Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kreditupplysning 19/10

Punkt två kan inte stämma. Att tidsfristen innefattar sista betaldatum.

Såhär står det i lagen;

”I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut”

Det sista måste ju syfta till om skusan förlängs efter 5 år. Det är så jag tolkar det.

Men vissa tolkar att sista dagen är då betalningsplanen löper ut. D v s inte från inledande datum.
Japp det är lite lurigt då det är betalplan som benämns ibland och år ibland. Men det är alltid MINST 5 år. Sen kan den vara max 7 år om betalplanen förlängs (händer bara om du inte omprövar själva)

Såhär står det i lagen;

”I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut”

Det sista måste ju syfta till om skusan förlängs efter 5 år. Det är så jag tolkar det.
Fast om du fick inledande den 2/10-2019 och har betalplan toll 25/10-2024 så är ju du inom gränsen om du omprövar denna eller nästa vecka.

Såhär står det i lagen;

Vi har lite olika tolkningar. Min skuldsanering går ut tidigt november 2028 men sista betalning är enligt betalplan sista november 2028. Delvis min betalplan fortsätter till sista november trots att min skuldsanering går ut i början av november.

Delvis betalplanen löper ut några veckor senare. Och borgenärerna kan ompröva till sista november pga det är då betalplanen löper up. Det är min tolkning. Men kan ha fel

Vi har lite olika tolkningar. Min skuldsanering går ut tidigt november 2028 men sista betalning är enligt betalplan sista november 2028. Delvis min betalplan fortsätter till sista november trots att min skuldsanering går ut i början av november.

Delvis betalplanen löper ut några veckor senare. Och borgenärerna kan ompröva till sista november pga det är då betalplanen löper up. Det är min tolkning. Men kan ha fel
Sluta skriv ”delvis” när du menar dvs.

(Menar inte att vara otrevlig :facejoy:)

Senast ändrad:
Jag tolkar det som att 5 år är från inledande datum och inte när sista betalningen görs. Om en borgenär begär omprövning och betalplanen förlängs till säg 6 år så låter det mer troligt att sista datum är så man erlägger sista betalningen. Så tolkar jag sista meningen i lagen.

Kan @Lasseman reda ut detta? Vad gäller?

Jag tolkar det som att 5 år är från inledande datum och inte när sista betalningen görs. Om en borgenär begär omprövning och betalplanen förlängs till säg 6 år så låter det mer troligt att sista datum är så man erlägger sista betalningen. Så tolkar jag sista meningen i lagen.

Kan @Lasseman reda ut detta? Vad gäller?
Finns inget att tolka.
Lagen säger minst 5 år eller när betalplan är avslutad.
Betalplanen är inte avslutad förens du betalat sista gången. Även om det sker 5 år och 3v efter inledande.

Hej igen.
Pratade nyss med KF för att fråga huruvida jag var klar eller ej. Han sa att jag inte är klar med ss förrän 31 oktober.
Jag loggade in på min uc och har inga anmärkningar. På creditsafe står det noll överallt och nej under skuldsanering. Scoringpoäng 52.

KF sa att jag fick inledande oktober men skuldsaneringen är inte klar förrän 31 oktober trots att inga fler betalningar ska göras. Så nu är jag ännu mer förvirrad.

Hej igen.
Pratade nyss med KF för att fråga huruvida jag var klar eller ej. Han sa att jag inte är klar med ss förrän 31 oktober.
Jag loggade in på min uc och har inga anmärkningar. På creditsafe står det noll överallt och nej under skuldsanering. Scoringpoäng 52.

KF sa att jag fick inledande oktober men skuldsaneringen är inte klar förrän 31 oktober trots att inga fler betalningar ska göras. Så nu är jag ännu mer förvirrad.
Då antar jag att det är 1 betalning kvar i betalplanen som ska vara inne sista oktober före processen räknas som klar. Borgenärer kan ompröva fram till förfallodatum för sista betalning i betalplanen. När betalplanen är avslutad räknas du som klar.

Oavsett - Stort grattis!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp