Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Kraftig ökning av obetalda snabblån

Pressmeddelande 2013-01-31

Förra året ökade antalet snabblån som hamnade hos Kronofogden med 62 procent jämfört med 2011.

- Vi ser allvarligt på ökningen eftersom dessa lån kan leda till överskuldsättning. Vi behöver fördjupa kunskapen om detta fenomen och fortsätta att informera om konsekvenserna av obetalda lån, säger Jan Åkerlund på Kronofogden.

Kronofogden studerar sedan snabblånen lanserades i Sverige antalet ärenden rörande snabblån som kommer in till myndigheten. Under 2012 inkom nästan 54 000 ärenden, vilket motsvarar en ökning med 62 procent jämfört med 2011.

Ungdomar stod för drygt vart femte ärende, vilket är en marginell ökning jämfört med föregående år.

- Vi samverkar redan med ett antal myndigheter och startar även en samverkan med snabblåneföretagens kommande branschorganisation. Genom detta kan vi få en större förståelse av helhetsproblematiken, till exempel hur stor del av den totala mängden beviljade snabblån som förblir obetalda. Vår förhoppning är att genom samverkan minska antalet obetalda snabblån, säger Jan Åkerlund.

http://www.kronofogden.se/10467.html

Så länge dom inte tar UC utan släpper igenom lån till folk som inte egentligen har råd så lära ökningen bestå.

Jag själv hade önskat att det hade varit hårdare tag med det så kanske jag hade sluppit eländet som jag sitter i nu med skulder hos inkasso och på kfm. Jag hade gärna haft denna bromskloss på mig.

Eller så kanske man skulle erbjuda en väg ut som inte är lika dramatisk som skuldsanering.

Sms lån

Felet egentligen ligger hos de vanliga banker som inte alls ger sina kunder en ny start när man har svårt. Har man fastlön och inga betalnings anmärkningar men för mycket skulder så varför inte få en ny chans från sin egen bank som bara stänger alla dörrar, jag har själv varit på min bank och de skyllde på mig istället för att hjälpa mig.De sade till mig varför har jag inte kommit för tidigt???

Sen är det ett jätte problem att man generalisera så hårt. Jag hade en tuff period men är på väg ur nu. Men jag har inte lyckas skaffa mig en buffert. Sen i somras så gjorde jag bort mig en aning under en ledighet, vilket resulterade i att jag missade en månadslön, väldigt klantigt men det hände. Dessutom så gick bilen sönder. Totalt låg jag 30 000 back. Jag har ingen som kan hjälpa mig. Jag tvingades in i sms lån härvan igen. Att betala 2000kr på ett "vanligt" lån hade inte varit ett problem. Men nu sitter jag med 15 sms lån istället och är på väg rakt tillbaka till KFM. Har 3 anmärkningar på struntbelopp. Jag vill inte tillbaka till KFM men mina 3 anmärkningar gör att jag kanske hamnar där. Min poäng är att har man hamnat i skiten så får man enbart en hjälpande hand av dom som har absolut sämst villkor. Mina anmärkningar försvinner i maj och jag hoppas att jag kan härda ut, för då kommer jag över en natt vara trovärdig igen.

Att jag den 5 maj får låna 0kr av min bank men den 6 maj (då min sista anmärkning försvinner) säkert får låna 2 miljoner till att köpa hus och säkerligen 300 000 i blanco tyder på ett systemfel. När man sen är på väg till KFM och och får sin första anmärkning så tappar man direkt allt hopp. Att straffet för att man är sen med en betalning är 3 års helvete tyder också på att något är fel. Man slutar bry sig. Och slutar man bry sig så finns dessutom risken för att man blir en farligare människa. Iallafall så blev det så i mitt fall, man blev känslokall och att klappa någon på käften var lika farligt som ännu ett brev från KFM. Själv försökte jag få hjälp innan stora raset och jag fick en tid, ganska precis ett år senare hade dom tid.. Vilket skämt. Så min bestämda åsikt är att landet Sverige sparkar på dom som ligger. 3 år är en lång tid och kan gå vem som helst på fall. Så återigen, se över systemet istället för att göra ett inlägg här som majoritet av dom som kommit snett fullständigt skiter i.

Skulle vara intressant och veta hur antalet personer det handlar om. Det är ju vanligt att varje person som hamnar hos KFM ligger på 10-20 snabblån. Detta skulle då innebära att antalet är 2700-5400 personer. Bland ungdomar 18-25 år (21%) skulle det betyda 567-1080 personer. Kan bara nämna att CSN skickar 10 ggr fler ungdomar till KFM.

Snabba

Jag tror att ökningen beror på att inkassobolagen är mycket snabbare att skicka till kfm

Har har flera ärenden där bara för att jag betalat in några dagar sent, som de sedan tagit tillbaka men man åkt på avgiften på 800 kr

eftersom det finns över 500.000 skuldsatta i sverige och fler tar detta smslån.
det är ensamstående ungdomar barnfamiljer pesionärer sjukskrivna..det är inte bara ungdomar som tar detta smslån.det är missvisande eftersom när de pratar smslån så nämns alltid ungdomar.ett tag pratades det om barnfamilejr ett tag pensionärer.varför inte räkna ihopa allt ordentligt.det stämmer inte.så det är fler än bara 1000 personer.

och hadde återbetalningen varit mer human tex avb per månad så hadde detta inte varit ett problem.flertalet av smslånen skickar som sagt till kfm direkt.och trots hårdare tag mot smslån med bättre kreditupplysningar så fortsätter det.men vi har ett eget ansvar också.
ända är att sluta ta dessa smslån.försöka ta sig ur det.

När jag insåg att man inte får hjälp av bankerna bara för att man har en anmärkning så har jag gått från att vara världens snällaste hjälpsamma människa till att vara nästan ett svin och bryr mig inte om någon längre utöver min familj.

Jag kör 180-200km/h på 100 sträckor, 110-120 på 50km/h. Kastar mig mellan filer och så vidare.
Jag skiter i allt, vem fan bryr sig om jag får mer böter så att säga? Spelar ju ingen jävla roll, det kan ju inte bli värre än med betalningsanmärkning. (Nej, man får inte fängelse genom att köra för fort).

Jag hoppas det drabbar tillbaka i form av karma till de som satte dessa urusla regler i framtiden. Sitter och hoppas varje dag att någon ska göra en Bre*vik på något kontor på dessa känslokalla svin som styr.

Jag önskar död åt vissa, jag hatar och blir allt mer deprimerad.
Enda jag bryr mig om är min familj & katt, fuck the rest.

Ja, ni ser ju själva vad man blivit pga att man gjort ett betalningsmisstag för 2 1/2 år sedan som man försökt och lösa men nu har man snurrat in sig i en karusell med lån.

Jag tror man skapar farliga människor med dessa jävla betalningsanmärkningar.
Mer våldsbrott, mer rån och inbrott då folk tar till drastiska metoder för att överleva.

Jag hoppas en vacker dag att dessa som styr får smaka på något utöver det vanliga.

Bankerna bör ta sitt ansvar och hjälpa folk, de enda vi med svår sits får lån är ju bara ocker som gör det hela värre!!

Senast redigerad av en moderator:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp