Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Krav på väldigt gammal skuld

Hej,

Vet inte riktigt om någon kan hjälpa mig.. men jag har idag fått ett brev från Snabbfinans där man har överlåtit fordran till Retriva AB.. vilket jag tyckte var väldigt konstigt då jag har betalat alla mina skulder hos KFM och har inte haft en skuld på ca 10 månader.

Jag ringde upp Retriva AB för att höra vad det gällde och enligt de hon kunde se så hade jag en skuld kvar på ca 5000 kr. Jag talade om att det var väldigt konstigt då jag har betalat alla mina skulder och ställde frågan när ska Snabbfinans har dragit tillbaka skulden från KFM och då fick jag svaret 2017, så alltså har dom dragit tillbaka skulden för mer än 3 år sen och sedan inte brytt sig om att varken kontakta mig för att få skulden betald.. kan de bara göra så för att låta räntan marineras och sedan 3 år senare kräva tillbaka skulden eller finns det någon regelverk gällande detta?

Tack på förhand!

Intressant fråga.

I teorin hade dom väl kunnat vänta i hela 10 år för att sedan när det är tillräckligt hög ränta skicka detta?

Tyvärr så är det så det fungerar.

Ja det är inga problem att göra så

Okej, men då är det bara att bita ihop och betala..

Tack!

Intressant fråga.

I teorin hade dom väl kunnat vänta i hela 10 år för att sedan när det är tillräckligt hög ränta skicka detta?
Ja precis så. Man ”slipper” aldrig en skuld, förutom vid skuldsanering (där man betalar in en viss procent av vad man är skyldig, utifrån ens förutsättningar).

Jag hade dock bett om att få hela underlaget hem, ursprungsbelopp, räntepåslag osv för att se om det stämmer.

Är detta verkligen ok? Hade för mig att de var tvungna att skicka ut påminnelse 1 gång per år eller något sånt? Fick själv en skuld för ett tag sen från 2016 som varit hos fogden och vänt då sen inte hört något mer av sen dess tills nu då den återigen var skickad till kronofogden.

Ringde upp inkassot som sa att de har skickat ut påminnelse 1 gång per år så de hade gjort allt rätt enligt de. Inte fått en enda har jag dock det är jag säker på. Jag betalade skulden ändå då den var på 5500kr(2000 ursprungs) och orkade inte böka med det.

Men ganska säker hon jag pratade med sa att de måste skicka ut en påminnelse 1 gång per år. Sen är det ju inte säkert hon besitter kunskap i det ämnet iofs.

Uppdatering:

Skulden drogs tillbaka 2015 men betalar jag in 2700 kr innan månadsskiftet så skriver dom av resten.. så det löste sig ☺️

Det beror på vad fordran gäller. Preskriptionstiden är olika. Normalt 10 år men 2-5 år på vissa andra.
Enligt min tolking så måste ett preskriptionsavbrott ske innan fordran är preskriberad. Så är det 3 år som gäller kan de minsann inte skicka ett nytt krav 5 år senare, kalla det för avbrott, och kräva betalt. Så kolla upp vad det rör sig om och sök rättelse ifall det är möjligt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp