Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreditupplysning 19/10

Hej.
Fick brev på Kivra idag om att Inteum tagit en kreditupplysning på mig den 19/10.
Sista dag på min skuldsanering är 31/10.
Brukar de ta upplysningar så nära slutet och varför väntar de in i det sista med att göra det?

Syftet torde vara att se om det finns anledning att begära omprövning på skuldsaneringen.

Och då ska inkomsten ha ökat med 5000kr netto?

Loggade in på mina sidor hos Kronofogden. Där står att min skuldsanering är klar. Samtidigt står beräknat slutdatum 31 oktober. Förstår ingenting nu.
IMG_0978.png

Loggade in på mina sidor hos Kronofogden. Där står att min skuldsanering är klar. Samtidigt står beräknat slutdatum 31 oktober. Förstår ingenting nu.Visa bilaga 4378
Det är väll att det har gått 5 år så anmärkningen har nu försvunnit.

Men du har 1 betalning kvar på betalplanen som ska vara inne sista oktober. Borgenärer kan ompröva fram till sista oktober, det är vad dom kollar och varför det kommer upplysning. Förmodligen inget att bry sig om.

Stort grattis förresten! :)

Men du har 1 betalning kvar på betalplanen som ska vara inne sista oktober. Borgenärer kan ompröva fram till sista oktober, det är vad dom kollar och varför det kommer upplysning. Förmodligen inget att bry sig om.

Är det inte så att dom kan ompröva en period efter också?

Är det inte så att dom kan ompröva en period efter också?
Nej, min uppfattning är såhär. Kan ha fel - omprövning ska komma in senaste sista dagen som betalplanen eller skuldsaneringen är över, baserat på vilket av dom som är sist.

Ex om du får skuldsanering idag 2024-10-20 med 5 års betalplan så ska sista betalningen vara inne 2029-10-31. Då är 2029-10-31 sista dagen som borgenärer kan lämna in omprövning.

Men om du får skuldsanering idag 2024-10-20 med 3 eller 4 års betalplan. Då är sista datum för borgenärer att skicka in omprövning: 2029-10-19. Samma dag som saneringen är klar.

Det finns tydligen undantagsfall där borgenärer kan ompröva efter avslutad sanering/betalplan. Men det är så ovanligt att det inte ens är värt att nämna. Näst intill omöjligt att bli av med skuldsanering om en omprövning kommer in efter den/betalplanen är avslutad.

Senast ändrad:

Min betalplan löpte ut i oktober 2023. Hade 4 årig betalplan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp