på min "att göra lista" kanske jag gör 10-15 utmätningar på bankkonton men på sin höjd 1 utmätning i fondandelar, det är så sällan det finns förutsättningar för det. Aktier går att utmäta lite lättare, så sådana beslut blir det kanske 1-2 av på en vecka.

Du ska haft fondandelar värda nog mycket för att det ska vara försvarligt att utmäta dom samtidigt som du har pengar nog på bankkonto så det går att utmäta, ungefär så.
Det finns en tabell, det beror lite på var man bor bland annat, har inte siffrorna i huvudet, det är så sällan man tillämpar det.

Det kanske kan spela in också att i mitt fall så har det varit ganska små skulder att driva in. De har varit ganska många till antalet genom åren, men inga stora summor per ärende. Någon gång kanske jag har haft 30-40k som skulle drivas in, så det har varit över på 2-3 månader och så har jag fått äta upp mig i väntan på nästa runda.

Nu har jag inte haft något med Kronofogden att göra på 16 månader. Det känns rätt bra.

Det kanske kan spela in också att i mitt fall så har det varit ganska små skulder att driva in. De har varit ganska många till antalet genom åren, men inga stora summor per ärende. Någon gång kanske jag har haft 30-40k som skulle drivas in, så det har varit över på 2-3 månader och så har jag fått äta upp mig i väntan på nästa runda.

Nu har jag inte haft något med Kronofogden att göra på 16 månader. Det känns rätt bra.

Skuldens storlek har mindre betydelse, däremot kan du ha en aktuell utredning och då börjar man inte om att kolla bankkonton och sånt, utan man drar igång löneutmätningen som verkar fungerat ganska nyss på nytt igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp