Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden... ja, och?

Vad händer om jag hamnar hos Kronofogden och bara skiter i att betala de flesta av mina skulder jag inte har råd med? Känns som att nån riktig hjälp inte finns att få.

Det ska tas UC och alla diverse kreditupplysningar men likväl har jag lyckats slinka igenom systemet utan att ens anstränga mig och ta lån för såna summor att jag behöver nästan två löner för att betala av de månadsvis. Hur fan är det för de som faktiskt har riktiga problem såsom spelberoende? Det ska regleras och kontrolleras men myndigheterna och bankerna har ändå ingen koll för det verkar ligga i deras intresse att folk inte kan betala tillbaka, varför annars är det så lätt att få ut pengar?

Nu har jag snart kommit upp i såna summor att även om jag tar nya lån går jag back. Skuldsanering kräver nästan att man är skuldsatt i miljonklassen så det blir nog inte lätt att få igenom, speciellt med tanke på att rekordmånga söker skuldsanering.

Så vad händer i praktiken när jag låter allt gå till Kronofogden, skiter i att betala nåt mer (utom de seriösa aktörerna) och väljer att istället behålla hela min lön? På vilket sätt kan det ställa till för mig i livet?

Kan ej ta nya lån eller handla på kredit
Svårt att få lägenhet (vad vänder man sig då, ska man vara uteliggare med en vanlig lön eller hur funkar det liksom?)
Svårt att få nya jobb har jag hört. Stämmer det? Ja, vad mer händer när man har prick och skulder? Gör gärna en lista.

Blir jag nån sorts eko-brottsling eller får jag bara räkna med att räkna med mig själv och ingen annan i framtiden?

Jag har för övrigt inget av värde de kan ta, ingen bil eller nåt. Har en hyresrätt på 6000 kr, två gamla platt-TVn.

Du kommer få löneutmätning och få leva på existensminimum. Det positiva är att du kommer ha pengar över varje månad om än knapert.

Du får svårt att betala ens seriösa aktörer när du får löneutmätning

Ok men om de gör löneutmätning då borde de kunna göra det om jag inte uppfyller mina åtaganden gentemot en privatperson också, förutsatt att vi tecknat ett kontrakt.

Jag tog upp detta för nån vecka sen, att låna pengar av en privatperson för att återbetala mina blancolån. Om ca 6 månader när mina UC avskrivits tecknar jag ett samlingslån på summan jag lånat av personen + några tio tusen för besväret och betalar personen tillbaka.

Men då sa någon att det är för stor risk för personen ifråga eftersom jag inte kan garantera att jag ej sätter mig ännu längre ner i skiten eller att jag inte kan betala, för går allt till Kronofogden och personen får inte sina pengar.

Men om vi tecknat kontrakt då borde det ju gå att göra löneutmätning på mig fastän jag är skyldig en person pengar, och inte ett företag? Speciellt om summan är ca 200.000 kr?

Ok men om de gör löneutmätning då borde de kunna göra det om jag inte uppfyller mina åtaganden gentemot en privatperson också, förutsatt att vi tecknat ett kontrakt.

Jag tog upp detta för nån vecka sen, att låna pengar av en privatperson för att återbetala mina blancolån. Om ca 6 månader när mina UC avskrivits tecknar jag ett samlingslån på summan jag lånat av personen + några tio tusen för besväret och betalar personen tillbaka.

Men då sa någon att det är för stor risk för personen ifråga eftersom jag inte kan garantera att jag ej sätter mig ännu längre ner i skiten eller att jag inte kan betala, för går allt till Kronofogden och personen får inte sina pengar.

Men om vi tecknat kontrakt då borde det ju gå att göra löneutmätning på mig fastän jag är skyldig en person pengar, och inte ett företag? Speciellt om summan är ca 200.000 kr?
Menar du att dessa 200.000 kr skulle undantas en löneutmätning?

Undrar du om en skuld till en privatperson kan vara med på en löneutmätning? Svaret är ja.
Du behöver inga kontrakt heller. Privatpersonen får ansöka om ett betalningsföreläggande som alla andra, såvida du inte bestrider betalningsföreläggandet så fastställs skulden och kan därmed verkställas.

Själklart så ska du söka skuldsanering, det behövs inga miljonskulder för att få det utan det är helheten de ser på.

Om du ska släppa skulder då släpp allt eftersom du ändå inte kommer kunna betala dom när du har löneutmätning. Har du CSN-lån?

Du hade väl tagit lån för någon annans skull? Kan inte den/de lösa lån åt dig?

Är denne någon under löneutmätning är det bara att du skickar ett betalningsföreläggande med motsvarande villkor som lånen du har åt denne i dröjsmål har. Så får du del av pengar så

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp