Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kronofogden... 1 miljon i skulder, släppa?

Hej allihopa ! är ny medlem sedan en kort tid tillbaka , det är så att jag har idag runt 1 miljon i krediter.... ca 460 000 kr till handelsbanken och sedan 300 000 kr till bank norwegian och även 300 000 kr till många andra små lån ! ca 8-10 st !. har precis släppt klarna till inakasso legalis och fick betala där 1000 kr månaden tillsvidare. eftersom dom 300 000 kr i små lånen blir så fruktansvärt dyra varje månad så funderar jag på att släppa dom till kronofogden . har en hyfsad lön på ca 30 000 kr efter skatt varje månad och min sambo 10 000 kr efter skatt. dom kommer dra i såna fall ungefär 13 000 kr varje månad och 6000 av dom är i ränta ungefär...så minskar ungefär 84 000 kr varje år....någon som gjort något liknande ? för känns just nu att det är enda vägen ut.....dröjsmålsräntan för dom flesta lånen är runt 24 % ....har någon lyckats få ner den när det kommit till kronofogden ? nu har jag skrivit mycket känns det som ! tack för gruppen finns så man kan stötta varandra ! / Johan

Ja, det är många här som släppt sina skulder.

De flesta som gjort det beskriver det som att det var en oerhörd tyngd som släppte från axlarna, att månaderna som följde med inkassobrev, samtal och betalningsförelägganden var en pina, men att det i slutändan blev ett bättre liv med löneutmätning än det eviga jagandet efter nya pengar. I princip alla söker sen skuldsanering och blir förr eller senare beviljade, det beror ju på omständigheterna kring den skuldsattes situation.

Vissa borgenärer går med på att förhandla ner räntan eller skriva av en del av skulden när den gått till KFM (s.k. ackord) men det är långt ifrån alla, och det beror också till stor del på din situation. Upplever borgenären att du kan betala av din skuld med utmätning så lär de inte vara intresserade av att nöja sig med ett mindre belopp.

tack för ditt svar :) jag kommer aldrig kunna söka skuldsanering för mina föräldrar står som med lånetagare på Handelsbanken lånet och det är på 460 000 idag och det kommer jag aldrig lägga på dom när dom varit så snälla och hjälpt mig.... Jag känner lite eftersom om jag väljer löneutmätning så minskar skulderna minst 85000 kr om året och sedan kommer skatteåterbäringen på minst 40k ...detta året fick jag 52k tillbaka... Så känner lite att kanske bättre släppa dom skit lånen hos mobillån, everydayplus, ferratum... Så slipper man skiten sen... Ja livet är verkligen inte lätt och riktigt jobbigt när man tänker på sina skulder hela tiden. Däremot har jag slutat att låna mer nu för att täcka andra skulder... Släpper det hellre då... Annars kommer man aldrig ifatt :)

tack för ditt svar :) jag kommer aldrig kunna söka skuldsanering för mina föräldrar står som med lånetagare på Handelsbanken lånet och det är på 460 000 idag och det kommer jag aldrig lägga på dom när dom varit så snälla och hjälpt mig.... Jag känner lite eftersom om jag väljer löneutmätning så minskar skulderna minst 85000 kr om året och sedan kommer skatteåterbäringen på minst 40k ...detta året fick jag 52k tillbaka... Så känner lite att kanske bättre släppa dom skit lånen hos mobillån, everydayplus, ferratum... Så slipper man skiten sen... Ja livet är verkligen inte lätt och riktigt jobbigt när man tänker på sina skulder hela tiden. Däremot har jag slutat att låna mer nu för att täcka andra skulder... Släpper det hellre då... Annars kommer man aldrig ifatt :)
Då menar du att parallellt med löneutmätning så ska du betala på lånet till dina föräldrar ?
Med löneutmätning får du hyra och ett förbehåll och det är runt 7990 kr ( tror jag ) sammanlagt för er båda.

Då menar du att parallellt med löneutmätning så ska du betala på lånet till dina föräldrar ?
Med löneutmätning får du hyra och ett förbehåll och det är runt 7990 kr ( tror jag ) sammanlagt för er båda.
Förbdhållsbellopet som jag fick behålla blev 12400... Tror vi fick lite med för vi ha ett barn, sen har vi sambons lön som kan hjälpa.... Får hoppas det håller verkligen

Förbdhållsbellopet som jag fick behålla blev 12400... Tror vi fick lite med för vi ha ett barn, sen har vi sambons lön som kan hjälpa.... Får hoppas det håller verkligen
Så sambons inkomst räknades inte med ?

Så sambons inkomst räknades inte med ?
Nej det var bara min... För det stod dom kommer dra 14600 kr nu när jag kollade...då har jag 12000 kvar och sambon 10k också... Då ska det gå... Men inte bestämt mig ännu :) tufft att släppa det

Nej det var bara min... För det stod dom kommer dra 14600 kr nu när jag kollade...då har jag 12000 kvar och sambon 10k också... Då ska det gå... Men inte bestämt mig ännu :) tufft att släppa det
Ja, det är ett svårt beslut.
Jobbigt som fan i början.
Varför räknas inte sambon med ?

Dom dra Halva min lön ungefär... Hennes lön får dom ju inte röra..

Dom dra Halva min lön ungefär... Hennes lön får dom ju inte röra..
Inte röra men man uppger sambons lön vid inkomstredovisning inför löneutmätning dvs den räknas in och utifrån det räknas det ut vad du ska behålla dvs till halva hyran osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp