Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kreddy Score

Nu gissar jag igen; jag tror inte Clyro86 har avslutat krediten. Märkligt att 0 % utnyttjad är sämre än 46 %.
Du har helt rätt TomTom, vill inte avsluta kortet då det är mitt enda ”nödfallskort”. Dock är det ”bara” på 50.000, kanske inte imponerande om man följer teorin ovan, då man talar om 300.000.

håller helt med dig att 0% måste vara bättre än allt annat :)

<3
Mycket bra förklarat @LånaUtanPapper.

Har dock inte läst att ett nollat kreditkort skulle ses som avslutat? Det här med en mindre balans kan det vara som gjorde att betyget gick upp lite. Läste någon som hittat att spärren ligger på 6,99% i USA, men sådant kan vara annorlunda i Sverige. Inte ens säkert de tar hänsyn till en mindre balans. Rådet i USA är tre kort, två nollade och ett aktivt max 7% nyttjat. Andra säger max 30%.

Sen en annan sak. För några år sen gjorde vi ett live test med liknande saker, mindre kontokrediter mm. Den första tiden gick betyget upp om jag minns rätt, om än med väldigt lite precis som i ditt fall @clyro86. Min gissning är att vilken ändring som helst kan trigga en liten liten ökning, men över tid kommer betyget att sjunka.
Stort tack även till dig för informativt svar! USA är ju ett knepigt land men hur kan man rekommendera 3 kk per skalle? Till vad blir då min följdfråga om 2 ska stå på noll? Alla vet väl att några av de värsta räntorna finns på just kk och svårt att betala tillbaka? Nåväl, jag är i vanlig ordning evigt tacksam för alla era bra svar, ni är fantastiska <3

<3
Stort tack även till dig för informativt svar! USA är ju ett knepigt land men hur kan man rekommendera 3 kk per skalle? Till vad blir då min följdfråga om 2 ska stå på noll? Alla vet väl att några av de värsta räntorna finns på just kk och svårt att betala tillbaka? Nåväl, jag är i vanlig ordning evigt tacksam för alla era bra svar, ni är fantastiska <3

Lite mer fakta om kreditkorten för att förklara detta svart på vitt.

300.000 är inte en rekommenderad summa. Det var ett exempel jag drog till med. För de som har råd att använda kreditkort ansvarsfullt är det inte bara räntefritt för övrigt utan kommer med förmåner och bonusar om man betalar allt i tid.

Kreditkort kommer med dyr ränta för de som inte betalar allt i tid och inte är ansvarsfulla med dom.

Kreditkort kommer med fördelar för de som bara handlar på kredit men gör det ansvarsfullt och betalar allt inom räntefria perioden.

Tänk dig själv att du handlar med ditt debitkort som är kopplat till lönekontot för 10.000 kr i månaden.

Men i stället så har du tillgängligt kreditutrymme på 200.000kr och handlar för dessa 10.000 (5%) varje månad och betalar 10.000 kr från lönen för att betala krediträkningen räntefritt. Du handlar alltså inte på debitkortet kopplat till ditt lönekonto.

Du kommer då få först och främst ha kreditkortet räntefritt, men också få cashback, poäng och andra förmåner. Du går alltså + på att ha kreditkort som du använder ansvarsfullt. + bättre credit score med en säkrad buffert.

Vem betalar dessa förmåner? För det gör inte banken?

Det gör dom 80% som du pratar om som har kreditkortet och betalar dyr ränta. Dom som inte kan använda kreditkorten ansvarsfullt betalar förmånerna för de 20% som använder kreditkorten ansvarsfullt och betalar allt i tid, och bankerna såklart.

När det gäller just kreditkort är det som natt och dag baserat på hur man använder det. Generellt sätt gynnar kreditkort de rika med förmåner och missgynnar de fattiga/medelklassen även om det inte är så i alla fall.

Vet tråden är gammal men fann en massa matnyttigt!

Håller nu på försöka förbättra min UC, tabbade mig och tog bort krediter och utrymmen...

Så pga tagit bort allt detta har jag gått från mycket bra värdighet till mindre bra på hela 11.7%..

Har just nu 8 FF som blir 5st i april
2 blanco, 1 kredit (som jag stängt av utrymme på) samt 1 billån.

min jag söker kredit på låt oss säga samma ställe som jag stängde av krediten på om kanske 75 - 100 000kr (använt 35 000kr idag) så antar jag att min värdighet skulle försämras ett tag framöver innan den blir bättre? På hur kort tid skulle den isåfall kunna bli bättre? Snackar vi 1 - 2 månader eller 1 år?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp