Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kravet är återkallat...Loggade in på KF första gången på två år!

Verkar vara preskriptionstid 3 eller 10 år beroende på typ av skuld. Om ett preskriptionsavbrott har skett gäller skulden fortfarande, läste på lawline.

10 år för banker 3 år för konsumtion skulder etc på preskription. Och nej dina skulder på 700k kommer inte försvinna bara så där utan skickas tillbaka antingen till dig eller till KFM för betalning.

Nej för fan, ringer faktikst KF och frågar imorgon, bra att veta. Kul om 4 skulder försvann, för vissa ser ja kommit tillbaka men de värsta var borta. Någon ljusning. Öppnar ett engelsk bolag imorgon kämpar mig framåt! 19% skatt ist för 38% som jag hade ca med enskild firma.

Kronofogden har inga uppgifter om dina skulder försvunnit eller ej.

Nej för fan, ringer faktikst KF och frågar imorgon, bra att veta. Kul om 4 skulder försvann, för vissa ser ja kommit tillbaka men de värsta var borta. Någon ljusning. Öppnar ett engelsk bolag imorgon kämpar mig framåt! 19% skatt ist för 38% som jag hade ca med enskild firma.
Om du får ett kravbrev inom 10 år eller ringer borgenären så infaller ett preskriptionsavbrott för lån.
Konsumtionsskulder är der 3 år som gäller. Har du haft skulder på eget företag gäller 10år där med på alla skulder.
Jag fick inga brev på 3 år så blev av med skulder för en 700k förut. Är nog svårare idag,speciellt om man har Kivra tex.

Enklastvär väl och logga in till dina inkassobolag och kolla hur mycket skulderna är. Lär ju ökat en hel del på 3 år…

Enklastvär väl och logga in till dina inkassobolag och kolla hur mycket skulderna är. Lär ju ökat en hel del på 3 år…
Vill man ens ha den minsta chans att få skulderna preskriberade så ska man absolut inte logga in på deras sidor hehe.. då blir det automatiskt ett preskriptionsavbrott.

Sen till TS, om du är säker på att inte ha haft kontakt med borgenärerna så ska du bestrida skulderna först och främst för att få dem avskrivna. Är dock en risk att du åker på rättegångskostnader om du förlorar ifall de drar det vidare. Och lån är otroligt svårt att få preskriberade tyvärr.
Du kan beställa historik (ej preskriptionsavbrott) av skulderna från alla och där ser du ifall de haft kontakt med dig genom åren.

Men säg jag köper en dator via Klarna. Preskiberas den efter 3 år oberoende av om man har fått en "heads up" under tiden?

Men säg jag köper en dator via Klarna. Preskiberas den efter 3 år oberoende av om man har fått en "heads up" under ti
Såfort de skickar påminnelse under 3 års tid på räkningen så sker ett preskriptionsavbrott och skulden är giltig. Förut gällde minst 4 brev under en 3 års period,vet inte hur det är idag.
Personligen så var jag adresslös och fick ingen post alls så alla mina konsumtionsskulder blev preskriberade. Är nog svårare att få till det numera,möjligen gamla skulder. Där ruvade ofta många inkassobolag på skulderna och missade att skicka påminnelse och det spelar ingen roll när den missen har hänt så kan man bestrida skulden. Dock så gäller det att man kräver historik på skulden och går igenom dom för att se om man kan bestrida. Kan bli dyrare om det går till tingsrätten och man förlorar caset.

Såfort de skickar påminnelse under 3 års tid på räkningen så sker ett preskriptionsavbrott och skulden är giltig. Förut gällde minst 4 brev under en 3 års period,vet inte hur det är idag.
Personligen så var jag adresslös och fick ingen post alls så alla mina konsumtionsskulder blev preskriberade. Är nog svårare att få till det numera,möjligen gamla skulder. Där ruvade ofta många inkassobolag på skulderna och missade att skicka påminnelse och det spelar ingen roll när den missen har hänt så kan man bestrida skulden. Dock så gäller det att man kräver historik på skulden och går igenom dom för att se om man kan bestrida. Kan bli dyrare om det går till tingsrätten och man förlorar caset.

Det finns lite rättsfall om det där.
Är ganska få jag sett som fått rätt i preskription. Pratat med flera som menat på att dom inte hört ett ord om skulden sedan mitten av 90talet.
När saken sen prövas visar det sig att personen rakt av ljög för en. Hos inkassobolag har man haft kontakt fler gånger per år, det har varit avbetalningsplaner, anstånd, ackordsförhandlingar osv

Verkar som vissa skulder försvinner men ser att vissa kommit tillbaka om den inte gått tre år. Jaja några iaf.

Du har fel.... Det är tio år som gäller och startas om vid preskriptionsbrott, allt sköts i datasystem idag, så det finns i princip inget inkassobolag som glömmer skicka ut påminnelser.

Däremot så sitter en anmärkning i 3 år och man betalar en årlig avgift för att ha ärendet hos kronofogden.

Mest troligt så har det inte gått att utmäta något från dig på flera år och därför har inte långivarna betalt den årliga avgiften till fogden, du ligger garanterat på efterbevakning hos samtliga inkassobolag, så när du får en inkomst som kan dras på löneutmätning kommer dem skicka in skulderna till fogden igen.

Sitter bl.a med löneadministration på företaget och vi hade en nyanställd för några år sedan som efter ny deklaration helt plötsligt fick 10-15 skulder inskickade, han har fortfarande löneutmätning... Skulderna vara då 5-10 år gamla och hade tickat ränta... Har hjälpt han med att skicka en ansökan om skuldsanering nu...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp