Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Kontroll arbetsgivare vid nytt jobb om lån/ekonomi

Privata företag har lite större friheter och tar sig de. Statliga har också vissa riktlinjer men övriga offentliga verkar tillämpa det mest vid chefstillsättningar och vid större ekonomiskt ansvar (men inte ens alltid då dessvärre).

Har en vän i ledande roll i ett företag där man börjat med kreditupplysning på anställda. Delvis för att slippa massa administration med löneutmätning och sånt.
Min vän anställer i en bransch där det verkar lite överrepresenterat med gäldenären också
”För att slippa administrationen” lät
som en lagom lat anledning isåfall.

Tack för alla svar. Verkar gått ok men nu mest orolig över att det ska ske någon kontroll under anställningstiden. Just avslutat löneutmätning i tre månader (i efterhand ganska skönt). Men har ju en hel del anmärkningar och förelägganden där jag är orolig för att de ska användas mot en någon gång i det nya jobbet. Kan ju förklara det dvs att jag nu äntligen kunnat rensa upp och framtiden är mycket mer ordnad och ljusare men det ser ganska illa ut på pappret. Har inte skulder överstigande årsinkomsten längre, utan ungefär hälften av den.

Tack för alla svar. Verkar gått ok men nu mest orolig över att det ska ske någon kontroll under anställningstiden. Just avslutat löneutmätning i tre månader (i efterhand ganska skönt). Men har ju en hel del anmärkningar och förelägganden där jag är orolig för att de ska användas mot en någon gång i det nya jobbet. Kan ju förklara det dvs att jag nu äntligen kunnat rensa upp och framtiden är mycket mer ordnad och ljusare men det ser ganska illa ut på pappret. Har inte skulder överstigande årsinkomsten längre, utan ungefär hälften av den.
Är det ingenting som de kontrollerat inför anställning så kommer det mest troligt vara lugnt även under din provanställning.
Och om kronofogden skulle ta kontakt med er ekonomi-avdelning och kräva utmätning utav lönen så är det ingenting som den ekonomi-avdelningen får meddela din chef eller någon annan.
Visst ingenting stoppar din chef eller valfri människa att själv kontakta kronofogden för att kika ifall du har skulder (vilket borde vara olagligt helt ärligt i enlighet med banksekretess samt GDPR, om man inte har ett BEHOV av det med juridiskt förankrade skäl, men det är min åsikt och inte så verkligheten ser ut, i Sverige har man ju tyvärr sämre rättigheter som skuldsatt än dömd för grov brottslighet).
Däremot får inte din ekonomi-avdelning exempelvis meddela din chef att du har löneutmätning, det är ett gravt integritets-kränkande brott.
Sen tror jag inte att de bryr sig så himla mycket, om det som sagt inte är någonting de kontrollerar direkt inför anställning.

Någon skrev ovan att de i privat sektor "har större friheter" att kontrollera sådant här, det stämmer inte direkt så länge det inte är inom försvarsindustri, banksektorn, allmänt säkerhetsklassade tjänster eller någon annan sorts tjänst där det hanteras samhällskritiska tjänster eller infrastruktur.
Det är vanligare i offentlig sektor med kontroll utav personliga finanser i allmänhet, men det är ju oftast för att det är mer relevant många gånger på grund utav hantering av känsliga uppgifter eller infrastruktur, etc etc.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp