Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreditkort nyttjandegrad

Hej!

Jag har två kreditkort som jag vill betala av så mycket jag kan innan jag söker samlingslån för att bättra på mitt kreditbetyg.
Kreditkort 1: 25/30k
Kreditkort 2: 20/30k

Jag kan inte lösa båda kreditkorten helt. Min fråga är hur mycket det är lönt att betala av på respektive kort för att det ska göra skillnad för betyget? Någon som har erfarenhet av detta? 50%, 75%, osv.

Mvh
Simon

Mitt enda råd är att betala av så mycket du kan. Om du sedan väljer att betala av allt du kan på ett kort eller lite på båda tror jag har mindre betydelse. Det kommer göra gott för kreditbetyget oavsett.

Man ska nog ligga under 50% totalt iallafall, över det så blir man straffad med riktigt dåligt betyg.

Kreditengagemanget uppdateras hos UC mellan den 15-20 varje månad. Rent tekniskt så skulle man då alltså kunna betala in på ett kreditkort i slutet av Januari mellan den 25-31 och sen ta ut/använda pengarna den 1 februari och då kommer kreditkortet se ut som om det är fullt återbetalt den 15-20 februari på UCn och därmed öka kreditbetyget?

Kreditengagemanget uppdateras hos UC mellan den 15-20 varje månad. Rent tekniskt så skulle man då alltså kunna betala in på ett kreditkort i slutet av Januari mellan den 25-31 och sen ta ut/använda pengarna den 1 februari och då kommer kreditkortet se ut som om det är fullt återbetalt den 15-20 februari på UCn och därmed öka kreditbetyget?

Japp! Funkar.

stämmer. Så gör jag med mitt kreditkort som jag använder för att tanka bilen.

Förstår inte hur du menar, om det uppdateras 15-20 och man betalar in efter uppdateringen och använder korten en vecka senare eller något, hur kan det påverka betyget i februari?

Förstår inte hur du menar, om det uppdateras 15-20 och man betalar in efter uppdateringen och använder korten en vecka senare eller något, hur kan det påverka betyget i februari?

Uppdateringen sker den 15-20 nästkommande månad, med det nyttjande du hade vid månadsskiftet. Varför det dröjer drygt 15 dagar tills det syns hos UC är för att alla ska hinna rapportera och sammanställa typ.

Uppdateringen sker den 15-20 nästkommande månad, med det nyttjande du hade vid månadsskiftet. Varför det dröjer drygt 15 dagar tills det syns hos UC är för att alla ska hinna rapportera och sammanställa typ.

Aha.
Så man kan med fördel betala in lite mer nu och sen använda kortet så man ligger på samma nivå som tidigare, bara det att betyget blir bättre

Aha.
Så man kan med fördel betala in lite mer nu och sen använda kortet så man ligger på samma nivå som tidigare, bara det att betyget blir bättre

Om jag använt 10.000 kr på kortet och betalar in dessa tex den 25e dvs innan den 30e ( sista dagen i månaden) och plockar ut dessa igen första dagen nästa månad så står det att kreditkortet är nollat på nästa uppdatering som sker runt den 15e.

Det är alltså den sista dagen i månaden som visar hur mycket du nyttjat kreditkortet och det syns månaden efter runt den 15e

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp