Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Kontroll arbetsgivare vid nytt jobb om lån/ekonomi

Står inför ev nytt jobb och även om de inte angivit i processen att någon ekonomisk kontroll görs så bli jag ju nojig. Många anmärkningar, förelägganden och utmätning nu. Allt i försök att äntligen ordna upp läget. Men, blir stressad om de nu eller under anställningstiden kan kolla detta och ha synpunkter. Kan man senare få sparken för det? Får ju ont i magen av denna situation. Och det kommer ju finnas i registren några år till.

Har aldrig i mitt liv hört talas om en arbetsgivare som kollar upp ens ekonomiska situation. Det låter helt bisarrt. Så om du är låt säga fattig och arbetslös, ska du inte då kunna få ett jobb pga det?

Edit: Iofs vid vidare eftertanke, så kan jag tänka mig att man gör det inom finans!

Ja, och ibland statligt samt vid vissa chefspositioner när man gör säkerhetsprövning.
Fattig och arbetslös vs skuldsatt kanske är lite skillnad.
Även om jag kan förklara och bevisa mitt läge, att jag snart är ur det men registren finns ju kvar som straff minst tre år.

Ja, och ibland statligt samt vid vissa chefspositioner när man gör säkerhetsprövning.
Fattig och arbetslös vs skuldsatt kanske är lite skillnad.
Även om jag kan förklara och bevisa mitt läge, att jag snart är ur det men registren finns ju kvar som straff minst tre år.
Nu vet jag inte vad det är för position du har sökt, men du har rätt i det du säger. Jag överreagerade en hel del hehe

Är det privatbolag är det nog väldigt ovanligt, jag själv har varit i några olika positioner inom privata bolag, ingen har tagit upplysning på mig.
Däremot kan det hända hos banker/försäkringsbolag eller statligt.
Banker behöver ibland ett utdrag från belastningsregistret i oöppnat kuvert.

Det är offentligt men inte statligt och ingen chefsposition eller ekonomisk funktion.

Jag har själv fått göra det några gånger samtliga gånger har de varit statliga organisationer.

Jag vet att man kollade mig i KFMs system.

Poängen med att man kontrollerar är att en anställd som har massa med kf att göra är att risken att anses vara lite högre att det ser oegentligheter då..

Precis som några skrivit.
Det finns arbetsgivare, även privata, som gör en ekonomisk koll. Varit med om det själv. Men är det ingen chefs- eller ekonomisk roll du sökt ska det väldigt mycket till. Då är det nog främst brottsregistret som dom kollar vilket blivit väldigt vanligt senaste åren.

Precis som några skrivit.
Det finns arbetsgivare, även privata, som gör en ekonomisk koll. Varit med om det själv. Men är det ingen chefs- eller ekonomisk roll du sökt ska det väldigt mycket till. Då är det nog främst brottsregistret som dom kollar vilket blivit väldigt vanligt senaste åren.

Har en vän i ledande roll i ett företag där man börjat med kreditupplysning på anställda. Delvis för att slippa massa administration med löneutmätning och sånt.
Min vän anställer i en bransch där det verkar lite överrepresenterat med gäldenären också

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp