Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogden? Ja eller nej? Vad händer?

Tack för era svar

vad händer om man äger en bil?
Idag har jag fram till juni kvar på skolan och ska försöka hitta jobb efter det. Har inget jobb alltså idag.

Tack för era svar

vad händer om man äger en bil?
Idag har jag fram till juni kvar på skolan och ska försöka hitta jobb efter det. Har inget jobb alltså idag.

Det beror nog på hur mycket bilen är värd samt hur beroende du är av att ta dig till jobb (hur långt du har till allt), vilket lite faller om du studerar.

Då är det nog bäst att invänta löneutmätning tills att du fått ett jobb och sen ansöka om skuldsanering.

Du svarade inte på hur skulderna uppkommit, tänk på att det har betydelse inför en ansökan om skuldsanering.

Någon som vill förklara mer ang löneutmätning, vad det innebär och allt sånt? Är det ”bättre” än skuldsanering osv?

skulderna har kommit pga spelberoende samt shoppingberoende. Har inte tagit nytt lån på länge nu pga kreditbetyg varit för dåligt vilket har varit bra för mig att jag inte dragit på mig fler..

Har en bil, värd kanske 50-60.000kr men måste ha den i vardagen för att köra barnen till skola samt att jag behöver den när jag åker till min skola som ligger 7 timmar bort (studerar på distans med träffar)

Någon som vill förklara mer ang löneutmätning, vad det innebär och allt sånt? Är det ”bättre” än skuldsanering osv?

skulderna har kommit pga spelberoende samt shoppingberoende. Har inte tagit nytt lån på länge nu pga kreditbetyg varit för dåligt vilket har varit bra för mig att jag inte dragit på mig fler..

Har en bil, värd kanske 50-60.000kr men måste ha den i vardagen för att köra barnen till skola samt att jag behöver den när jag åker till min skola som ligger 7 timmar bort (studerar på distans med träffar)
Löneutmätning innebär att KFM varje månad får en del av din lön för att fördela till dom du är skyldig pengar som är hos KFM. Hur mycket dom tar beräknas utifrån din inkomst samt dina nödvändiga utgifter som hyra, mat, vård bland annat. Sök på förbehållsbelopp så hittar du mer info.
Beroende på hur mycket räntor och hur stora skulder du har, samt vilken inkomst, kan löneutmätning pågå i många år.
Löneutmätning är något KFM gör, inget du kan välja bort.
Skuldsanering söker du själv däremot. Det kan beviljas den som inte under lång tid beräknas kunna betala alla sina skulder. Det handlar om många år. KFM tittar då på hur skulderna uppkom, vad du gjort för att förändra det som lett till skuldsättning och vad du gjort för att försöka betala av dina skulder. Då beräknas ett belopp fram som du ska betala till KFM varje månad, som regel under 5 år. Som jag förstått får man lite mer kvar i en sanering än en löneutmätning.
Saneringen är en andra chans för dom som är överskuldsatta och betalar du 5000:-/månad dessa 5 år kansle du egentligen bara har betalat säg 50% av din skuld, då räntorna kosta mycket och dras först. Men efter 5 år försvinner samtliga skulder som varit med i saneringen och du kan börja om.
Räkna inte med att skuldsanering är självklart, vad jag förstått krävs det en del för att få det beviljat.

Hoppas jag rätade ut några frågetecken

Tusen tack för det, bra beskrivet så jag förstår mer! Tack!!
Kan man ha löneutmätning när man är studerande?

Tusen tack för det, bra beskrivet så jag förstår mer! Tack!!
Kan man ha löneutmätning när man är studerande?
När det gäller studier så har jag fått svaret från KFM att dom inte får utmäta CSN. Men har du lön också så kan dom ju såklart utmäta den oavsett. Dom kan också utmäta annat av värde, bil beroende på vad dom anser nödvändigt för dig att ha kvar, värdesaker i hemmet osv.
Om du studerar länge kommer ju dock skulderna växa mycket hos KFM under tiden och jag vet inte hur dom ställer sig till att man valt studier framför jobb vid eventuell skuldsanering längre fram. Kanske ses som positivt om du trycker på att du gjort det för att få ett bra jobb senare tillexempel.
Men jag är ingen expert här.

Senast ändrad:

Bil med det värdet kan kommas att utmätas så jag hade sålt den och köpt en billigare. Överskottet hade jag betalt på skulder.
Det är något som är till fördel vid ev skuldsaneringsansökan.

Löneutmätning innebär att KFM varje månad får en del av din lön för att fördela till dom du är skyldig pengar som är hos KFM. Hur mycket dom tar beräknas utifrån din inkomst samt dina nödvändiga utgifter som hyra, mat, vård bland annat. Sök på förbehållsbelopp så hittar du mer info.
Beroende på hur mycket räntor och hur stora skulder du har, samt vilken inkomst, kan löneutmätning pågå i många år.
Löneutmätning är något KFM gör, inget du kan välja bort.
Skuldsanering söker du själv däremot. Det kan beviljas den som inte under lång tid beräknas kunna betala alla sina skulder. Det handlar om många år. KFM tittar då på hur skulderna uppkom, vad du gjort för att förändra det som lett till skuldsättning och vad du gjort för att försöka betala av dina skulder. Då beräknas ett belopp fram som du ska betala till KFM varje månad, som regel under 5 år. Som jag förstått får man lite mer kvar i en sanering än en löneutmätning.
Saneringen är en andra chans för dom som är överskuldsatta och betalar du 5000:-/månad dessa 5 år kansle du egentligen bara har betalat säg 50% av din skuld, då räntorna kosta mycket och dras först. Men efter 5 år försvinner samtliga skulder som varit med i saneringen och du kan börja om.
Räkna inte med att skuldsanering är självklart, vad jag förstått krävs det en del för att få det beviljat.

Hoppas jag rätade ut några frågetecken
Är det KFM och /eller de man är skyldig som ska godkänna saneringen?

Är det KFM och /eller de man är skyldig som ska godkänna saneringen?
Det är KFM, men de du är skyldig pengar får yttra sig om hur de ställer sig och har även möjlighet att överklaga. Men vad jah förstått så kan KFM besluta om skuldsanering även om de du är skyldig pengar inte vill gå med på det.

Det är KFM, men de du är skyldig pengar får yttra sig om hur de ställer sig och har även möjlighet att överklaga. Men vad jah förstått så kan KFM besluta om skuldsanering även om de du är skyldig pengar inte vill gå med på det.
Så skedde i mitt fall. En borgenär motsatte sig skuldsanering men KFM beslutade till min fördel.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp