Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kravet är återkallat...Loggade in på KF första gången på två år!

Det finns lite rättsfall om det där.
Är ganska få jag sett som fått rätt i preskription. Pratat med flera som menat på att dom inte hört ett ord om skulden sedan mitten av 90talet.
När saken sen prövas visar det sig att personen rakt av ljög för en. Hos inkassobolag har man haft kontakt fler gånger per år, det har varit avbetalningsplaner, anstånd, ackordsförhandlingar osv
Ja man är nogrannare idag efter att folk insåg att man kunde bestrida skulderna.
En del skulder fordringar fick jag bort genom att inkassobolaget ljög att de ägde skulden trots att borgenären redan avskrivit den. Sen missade en del inkassobolag som sålt den vidare att skicka brev angående detta, då blev skulden också ogiltig.
Blev lite förvånad över inkompetensen hos KF en gång. Ringde dem och frågade om de hade tagit tag i en bestridan jag gjort. Varför bestrider jag skulden undrade hon hos KF. Sa att jag ej mottagit kravbrev. Då sa hon att inkassobolaget behöver inte skicka brev hahaha
Jaja, sa att antagligen så har eran utredningsenhet bättre koll, som de hade också.

Men säg jag köper en dator via Klarna. Preskiberas den efter 3 år oberoende av om man har fått en "heads up" under tiden?

Har du köpt på avbetalning så är det tio år, har du köpt mot faktura och inte förlängt betaltiden dvs omvandlat till avbetalning, så är det 3 år.

Är i princip bara fakturaköp som är tre år och då rena fakturaköp dvs du köper en motorsåg på 14 dagars faktura och skiter sen helt i att betala.

Ja man är nogrannare idag efter att folk insåg att man kunde bestrida skulderna.
En del skulder fordringar fick jag bort genom att inkassobolaget ljög att de ägde skulden trots att borgenären redan avskrivit den. Sen missade en del inkassobolag som sålt den vidare att skicka brev angående detta, då blev skulden också ogiltig.
Blev lite förvånad över inkompetensen hos KF en gång. Ringde dem och frågade om de hade tagit tag i en bestridan jag gjort. Varför bestrider jag skulden undrade hon hos KF. Sa att jag ej mottagit kravbrev. Då sa hon att inkassobolaget behöver inte skicka brev hahaha
Jaja, sa att antagligen så har eran utredningsenhet bättre koll, som de hade också.

Nja, bestrida går inte. Det går att invända mot verkställighet, även om man vinner där så dödar det inte domen eller utslaget, utan bara verkställighetsmålet..

Kfm har ingen utredningsenhet vad jag känner till.

Såfort de skickar påminnelse under 3 års tid på räkningen så sker ett preskriptionsavbrott och skulden är giltig. Förut gällde minst 4 brev under en 3 års period,vet inte hur det är idag.
Personligen så var jag adresslös och fick ingen post alls så alla mina konsumtionsskulder blev preskriberade. Är nog svårare att få till det numera,möjligen gamla skulder. Där ruvade ofta många inkassobolag på skulderna och missade att skicka påminnelse och det spelar ingen roll när den missen har hänt så kan man bestrida skulden. Dock så gäller det att man kräver historik på skulden och går igenom dom för att se om man kan bestrida. Kan bli dyrare om det går till tingsrätten och man förlorar caset.

Finns rättsfall att det räcker med att skicka till senaste folkbokföringsadressen, sen om du t.ex. loggar in på ett inkassobolags hemsida för att se aktuella skulder, så loggas det och räknas som preskriptionsavbrott.

Så vill man ha ett avbrott, så ska man absolut inte logga in med bankid någonstans där man har lån...

Nja, bestrida går inte. Det går att invända mot verkställighet, även om man vinner där så dödar det inte domen eller utslaget, utan bara verkställighetsmålet..

Kfm har ingen utredningsenhet vad jag känner till.
Då hade de iaf. Om det nu hette exakt utredningsenhet vågar jag inte svära på men så fick jag till svar iaf av er hehe
Precis så,hursom så bestrider jag skulden till er först då skulden låg på er avdelning. Därefter fick inkasso avskriva den med efter fortsatt bestridan.

Finns rättsfall att det räcker med att skicka till senaste folkbokföringsadressen, sen om du t.ex. loggar in på ett inkassobolags hemsida för att se aktuella skulder, så loggas det och räknas som preskriptionsavbrott.

Så vill man ha ett avbrott, så ska man absolut inte logga in med bankid någonstans där man har lån...
Jag hade sån tur att jag hade Poste restante som slutade sin tjänst där jag hade den. Efter det visste ingen vart min post tog vägen trots att jag frågade efter den. Turligt nog insåg jag senare när jag hittade preskriptionslagen hahahah

Då hade de iaf. Om det nu hette exakt utredningsenhet vågar jag inte svära på men så fick jag till svar iaf av er hehe
Precis så,hursom så bestrider jag skulden till er först då skulden låg på er avdelning. Därefter fick inkasso avskriva den med efter fortsatt bestridan.
Då var det alltså inte fogdens beslut att skriva av.
Låter som något som skett före 2006 det där då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp