Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kronofogd. Löneutmätning. Skadestånd

Hej.

Jag har råkat ut för en arbetsskada. Jag har idag löneutmätning. Jag tänkte kolla med er Hur man gör. Kan jag spara skadestånd sveda värk osv på mitt konto för framtida utgifter eftersom jag får dålig inkomst eller bör jag ta ut eller göra över de till någon annan ?

Beror väl på hur mycket du har kvar på din utmätning? Tror dom brukar göra en tillgångsundersökning vartannat år. Lasse kan det där bättre. Men för att vara på den säkra sidan så för över den till någon du litar på. Så kan denna portionera ut pengar vid behov. Kanske bättre att köra cash ifall du inte vill ha synliga insättningar då och då. :)

Från utsökningsbalken 5 kapitlet, som hanterar sånt som inte får utmätas
7 § Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får ej utmätas medan skadeståndet innestår hos den som skall utge det. Har skadeståndet bestämts att utgå som livränta, gäller vad som har sagts nu rätten till livräntan.

Sedan skadeståndet har betalats ut, får vad som hålls avskilt ej utmätas, om skadeståndet skall tillgodose försörjningsbehov som alltjämt kvarstår eller, i annat fall, om mindre än två år har förflutit från det att medlen betalades ut.

Så, ha skadeståndspengarna på ett separat konto och använd inom 2 år.

Chansen finns ju att det utmäts ändå, eftersom kfm bara ser ett eller flera konton med en viss summa på, då får man isåfall överklaga/be om rättelse och det borde man få igenom om kraven är uppfyllda.

Kolla också om du har olycksfall genom ditt privata försäkringsbolag, där ingår medicinsk invaliditet om du fått nedsättning på din kropp.

Från utsökningsbalken 5 kapitlet, som hanterar sånt som inte får utmätas
7 § Skadestånd, som tillkommer gäldenären med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant, får ej utmätas medan skadeståndet innestår hos den som skall utge det. Har skadeståndet bestämts att utgå som livränta, gäller vad som har sagts nu rätten till livräntan.

Sedan skadeståndet har betalats ut, får vad som hålls avskilt ej utmätas, om skadeståndet skall tillgodose försörjningsbehov som alltjämt kvarstår eller, i annat fall, om mindre än två år har förflutit från det att medlen betalades ut.

Så, ha skadeståndspengarna på ett separat konto och använd inom 2 år.

Chansen finns ju att det utmäts ändå, eftersom kfm bara ser ett eller flera konton med en viss summa på, då får man isåfall överklaga/be om rättelse och det borde man få igenom om kraven är uppfyllda.
Hur blir det med löneutmätning när man är sjukskriven då ?

Jag är föräldraledig borde vara samma som sjukskriven. Och dem drar 0 just nu. Så du kommer få behålla förbehållsbeloppet som skrivet ovan.

Dem hade tänkt dra ca 3000 o månaden men jag ringde och sa att det inte går så det ändrades direkt. Så är du osäker ring och fråga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp