Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Kreditbedömning Luma Finans

När jag ser detta lite utifrån så verkar det faktiskt väldigt konstigt att alla dessa har gått igenom, när inte ens HELA min årsinkomst räcker.

Ställde upp det Kostnad av lånet på 12 mån.
Binly 43,000:-
Tomly 38,000:-
Lumify 44,000:-
Credifi 15,000:-
= 140,000:-

Min årsbetalning till detta är alltså 140,000:- och min nettoinkomst på hela året är......ca 130,000:- ......

Inte ens jag har 0:- i hyra och 0:- i matkostnader och 0:- i allt övrigt. Inte ens då kan jag betala för lånekostnaderna.

Jag skrattar nästan?!

Hur är detta möjligt?
Dom har ju sett min årsinkomst på kreditprövningarna?
Men än viktigare, hur såg din egen kalkyl ut för att klara lånen du ansökte om? Gick den ihop?
Men dessa suspekta låneföretag lär knappast bry sig då affärsidén är utlåning till ockerränta till ekonomiskt utsatta personer.

Är det Bisnode eller Creditsafe dom använder?

Hur i hela friden gick det igenom?

Det här bolaget lever på människor som har ställt till det för sig och räknar iskallt med att alla blir livrädda och betalar allt de påstår att man är skyldig alternativt hamnar hos KFM och får löneutmätning osv. Snälla, alla som kan och har orken: Anmäl dessa till Finansinspektionen och Konsumentverket och ta fighten i domstol om ni kan (de flesta har rättsskydd i sin hemförsäkring som täcker mycket av ombudskostnaderna). Det är helt sjukt att de bara får fortsätta att bedriva sin verksamhet på det här sättet.

Men än viktigare, hur såg din egen kalkyl ut för att klara lånen du ansökte om? Gick den ihop?
Men dessa suspekta låneföretag lär knappast bry sig då affärsidén är utlåning till ockerränta till ekonomiskt utsatta personer.
Nej den såg ju annorlunda ut från allra början, startade med ett mycket lägre belopp, där månadskostnaden kanske var 3000-4000:- tex.
Jag var stressad över oväntade utgifter och tänkte att jag kan betala tillbaka detta.
Men väldigt snabbt blev det att jag fick höja krediten för att kunna betala allt. Så blev det varje månad och jag har de senaste månaderna försökt bara hålla det flytande eftersom jag kommer att få en större summa pengar någongång under hösten och försöker nu bara undvika en betalningsanmärkning.

Inget annat bolag ger mig lån på ens 1000:- så att jag lyckats låna ca 100,000:- här känns med eftertanke heeeelt orimligt.
(Ja, det är jag som tagit besluten, det kan kan jag inte skylla på någon annan)

Dom skriver att man ska kontakta dom om man har betalningssvårigheter, vilket jag gjort, men dom kan inte hjälpa till överhuvudtaget.

Förra månaden borde allt ha rasat och jag hade dialog med alla bolag att jag inte kunde betala. "Dialog" är dock fel ord.

Tillslut, ca 20dgr för sent lyckades jag betala in allt, och dagen efter kunde jag öka min kredit igen, hos samtliga.
Vilket jag gjorde eftersom jag lagt hela min månadsinkomst och mer på lånen.

Hållt mig flytande på detta sätt sedan mars/april, men nu går det inte längre.

Är i exakt samma situation, och jag ställer mig även frågan hur dom gör sin kreditprövning. Har provat att söka samlingslån och 40 långivare via UC vill inte ta i mig med tång, men luma finans beviljar mig gång på gång. Min ekonomi går minus varje månad och det borde kreditprövningen se kan man tycka. Vissa (jag) ska inte få ta snabblån.

Månadskostnad den här månaden:
Lumify: ca 3500:- skuld 11000:-
Binly: ca 10000:- skuld 42000:-
Credifi: ca 10000:- skuld 38000:-
Tomly: ca 6000:- skuld 25000:-

Så 29500:- i månadskostnad känns ju fullt rimligt eller?

Har ringt dom flera gånger och helt omöjligt att lösa situationen tillsammans på bästa vis.
Det låter oxå som en väldigt orimlig situation.
Vem (på riktigt??!!) kan betala ca 30,000:- i månaden.
Jag är dålig på att räkna, men hur stor månadsinkomst hade man behövt egentligen för att en KALP skulle gå ihop med lånekostnad 30,000?

Vad betyder det att dom har "kontokredit" istället för lån? Tycker dom flesta mindre långivare beskriver att dom har kontokredit. Är det andra regler att följa då, än om det var "låneverksamhet"?

Tillägg: jag vet vad som menas med kontokredit, det jag undrar över och började fundera på nu, är om det blir möjligt för företagen att kringgå regler kring utlåning och kreditprövningar då?

Det låter oxå som en väldigt orimlig situation.
Vem (på riktigt??!!) kan betala ca 30,000:- i månaden.
Jag är dålig på att räkna, men hur stor månadsinkomst hade man behövt egentligen för att en KALP skulle gå ihop med lånekostnad 30,000?
Ja precis, jag har ju övriga lån och räkningar också för ca 20000:- med en inkomst på 26500:- efter skatt. Nästan alla under UC Så prioriterar att betala dom.

Har erbjudit luma/binly finans att betala räntor och avgifter och amortera mycket mindre belopp, men icke intressant tycker dom. Är amorteringsbeloppet som gör allt så omänskligt dyrt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp